כתבות מגזין

המאסטר של החשיבה היצירתית: "לחשוב מחוץ לקופסה, זה כל הסוד"

הרב רפאל כהן, מומחה בנושא חשיבה יצירתית, מייעץ ומרצה בתחום זה בפני חברות וארגונים בארץ ובחו"ל, חושף סודות ומסביר איך אפשר באמצעות שינוי החשיבה לפתור את הבעיות בחיים ולהביא שינוי של ממש

אא

"חשיבה מחוץ לקופסה", אלו הן המילים שחוזרות על עצמן שוב ושוב במהלך השיחה עם הרב רפאל כהן. הוא מצטט אותן כאשר הוא מסביר מה הוביל אותו לחזרה בתשובה לפני כ-18 שנה, הוא מדגיש אותן כשהוא מספר על מה שעוסק בו היום, והוא מעניק אותן כטיפ יעיל לכל מי שמחפש דרך קבע תשובות ורוצה לפתור בעיות שצצו במהלך חייו.

 

לראות את כל הרבדים

"חשיבה מחוץ לקופסה היא סוג של חשיבה שהתאפיינתי בה מאז היותי ילד צעיר", מספר הרב כהן, "ולמעשה, היא מלווה אותי עד היום, כאשר אני עוסק בהרצאות ובהדרכת ארגונים ואנשים איך להימנע מלהיצמד לחשיבה האוטומטית ולנסות לחשוב באופן קצת יותר יצירתי".

לדבריו, חשיבה כזו אינה מגיעה בדרך כלל באופן טבעי. "כבני אדם אנחנו לרוב מעדיפים שלא להטריח את עצמנו יותר מידי, ואנו חושבים בצורה אוטומטית. לעתים יש לזה דווקא יתרון, כי חשיבה אוטומטית חוסכת מאתנו אנרגיה ומאמץ. לפעמים אנו מתיישבים על יד ההגה, מתניעים את הרכב ומגיעים למקום היעד, מבלי שאנו יכולים להסביר לעצמנו איך הגענו לשם. כי זה תהליך אוטומטי שנוצר במוח שלנו.

"הבעיה עם צורת החשיבה האוטומטית היא בכך שהיא גורמת לנו לפספס ולא לראות כיוונים נוספים ודרכים חדשות", טוען הרב כהן, וכאן בדיוק הוא נכנס לתמונה, כאשר הוא מנסה לפתח בכל דרך שהיא את התחום שלא מלמדים באף מקום בעולם, גם לא באוניברסיטאות – את החשיבה היצירתית. "לא רק לחשוב, אלא גם ליזום", הוא מדגיש, "לראות את הכיוונים החדשים והמרעננים שלא נראים לעין במבט השטחי. כי זה המפתח להצלחה ולהתקדמות".

את צורת החשיבה הזו הוא החל להעביר עוד טרם חזר בתשובה. הוא היה מרצה בפני החברות הגדולות במשק, כמו בנקים, חברות הייטק וכדומה. גם לחו"ל הוא הגיע עם הרצאותיו. מאז שחזר בתשובה, צירף הרב כהן לחשיבה היצירתית גם את הראייה היהודית והרוחנית. "אני רואה בכך שליחות מיוחדת", הוא אומר, "כי בדרך כלל כשמזמינים אותי להרצאות, לא מתכוונים לכך שאוסיף את הידע התורני שלי, אבל כשאני רואה שיש האזנה מצד הקהל והוא כרוי לשמוע, אני משתדל גם לדבר על יהדות וברוך ה' זוכה לעשות זיכוי הרבים גדול".

לדבריו, השאלה הפופולארית ביותר שמועלית באוזניו היא: "איך ייתכן שאדם דתי מדבר על חדשנות ויציאה מהקופסה? הרי היהדות כשלעצמה אינה יצירתית, אלא מלאה בחוקים וכללים יבשים".

מה אתה משיב על כך?

"זו הזדמנות עבורי להסביר לציבור מהי יהדות. אני מדבר על כך שליהדות יש כיוונים ורבדים רבים, שהרי שבעים פנים לתורה. גם בגמרא ניתן לראות את בית הלל ובית שמאי. כל היופי הוא להתייחס ליהדות מכל הזוויות שלה – מלמעלה, מלמטה וגם מהצדדים.   

"אחת הדוגמאות שאני אוהב לתת בהקשר הזה קשורה לראשי התיבות המוכרים 'פרד"ס' – פשט, רמז, דרש וסוד. אני מסביר את מה שאנחנו כלומדי תורה יודעים, שבכל טקסט מקראי יש בנוסף לטקסט עצמו, גם את ה'רמז' – אלו דברים שרמוזים לנו על ידי גימטרייה, סופי וראשי תיבות וכדומה, השופכים לנו אור על הנאמר. בנוסף, יש את ה'דרש' – אלו מדרשים שמספרים לנו חכמים על מה שקרה מאחורי הקלעים, וכן יש את ה'סוד' – הכולל את מה שנוגע לקבלה, לחסידות ולפנימיות התורה. אחרי שאני מסביר את הדברים, אני מציין שהפרד"ס קיים גם בכל הנגוע לחשיבה היצירתית בכל נושא שהוא. אני מציע להם לדמיין שנכנס כעת לחדר אדם ועומד מול הקהל. בשלב הראשון אנו כמובן מנסים 'לשפוט' ו'לקטלג' אותו. אבל בעצם אנחנו לא באמת יודעים מיהו, כי אנו רואים רק רובד אחד שלו. זה מה שנקרא 'פשט', ואם נשים לב, בחילוף אותיות אנו מקבלים את המילה 'שפט', אסור לנו להיות שיפוטיים כלפי אף אחד, כי לא תמיד מה שרואים כלפי חוץ זוהי אכן האמת.

"בשלב הבא אנו עוברים אל ה'רמז' – 'מי אתה אדוני? איפה אתה גר והיכן אתה עובד?' כך אנו מקבלים עוד זווית על האדם שלפנינו. אחר כך אנחנו עוברים אל ה'דרש', מה שכבר אומר לדרוש ולחקור: 'מה התחביבים שלך, אדוני? מה אתה אוהב לעשות?' רק לבסוף אנו מגיעים אל הרובד האחרון שהוא ה'סוד' – 'מי אתה באמת? איך נראות הנשמה והפנימיות שלך? מהו הייעוד שלך?' זה הרובד האמתי ביותר שאנו יכולים לראות באדם שעומד לפנינו ומורכב מכל כך הרבה רבדים. החשיבה היצירתית כוללת הסתכלות בכל הרבדים שאפשר לראות, עם הבנה שגם כשהם לא נראים, הם תמיד קיימים".

 

לחשוב ביצירתיות

באיזה מצבים בחיינו נזדקק לחשיבה היצירתית?

"ראשית נוכל לראות זאת כמובן בנושא העבודה. ברגע שמתעוררת בעיה בעבודה, אפשר לנתח אותה ולראות איך שהיא כוללת עוד זוויות ורבדים, ובהתאם לכך לפתור אותה. אגב, כשמחפשים פתרון לבעיה, כדאי לשים לכך שלפעמים הבעיה עצמה יכולה להיות הפתרון הכי טוב ויצירתי שלנו".

למה הכוונה?

"נוכל לראות דוגמאות בתחומים רבים. יש למשל בברזיל חברה לייצור מיצים שנקלעה בעבר למשבר קשה בשל העובדה שחתיכות של הפירות מהם יוצר המיץ נתקעו במכונות. הדבר גרר לעלויות גבוהות והוביל לבעיה של ממש, עד כדי כך שהמפעל כמעט נסגר. באחד הימים הגיע אחד העובדים והציע רעיון מבריק: 'בואו ניקח את הבעיה עצמה והיא חתיכות הפרי שנתקעות במכונות, ונשתמש בה כפתרון - נציע לאנשים מיצים מיוחדים עם חתיכות פרי בפנים'. מאותו רגע שעשו את זה המכירות עלו וזינקו, מה שהוכיח שלפעמים דווקא הבעיה עצמה יכולה לשמש כפתרון.

"ברעיון הזה נתקלתי גם אצל חבר טוב שלי. הוא החזיק ברשותו חנות גדולה לספרי יהדות ומכר דרכה לא מעט ספרים. באחד הימים הזמינו אותו לתערוכה גדולה על יד פאריז, הציעו לו לשכור שם דוכן ולמכור בו את הספרים. הוא השקיע בכך רבות ואף טרח להדפיס קטלוגים יפים בשפה הצרפתית, אותם הוא קיווה לחלק בתערוכה. הגיע יום הטיסה והחבר ואשתו עלו על המטוס עם הקטלוגים בידיהם. במהלך הטיסה אשת החבר שמבינה צרפתית עיינה בקטלוג ונעשה לה רע. היא אמרה לבעלה: 'יש כאן המון טעויות, אם הצרפתים יקראו את זה הם יצחקו עלינו בלי הפסקה. אין ברירה, חייבים לזרוק הכל לפח'. החבר סיפר לי שהוא היה אובד עצות, מדובר בקטלוגים שהודפסו בעלות גבוהה מאוד, והיה חבל לו לוותר עליהם. בסופו של דבר הגיע הרעיון דווקא מצד אשתו. היא הציעה: 'במקום לזרוק את הקטלוגים נעשה תחרות בין כל המשתתפים – מי שיגלה כמה טעויות מופיעות בפרוספקט ייכנס להגרלה על ספרים במתנה. כך אכן היה, והרעיון הזה הוביל להתלהבות עצומה בקרב הקהל הצרפתי. אנשים שהשתתפו בתערוכה לא גמרו להתרגש: 'איזה גאונים הישראלים'. כך נערך טקס שלם בסיומו הגיע ראש העיר, לקח פתק והודיע מיהו הזוכה המאושר שמצא את כל הטעויות שהופיעו בקטלוג... מדהים לחשוב איך כאשר משתמשים בבעיה כפתרון, יכולים להצליח לפתור את הדברים באופן הטוב ביותר".

מה אתה יכול להציע לאנשים שטוענים שהם לא יצירתיים? כאלו עם ראש 'ישר', שקשה להם לחשוב מחוץ לקופסה?

"התשובה שלי לכך פשוטה מאוד – אם אתה רוצה ללמד את עצמך לחשוב אחרת, אתה צריך להאמין שזה אפשרי ושאתה מסוגל. אחרי שתאמין בכך תוכל לנסות לרכוש כלים, טכניקות ודרכים שבאמצעותן אפשר לחשוב באופן יצירתי יותר. בשלב הבא חשוב כמובן ליישם ולהתאמן, כי חשיבה כזו לא מגיעה בקלות, ולעתים קרובות נמצא את עצמנו כשאנו נגררים אחר ההרגל, אבל אם נזכור בכל פעם לעצור את עצמנו ברגע הנכון, נצליח לצאת מההרגלים שלנו בצורה החיובית כמובן, ולמצוא את הדרכים היצירתיות ביותר כדי להתקדם בחיים".

הרב כהן מדגיש שהיצירתיות יכולה להועיל לא רק בעבודה, אלא בכל תחום שהוא. "אפשר לראות אותה בולטת מאוד בנושא הזוגיות. ישנם זוגות שיש להם כביכול הכל בחיים, ובכל זאת משהו לא זורם. הרעיון הוא להיעצר ובמקום להמשיך לפעול באותה דרך בה פועלים כבר שנים, לנסות לחשוב אחרת. גם בחינוך  ילדים, כל כך הרבה פעמים אנו מנסים שוב ושוב באותה הדרך ולא מבינים למה לא מצליחים, בזמן שאם רק נשנה מעט את המחשבה וננקוט בגישה שונה, נגלה פתאום שהבעיות נפתרות בזו אחר זו".

 

החשיבה היצירתית של הרב כהן הובילה אותו גם לפתח דברים מעניינים ושוברי שגרה, כמו למשל 'ההגדה העומדת'. זוהי הגדה לפסח שאינה מונחת על השולחן אלא 'עומדת' עליו. "על זה נאמר 'והיא שעמדה'", הוא מציין בחיוך. "חשבתי על הרעיון לפני כמה שנים כשישבתי על יד שולחן הסדר וראיתי כמה שהוא עמוס ואין מקום להניח את ההגדות. סביב השולחן ישבו אימהות עם תינוקות, היין נשפך, ולא הייתה להן אפילו יד פנויה כדי לדפדף. ניסיתי לחשוב מחוץ לקופסה, וכך הגיתי את רעיון ההגדה לגובה. קיבלתי אחר כך תגובות חמות ומיוחדות שהוכיחו לי עד כמה שהרעיון הזה אכן שימושי ויעיל".

הרב כהן גם כתב ספרים שונים, וביניהם הספר 'הפרשה בה נולדת' שנחשב לרב מכר ונמכר בעשרות אלפי עותקים. במשך חודשים ארוכים הוא הוכתר ברשת סטימצקי כרב מכר בקטגוריית ספרי העיון. "הרעיון של הספר", הוא מספר, "הוא בכך שהוא מזמין את הקורא למסע לגילוי פנימי מתוך הפרשה בה הוא נולד. בסוף הספר מופיע לוח שנה בה כל אחד יכול לבדוק בדיוק מהי הפרשה בה נולד, וכאשר הוא מעיין בה הוא מגלה דברים מרתקים ממש".

איזה דברים מרתקים? תן דוגמה

הרב כהן מבקש לברר באיזה תאריך נולדתי, ובהתאם לכך מדפדף אל פרשת 'תצווה' שנקראה באותו שבוע. "פרשת תצווה היא מלשון צוותא – ציוות, חיבור. זוהי היכולת להכיל ולהקשיב. אם נולדת באותו שבוע, כנראה שיש לך יכולת פסיכולוגית טובה מאוד, יחסי אנוש ויכולת לייעץ ברמה גבוהה".

בנוסף לקומפלימנטים הרב כהן גם מספר על דברים נוספים שאפשר ללמוד דווקא מפרשת תצווה לגבי החיים עצמם. "אנשים שקוראים את הספר מגלים איך שאין מקריות בחיים והכל לפי ההשגחה. זה לא סתם שנולדנו בפרשה כזו או בפרשה אחרת. לעתים יש גם כאלו שמנסים לבדוק באיזו פרשה הם התחתנו או באיזו פרשה חגגו בר מצווה, ורואים הקשרים ישירים ומדהימים מן הפרשה לחיים שלהם, הכל בדרך יצירתית ומאוד מרתקת". 

לרכישת ספרי הרב רפאל כהן בהידברות שופס, היכנסו לכאן.

תגיות:חשיבהיצירתיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה