חדשות בארץ

יועמ"ש הכנסת קבע: לא ניתן להקים את ועדת הכנסת רק לדיון בחסינות

ינון דחה את דרישת האופוזיציה לכנס את ועדת הכנסת לצורך הדיון בחסינות נתניהו, אולם הדגיש כי אם יושג לכך רוב היא תוכל לדון על כך. על פי החוק, הבקשה על חסינותו אמורה לעבור לדיונה של ועדת הכנסת, שמאז אפריל, לאחר הבחירות הראשונות, טרם מונתה ועדת כנסת חדשה שתדון בכך. משכך, כל זמן שאין ועדת כנסת שתדון בבקשת נתניהו לחסינות, אין יכולת להפקיד את כתב האישום בבית המשפט, ותחילת משפטו עשוי להתעכב בעוד חצי שנה לפחות

עו"ד ינון (צילום: פלאש 90)עו"ד ינון (צילום: פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, דחה היום (שני) את דרישת האופוזיציה להקים את ועדת הכנסת שתדון בחסינות לראש הממשלה בנימין נתניהו, וקבע כי לא ניתן לכפות את הקמתה רק בשל הצורך לקיים על כך דיון. עם זאת, הוא הדגיש כי אין מניעה להקמתה, אם יושג  לכך רוב בכנסת – מה שלא צפוי שיקרה.

לפני כשבועיים, עם הגשתם של שלושה כתבי אישום חמורים נגד נתניהו, פנתה מפלגת העבודה-גשר ליועץ המשפטי לכנסת, בדרישה להקים ועדת כנסת שתדון בשאלת חסינותו של נתניהו. "למרבה הצער, נראה כי לא יעלה בידי אף אחד מחברי הכנסת הנוכחית להקים ממשלה, ויש להניח כי ועדת הכנסת בכנסת ה-23 תוקם רק בעוד כחצי שנה ואף זה מוטל בספק רב", נאמר בפנייה.

מאוחר יותר פנתה גם סיעת כחול לבן לינון, בדרישה כי יורה לכנס את ועדת הכנסת לצורך הדיון בחסינותו של ראש ממשלה, זאת, ברקע הפרסומים בכלי התקשורת כי בסיעת ישראל ביתנו מתנגדים להקמתה. לפי ינון, "עמדתי היא כי גם כאשר תלויה ועומדת בפני הכנסת בקשת חסינות, אין בהוראת החוק כדי לחייב את הכנסת להקים ועדת כנסת כדי לדון בבקשת החסינות".

בחוות הדעת הודגש כי בשל העובדה כי תהליך הרכבת הוועדות הינו תהליך פוליטי מורכב – בפרט בכל הנוגע לוועדת הכנסת שהיא צומת מרכזי בחיי הכנסת, ושלהקמתה ולהרכבה יש השלכות משמעותיות וארוכות טווח על החיים הפרלמנטריים – "לא ניתן להקים את ועדת הכנסת רק לשם דיון בבקשות לקביעת חסינות". היועץ המשפטי נימק את קביעתו בכך שהחוק והתקנון אינם מאפשרים הקמתה של ועדה קבועה המוגבלת בזמן או בסמכויות. כלומר, מעת שהוקמה ועדת כנסת קבועה, גם אם הדבר נעשה בשלב שלפני כינון הממשלה, נתונות לה מלוא סמכויותיה, והיא זו שתלווה את הכנסת לכל תקופת כהונתה. ינון הוסיף: "יתר על כן, הנוהג בכנסת הוא שיו"ר ועדת הכנסת משתייך לסיעתו של ראש הממשלה, ולכן מתעורר קושי לבחור יו"ר קבוע בשלב שבו טרם כוננה ממשלה".

בשבוע שעבר הצהיר יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כי מתן חסינות לראש הממשלה, המואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, יפגע באמון הציבור במערכת. הוא אמר כי "ראש הממשלה אמר שהוא לא צריך חסינות, (אני) מניח שכך או אחרת, בגלל ההד הציבורי, הדבר היחידי שיתקבל על ידי כל אזרחי מדינה, זה רק על ידי בית המשפט".

לדברי ליברמן, "כל הניסיונות האחרים, כמו מתן חסינות בכנסת, זה פגיעה באמון הציבור במערכת. המגרש הנכון הוא בית המשפט, ואנחנו מכירים שיש שופטים בירושלים". עוד הוסיף יו"ר ישראל ביתנו כי הוא מאחל לראש הממשלה לצאת זכאי מהאישומים נגדו, "צח כשלג, אבל המקום היחידי לבירור הסוגיה זה אך ורק בבית המשפט".

מוקדם יותר היום מסר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, את כתב האישום נגד נתניהו ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, בו נקבע כי משפטו ייערך בבית המשפט המחוזי בירושלים. בעקבות תחילת התהליך הרשמי, היועץ הודיע לנתניהו כי לרשותו עומדים 30 ימים בהם ינסה לבקש חסינות מהכנסת.

במהלך 30 ימים אלה, שהחלו היום, נתניהו יוכל לבקש להפעיל את חסינותו – הן הפרלמנטרית והן המהותית, אולם אם לא יעשה זאת, הוא לא יזכה בה וכתב האישום יוגש לבית המשפט. על פי הנחיות החוק, הבקשה על חסינותו אמורה לעבור לדיונה של ועדת הכנסת. אלא, שמאז אפריל, לאחר הבחירות הראשונות, טרם מונתה ועדת כנסת חדשה שתדון בכך.

משכך, כל זמן שאין ועדת כנסת שתדון בבקשת נתניהו לחסינות, אין יכולת להפקיד את כתב האישום בבית המשפט, ותחילת משפטו עשוי להתעכב בעוד חצי שנה לפחות – או עד שתמונה ועדת כנסת חדשה.

תגיות:איל ינוןתיקי נתניהוחסינות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה