חדשות בארץ

בישראל זועמים על המנגנון האירופי לעקיפת הסנקציות על איראן: "ההרוגים מתהפכים בקברם"

במשרד החוץ הפנו אצבע לשש מדינות אירופה שהצטרפו למנגנון לעקיפת הסנקציות, והאשימו אותם בתבוסתנות: "איך אתם חושבים שהמשטר האירני ומשמרות המהפכה יבינו את המחווה הזאת שלכם?". עם זאת, בגרמניה וצרפת אמרו בסוף השבוע כי הן שוקלות להחמיר את המדיניות מול איראן ולהפעיל את הסעיף בהסכם המאפשר לחדש לאלתר את משטר הסנקציות, בעקבות שורת הפרות בהסכם הגרעין שחתמו מול איראן

ההפגנות באיראןההפגנות באיראן
אא

במשרד החוץ הישראלי תקפו היום (ראשון) את הודעת שש המדינות האירופאיות על הצטרפותן למנגנון עקיפת הסנקציות האמריקניות על טהראן. זאת, ברקע הודעה אחרת של שתי מעצמות אירופאיות, גרמניה וצרפת, על כוונה אפשרית להחמיר את המדיניות מול איראן, ולהפעיל את הסעיף בהסכם המאפשר לחדש לאלתר את משטר הסנקציות, בעקבות שורת הפרות בהסכם הגרעין שחתמו מול איראן.

ביום שישי הודיעו שש מדינות אירופיות – הולנד, בלגיה, פינלנד, דנמרק, שוודיה ונורבגיה – על הצטרפותן למנגנון שנועד לעקוף את העיצומים הפיננסיים שהטיל הממשל האמריקני ב-2018 על טהראן, לאחר שפרש מההסכם שחתם עמה ב-2015. המנגנון הוקם במקור ביוזמת האיחוד האירופי, בידי גרמניה צרפת ובריטניה, על מנת לסייע לכלכלה האיראנית אל מול הסנקציות החריפות שהשיתה עליה וושינגטון, בכך שיתאפשר לחברות אירופיות להמשיך לסחור עם הרפובליקה האסלאמית מבלי שיהיו חשופות לצעדי נגד אמריקניים. לפי המדינות החברות במנגנון, המהלך נועד לחזק את תמיכת אירופה באיראן, ברקע טענת האחרונה כי אירופה "נטשה" אותה לחסדי ארה"ב, שהובילה בזמנו הסכם שיאפשר לאיראן ליהנות מעמידה בהסכם.

"הן לא יכלו לבחור תזמון גרוע יותר, מאות האירנים שנהרגו במהלך ההפגנות מתהפכים בקברם", תקפו במשרד החוץ. "ידידותינו האירופאיות, איזה מסר בדיוק אתן שולחות לעם האירני והאם לא יהיה זה יעיל ומוסרי יותר לסמן את שליחי המשטר שרצחו את אותם חפים מפשע?". במשרד החוץ הפנו אצבע למדינות אירופה והאשימו אותם בתבוסתנות. "איך אתם חושבים שהמשטר האירני ומשמרות המהפכה יבינו את המחווה הזאת שלכם?"

במקביל, ברקע הדיווחים על רציחתם של כ-150 מפגינים בידי המשטר האיראני במהלך גל המחאה, בשבוע שעבר התארח סגן שר החוץ האיראני, סייד מוחמד קאסם סיאדפור, בברלין. סיאדפור, המכהן בנוסף כנשיא מכון המחקר לעניינים פוליטיים ואסטרטגיים מטעם משרד החוץ, הגיע לבירת גרמניה על מנת להשתתף בפורום בינלאומי על מדיניות חוץ, הממומן בחלקו, כך לפי הדיווחים, על ידי ממשלת גרמניה.

בסוף השבוע הצהיר שר החוץ הצרפתי, ז'אן-איב לה-דריאן, כי הממשלה שוקלת את הפעלתו של הסעיף בהסכם הגרעין המחדש לאלתר את משטר הסנקציות החריף על טהראן. "כל חודשיים ישנה הפרה נוספת (של ההסכם – א"פ), עד כדי כך שהיום אנחנו שואלים את עצמנו - ואני אומר זאת באופן הברור ביותר - האם להפעיל את מנגנון פתרון הסכסוכים שנכלל בהסכם", אמר לה-דריאן בשימוע שנערך באסיפה הלאומית בפריז.

בנוסף, גם גורמי ממשל בכירים בממשלת גרמניה אמרו כי לנוכח ההפרות הרבות של איראן בהסכם הגרעין, נשקלת האפשרות להשיב את הסנקציות עליה. "אם סוכנות האנרגיה הגרעינית של באו"ם תשוב ותדווח על הפרות איראניות של הסכם הגרעין, נהיה חייבים להגיב".

"הפעלת לחץ על איראן תמיד הייתה המדיניות של גרמניה", טען הבכיר לפי הדיווח ב'ישראל היום'. "גם הסכם הגרעין לא היה הסכם ידידות אלא נבע מרצון לנסות למנוע התגרענות צבאית איראנית, שהייתה מהווה איום גם על אירופה. ניסינו עם הצרפתים להביא את האיראנים להסכים על פשרות מול האמריקנים, והמאמצים הללו נכשלו. אנחנו צריכים לחשוב היטב, מה יהיו הצעדים הבאים שלנו. המחאה העממית היא אתגר רציני, אך היא אינה מערערת את המשטר. 'מערכות הצללים' - משמרות המהפכה ושליחי איראן ברחבי המזרח התיכון, מתחזקים במצבים דרמטיים מסוג זה ולא ניתן להעריך איך הם יגיבו. המצב במזרח התיכון מאוד מסוכן ויכול לצאת מידי שליטה. הקשרים שלנו עם טהרן מאפשרים לנו לשמור על ערוצים פתוחים עם איראן", לשון הגורם.

תגיות:איראןהסכם הגרעיןאירופה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה