חדשות בעולם

המודיעין האיראני: עצרנו 8 סוכני CIA שהתחזו לעיתונאים בהפגנות במדינה

לפי סוכנות הביון האיראנית, "גורמים אלה קיבלו הכשרה ומימון מה CIA במדינות שונות בטענה שהם עיתונאים אזרחיים". עוד נמסר כי שישה נעצרו בעת שהגיעו למהומות וביצעו את הוראות ה-CIA, ושניים בעת שניסו לשלוח מידע לחו"ל

ההפגנות באיראן (צילום: רשתות חברתיות)ההפגנות באיראן (צילום: רשתות חברתיות)
אא

ברקע גל המחאות באיראן שהחלו בעקבות התייקרות מחירי הדלק, כלי תקשורת באיראן דיווחו היום (רביעי) כי הרשויות עצרו לפחות 8 אזרחים זרים שנחשדו בקשר לסוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית. לפי הדיווח בסוכנות הידיעות האיראנית, IRNA, השמונה התחזו לעיתונאים שהסתננו להפגנות המתקיימות במדינה.

לפי סוכנות הביון האיראנית, "גורמים אלה קיבלו הכשרה ומימון מה CIA במדינות שונות בטענה שהם עיתונאים אזרחיים". עוד נמסר כי שישה נעצרו בעת שהגיעו למהומות ו"ביצעו את הוראות ה-CIA", ושניים בעת שניסו לשלוח מידע לחו"ל.

בתחילת השבוע, כשלושה שבועות לאחר שפרצו, הכריזו באיראן על חיסול גל ההתנגדות למשטר, שהחל בעקבות עליית מחירי הדלק והתרחב לתחומים נוספים – בראשם נגד ההנהגה בטהראן. מומחים לאיראן העריכו באחרונה כי גל מחאות זה הינו ההתנגדות הקשה ביותר שחווה המשטר מאז המהפכה האסלאמית ב-1979, שהעלו את האייתוללות לשלטון.

כוחות הביטחון מדכאים את ההפגנותכוחות הביטחון מדכאים את ההפגנות

בסוף השבוע הודיעו הרשויות בטהראן כי עצרו מאה בני אדם בחשד להובלת המחאות האלימות נגד עליית מחירי הדלק במדינה. לפי האייתוללה אחמד חתאמי, העצורים צפויים לקבל את "העונש הכבד ביותר", על מנת להרתיע את שאר המפגינים ובכך לטרפד כל ניסיון התנגדות נגד המשטר. "המערכת שלנו לא תתערער על ידי הרשעים הטיפשים האלו", אמר חתאמי בדרשת יום השישי.

חתאמי, שנחשב מקורב לשלטון, לא התייחס לסוג העונש שיושת על מאה העצורים, אך בעיתון "קיהאן", הנחשב לביטאון של המנהיג העליון האייתוללה עלי חמינאי, נכתב כי יש לתלות אותם.

הבית הלבן, ששיבח את המפגינים, הודיע שלשום על הטלת סנקציות נגד שר התקשורת האיראני, מוחמד ג'וואד אזארי ג'רומי, זאת, לאחר שהכריז על השבתת האינטרנט במדינה. "בעוד ההנהגה באיראן מחוברת היטב לאינטרנט והגישה שלהם ושל מקורביהם לרשתות החברתיות לא נפגעה, אותם מנהיגים מונעים מהעם שלהם את הכלים הבסיסיים הללו להעברת מידע", אמר מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, "ארה"ב תומכת בעם האיראני במאבקם נגד המשטר הדכאני, שמנסה להשתיקם בזמן שהוא עוצר והורג מפגינים".

שר התקשורת האיראני לגלג על הסנקציות נגדו, ובציוץ בחשבון הטוויטר שלו אמר כי הוא "לא היחיד במועדון האישים האיראנים המוקצים (לפי סיפורי האגדות של דונלד טראמפ)". לדבריו, "לפני היו שם חברות סטרטאפ איראניות, מפתחים, חולי סרטן איראנים וילדים חולים. אמשיך לפעול למען גישה לאינטרנט ולא אתן לארה"ב למנוע את ההתפתחות של איראן".

בחודש יולי טענו משמרות המהפכה של איראן כי חשפו רשת ריגול של ה–CIA שפעלה באיראן, וכי נעצרו 17 סוכנים שחלקם יוצאו להורג בקרוב. בכיר במשרד המודיעין האיראני אישר במסיבת עיתונאים את הדברים, וטען כי רשת הריגול האמריקנית הצליחה לחדור לאתרים חיוניים וכי הם "אספו מידע מסווג מאזורים רגישים". הצוות, כך לטענתו, התקינו אמצעי מעקב וביצעו מגוון פעולות מודיעיניות אך כשלו במשימתם ונעצרו.

מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, פקפק באמינות הטענות האיראניות ובריאיון לרשת "פוקס ניוז" אמר כי לטהראן "יש היסטוריה של טענות שקריות". מזכיר המדינה התעלם מהשאלות האם לארצות הברית יש חלק בכך, אך רמז כי "יש רשימה ארוכה של אזרחים אמריקאים שאנחנו פועלים להשיב הביתה מאיראן".

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הכחיש  גם הוא את הטענה האיראנית וכתב בחשבון הטוויטר  שלו כי "הדוח של אירן הוא שקר מוחלט. עוד שקרים ותעמולה ממשטר דתי ונכשל". לפי טראמפ, "הדיווח האירני כי לכדו מרגלי CIA - אפס אמת, כמו הפלת המל"ט". הוא הוסיף כי "שקרים ממשטר דתי ונכשל שאין לו מושג מה לעשות. הכלכלה שלהם מתה ותדעך עוד. אירן בבלגן טוטאלי".

תמונות המרגלים האמריקנים, לכאורה, הוצגו בכל התקשורת האיראנים, ובסוכנות פארס אף נטען כי הם נעצרו כבר במרץ. "המרגלים שזוהו הועסקו באזורים רגישים וחשובים מבחינה כלכלית, גרעינית, תשתית, צבאית וסייברית, שם אספו מידע מסווג", נמסר בהודעה של הטלוויזיה הממלכתית.

לא ברור האם זו רשת הריגול האמריקנית שעליה טען חודש קודם לכן מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמחאני, כי ארצו חשפה. שמחאני טען אז כי ארצו שיתפה במידע זה כמה מבנות בריתה וכך הביאה להסגרתם מהמדינות הזרות.

תגיות:CIAאיראן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה