חדשות בארץ

איראן במסר לישראל, ארה"ב וסעודיה: "נהרוס אתכן אם תחצו קו אדום"

מפקד משמרות המהפכה איים על ברית ישראל-ארה"ב-סעודיה העומד בחזית המאבק באיראן, ואמר כי טהראן "תשמיד" אותן אם יחצו קווים אדומים: "אני אומר לציונים – אל תסמכו על אמריקה, היא לא תבוא להציל אתכם". נתניהו על גבול הצפון: "נפעל לסכל את ניסיונה של איראן להפוך את עיראק ואת תימן לבסיסי שיגור של רקטות וטילים נגד מדינת ישראל"

מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמימפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי
אא

בצל יירוטן של 4 רקטות ששוגרו בידי איראן מסוריה לרמת הגולן – בתקרית שגררה את ישראל לתקוף בתגובה עשרות יעדים באזור דמשק, מפקד משמרות המהפכה של איראן, חוסיין סלאמי, שיגר היום (שני) איום לפיו אם ישראל, ארצות הברית וערב הסעודית יחצו "קווים אדומים", טהראן "תשמיד" אותן.

"אני אומר לציונים – אל תסמכו על אמריקה, היא לא תבוא להציל אתכם", אמר סלאמי בעצרת תמיכה במשטר, שהתקיימה ברקע הפגנות המחאה החריפות בטהראן. "גם אם היא (העזרה) תגיע, יהיה זה מאוחר מדי".

כשלושה שבועות לאחר שפרצו, באיראן מיהרו להכריז על חיסול גל ההתנגדות למשטר, שהחל בעקבות עליית מחירי הדלק והתרחב לתחומים נוספים – בראשם נגד ההנהגה בטהראן. מומחים לאיראן העריכו באחרונה כי גל מחאות זה הינו ההתנגדות הקשה ביותר שחווה המשטר מאז המהפכה האסלאמית ב-1979, שהעלו את האייתוללות לשלטון.

בסוף השבוע הודיעו הרשויות בטהראן כי עצרו מאה בני אדם בחשד להובלת המחאות האלימות נגד עליית מחירי הדלק במדינה. לפי האייתוללה אחמד חתאמי, העצורים צפויים לקבל את "העונש הכבד ביותר", על מנת להרתיע את שאר המפגינים ובכך לטרפד כל ניסיון התנגדות נגד המשטר. "המערכת שלנו לא תתערער על ידי הרשעים הטיפשים האלו", אמר חתאמי בדרשת יום השישי.

חתאמי, שנחשב מקורב לשלטון, לא התייחס לסוג העונש שיושת על מאה העצורים, אך בעיתון "קיהאן", הנחשב לביטאון של המנהיג העליון האייתוללה עלי חמינאי, נכתב כי יש לתלות אותם.

הבית הלבן, ששיבח את המפגינים, הודיע שלשום על הטלת סנקציות נגד שר התקשורת האיראני, מוחמד ג'וואד אזארי ג'רומי, זאת, לאחר שהכריז על השבתת האינטרנט במדינה. "בעוד ההנהגה באיראן מחוברת היטב לאינטרנט והגישה שלהם ושל מקורביהם לרשתות החברתיות לא נפגעה, אותם מנהיגים מונעים מהעם שלהם את הכלים הבסיסיים הללו להעברת מידע", אמר מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, "ארה"ב תומכת בעם האיראני במאבקם נגד המשטר הדכאני, שמנסה להשתיקם בזמן שהוא עוצר והורג מפגינים".

שר התקשורת האיראני לגלג על הסנקציות נגדו, ובציוץ בחשבון הטוויטר שלו אמר כי הוא "לא היחיד במועדון האישים האיראנים המוקצים (לפי סיפורי האגדות של דונלד טראמפ)". לדבריו, "לפני היו שם חברות סטרטאפ איראניות, מפתחים, חולי סרטן איראנים וילדים חולים. אמשיך לפעול למען גישה לאינטרנט ולא אתן לארה"ב למנוע את ההתפתחות של איראן".

 

נתניהו ובנט בגבול הצפון: "איראן מתכננת מתקפות נוספות, פועלים מולם בכל האמצעים"

ברקע המתיחות מול איראן, אתמול סיירו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון נפתלי בנט בגבול הצפון, וקיבלו סקירה ביטחונית מצמרת צה"ל. הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, אישר את אזהרתו של הגנרל האמריקני בסוף השבוע, לפיה טהראן מתכננת מתקפה גדולה נוספת במזרח התיכון. "אני יכול לאשר לכם שאנחנו ממשיכים בתכניות שלנו לסכל את התוקפנות הזאת באמצעים שונים", אמר כוכבי.

"התוקפנות של איראן באזורנו וגם מולנו נמשכת", אמר נתניהו בסיור ביטחוני בהר אביטל. "אנחנו נוקטים את כל הפעולות הדרושות כדי למנוע מאיראן להתבסס כאן באזור. זה כולל גם את הפעילות הדרושה כדי לסכל העברות נשק קטלני מאיראן לסוריה, אם בדרך האוויר או דרך הקרקע.

לפי ראש פיקוד המרכז של צבא ארצות הברית, קנת' מקינזי, כפי שהובא בניו יורק טיימס, טהראן מתכננת מתקפה גדולה במזרח התיכון, בקנה מידה של המתקפה שביצעה על מתקני הנפט של סעודיה. לפי מקינזי, הצבתם של 14 אלף חיילים אמריקניים במפרץ הפרסי לפני כמה חודשים לא תועיל למנוע את הפעולה.

לדבריו של הגנרל, הכוחות הנוספים, בהם מטוסי הקרב ומערכות ההגנה האוויריות שהפנטגון שלח לאזור, עשויים למנוע מאיראן לתקוף יעדים אמריקנים – בדומה להפלת המל"ט ביוני האחרון, אולם הדגיש כי "תקיפות במפרץ הם משהו אחר".

ראש הממשלה, שציטט את דבריו של הגנרל מקינזי, אמר כי הוא "יכול לאשר את זה, ואני יכול לאשר לכם שאנחנו גם ממשיכים בתוכניות שלנו לסכל את התוקפנות הזאת באמצעים שונים". לפי נתניהו, "אני עושה כל מה שצריך כדי לקיים את עבודת הממשלה, עבודת הקבינט, שממנו אני בא עכשיו, בכל הדרכים הדרושות, כדי לשמור על ביטחונם של אזרחי ישראל והדברים החיוניים למדינת ישראל".

תגיות:איראןישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה