חדשות בארץ

תקווה צרפתית: היורש של נתניהו יממש את נאום בר אילן

בצרפת מאמינים כי אם יורשו של נתניהו בתפקיד יישם את נאום בר אילן, שנשא האחרון לפני כעשור, ויחתור למימוש פתרון שתי המדינות, הדבר יתרום רבות לסיום המבוי הסתום בתהליך השלם בין ישראל לפלסטינים. לפי הבכיר הצרפתי, בארמון האליזה מאמינים שעסקת המאה לא תצא אל הפועל, וכי גם "אין מקום ליוזמות נפרדות, גם מצדן של אירופה וצרפת, שיידחו על הסף"

הנשיא מקרון (צילום: שאטרסטוק)הנשיא מקרון (צילום: שאטרסטוק)
אא

ברקע הגשת שלושה כתבי אישום חמורים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו שעשויים להביא לקץ כהונתו, בפריז מביעים אופטימיות באשר להתפתחות מדינית משמעותית מצד יורשיו של נתניהו בתפקיד.

לפי גורם בכיר בממשלת צרפת, שאמר את הדברים בשיחה עם 'מעריב' בסוף השבוע, אם ראש ממשלת ישראל הבא יישם את נאום בר אילן, שנשא נתניהו ב-2009 ולפיו ישראל מאמינה וחותרת לפתרון שתי המדינות לשני עמים, הדבר יסייע רבות להחייאת תהליך השלום לפתרון הקונפליקט הישראלי-פלסטיני, שתקוע זה למעלה מעשור.

בדיון מועצת הביטחון של האו"ם שהתקיים בשבוע שעבר בנושא בצל החלטת ארה"ב שלא להגדיר יותר את ההתנחלויות כבלתי חוקיות, תקפו רוב המדינות החברות את ההחלטה והדגישו את עובדת היותן בלתי חוקיות. בריטניה, גרמניה, צרפת, פולין ובלגיה פרסמו הודעה משותפת מיוחדת לפני הדיון ובה נאמר כי "ההתנחלויות בשטחים הפלסטיניים הכבושים, ובכלל זה במזרח ירושלים, לא חוקיות לפי החוק הבינלאומי ופוגעות בהיתכנות של פתרון שתי המדינות".

לפי הבכיר הצרפתי, בארמון האליזה לא נותנים תקוות רבות כי תכנית השלום האמריקנית למזרח התיכון ("עסקת המאה") תפורסם בזמן הקרוב – אם בכלל. לדבריו, עסקת המאה, שמקודמת בידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בהובלת 'צוות השלום' בראשות חתנו ויועצו הבכיר, ג'ארד קושנר, איננה הוגנת כלל כלפי הפלסטינים ואין תרחיש שהפלסטינים יסכימו על קווי היסוד של ההסכם. "אי אפשר לקיים תהליך שלום, שצריך להוביל לקיומן של שתי מדינות, בלי שני הצדדים", הדגיש הבכיר. הוא אף טען כי גם "אין מקום ליוזמות נפרדות, גם מצדן של אירופה וצרפת, שיידחו על הסף".

עוד אמר הגורם כי ביקורו בישראל של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, בסוף חודש ינואר הקרוב, נועד רק לצורך השתתפותו בטקסי הזיכרון באתר "יד ושם", בממסגרת ציון 75 שנה לשחרור מחנה המוות אושוויץ.

אשתקד, אחרי שנפגש עם הנשיא טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, אמר ראש הממשלה כי לא הופתע מנאום הנשיא שאמר כי הפתרון המועדף עליו בין ישראל לפלסטינים הוא פתרון שתי המדינות. נתניהו הוסיף כי הוא מניח שטראמפ יקבל את העיקרון הישראלי שלפיו השליטה הביטחונית ממערב לירדן תישאר בידי ישראל בכל תרחיש. "כל אחד מגדיר את המונח 'מדינה' אחרת. אני מוכן שלפלסטינים יהיו הסמכויות לשלוט על עצמם בלי הסמכות לפגוע בנו. אני מניח שכל תכנית אמריקאית תשקף את העיקרון הזה".

מאז נאום בר אילן נמנע נתניהו מהבהרת עמדתו בנושא השלום, וזאת הייתה בין הפעמים הבודדות שהוא התייחס לנושא במפורש. "אני מציע שתחכו ותראו. חשוב לקבע את מה שבלתי קביל מבחינתנו: ישראל לא תוותר על השליטה הביטחונית ממערב לירדן. זה לא יקרה כל עוד אני ראש ממשלה, ואני חושב שהאמריקאים מבינים את זה", אמר נתניהו לכתבים. הוא הוסיף: "אני יכול להבטיח לכם שלא תהיה מדינה פלסטינית שתהיה אסון לישראל".

תגיות:צרפתפתרון שתי המדינות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה