חדשות בארץ

עתירה ראשונה לבג"ץ נגד המשך כהונת נתניהו: "פגיעה באמון הציבור"

ברקע הדיווחים כי ראש הממשלה צפוי להודיע בימים הקרובים על התפטרותו מכל תפקידיו כשר בממשלה בשל כתב האישום שהוגש נגדו, בתנועה לאיכות השלטון הגישו עתירה לבג"ץ - שעשוי להורות לו על יציאה לנבצרות: "ראש ממשלת מעבר זמנית שלא קיבלה את אמון הכנסת הנוכחית, לא יוכל לכהן בעת שמרחף עליו צלו הכבד של כתב האישום בעבירות החמורות ביותר שיכול לעבור נבחר ציבור"

נתניהו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)נתניהו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

שלושה ימים לאחר החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להעמיד לדין את ראש הממשלה בנימין נתניהו, עתירה ראשונה הוגשה הבוקר (ראשון) לבג"ץ נגד המשך כהונת נתניהו. בעתירה, שהוגשה בידי התנועה לאיכות השלטון, הודגש בנוסף כי נתניהו צריך להתפטר מכל תפקידיו כשר בממשלה, וכי סירובו לעשות כן יהיה "לא סביר באופן קיצוני".

כתב האישום שפרסם מנדלבליט בסוף השבוע מייחס לנתניהו עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים בשלושת התיקים – 4000 (תיק בזק-וואלה), 2000 (שיחות נתניהו-מוזס) ו-1000 (קבלת מתנות מאילי הון). בעקבות פרסום כתב האישום, פנו סיעות שונות מהאופוזיציה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לפעול לפיטוריו של נתניהו, שמוגדר בשלב זה כראש ממשלת מעבר שטרם קיבל את אמון הכנסת. לפי דיווח ב-ynet, מנדלבליט צפוי לפרסם השבוע חוות דעת הקובעת כי ישנם "קשיים משפטיים ניכרים" לכך שנתניהו ירכיב ממשלה.

בתנועה לאיכות השלטון ציינו בעתירה כי הישארותו של נתניהו בתפקידיו "צפויה לגרום לפגיעה באמון הציבור ברשויות השלטון, בתקינות פעולתו ובטוהר המידות בו". בעתירה מתבקש בית המשפט להורות לממשלה למנות ממלא מקום לראש הממשלה.

ברקע הערכות כי באפשרותו של בג"ץ לכפות על ראש הממשלה להכריז על יציאה לנבצרות, בתנועה הציעו כי נתניהו יכריז על נבצרות זמנית, או שהיועץ המשפטי לממשלה יורה לו על כך. לפי עו"ד תומר נאור, היועץ המשפטי של התנועה, "ראש ממשלת מעבר זמנית שלא קיבלה את אמון הכנסת הנוכחית, לא יוכל לכהן בעת שמרחף עליו צלו הכבד של כתב האישום בעבירות החמורות ביותר שיכול לעבור נבחר ציבור".

לפי דיווחים שונים, ראש הממשלה מתכוון להודיע כבר בימים הקרובים על התפטרותו מארבעת התיקים שבהם הוא מחזיק בתפקיד שר – רווחה, בריאות, חקלאות ותפוצות, זאת, בשל פסיקת בג"ץ בהלכת דרעי-פנחסי בשנת 1993, לפיה על חברי ממשלה להתפטר במקרה שהוגשו נגדם כתבי אישום חמורים.

בזמני שגרה, החוק היבש מתיר לראש ממשלה להמשיך בתפקידו במקביל לניהול ענייניו המשפטים, עד לקבלת פסק דין חלוט בעניינו. עם זאת, סוגיית כהונתו כראש ממשלת מעבר תחת כתב אישום או על זכאותו להרכיב ממשלה, נתון לפרשנות ולתפיסה משפטית של החוק. לפי דיווחים שונים, בשבועות האחרונים, לקראת הגשת כתב האישום נגד נתניהו, בחנו בליכוד תרחיש שבו אזרחים וגופים יגישו עתירות לבג"ץ בדרישה לאסור עליו לזכות במנדט להרכבת הממשלה, זאת לאחר שמעליו מרחפים שלושה כתבי אישום. לפי דיווח ב'הארץ', במפלגה הביעו סקפטיות באשר לאפשרות שבית המשפט יאסור על נתניהו לכהן כראש ממשלת מעבר תחת כתב אישום, זאת מאחר ולשון החוק שמכשירה את כהונתו כראש ממשלה נבחר, לא מתייחסת למעמדו המשפטי-ציבורי כראש ממשלת מעבר.

תגיות:תיקי נתניהוהתנועה לאיכות השלטון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה