חדשות בארץ

מנדלבליט על כתב האישום נגד נתניהו: "יום קשה ועצוב"

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא "אדם עתיר זכויות", אך "אכיפת החוק איננה נתונה לבחירה. זה לא עניין של ימין או שמאל. את ההחלטה על הגשת כתב האישום קיבלתי בלב כבד, אך גם בלב שלם"

מנדלבליט, הערב (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)מנדלבליט, הערב (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התייחס הערב (חמישי) להחלטתו להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בגין עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים בתיק 4000, ובגין עבירות של מרמה והפרת אמונים בתיקי 1000 ו- 2000.

בהצהרה לתקשורת שמסר ממשרד המשפטים בירושלים, פתח מנדלבליט ואמר: "היום הזה הוא יום קשה ועצוב. היום הודעתי לבאי כוחו של ראש הממשלה על החלטתי להעמידו לדין ולהגיש נגדו כתב אישום הכולל שלושה אישומים. יום שבו היועץ המשפטי לממשלה מחליט על הגשת כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן בגין עבירות שחיתות שלטונית – הוא יום קשה עצוב מבחינת הציבור בישראל ומבחינתי האישית. אזרחי ישראל כולם, ואני בתוכם, נושאים עינינו אל נבחרי הציבור, ובראש ובראשונה לעבר ראש הממשלה, ורואים בהם את מנהיגינו שנבחרו באופן דמוקרטי לתפקידם".

"ראש הממשלה הוא אדם עתיר זכויות. זכיתי לעבוד עמו ולעמוד על כישוריו הרבים", הדגיש מנדלבליט. "את ההחלטה על הגשת כתב האישום נגדו קיבלתי בלב כבד, אך גם בלב שלם, מתוך תחושת מחויבות עמוקה לשלטון החוק, לאינטרס הציבורי ולאזרחי ישראל. אכיפת החוק איננה נתונה לבחירה. זה לא עניין של ימין או שמאל ולא עניין של פוליטיקה, זו חובה המוטלת עלינו, אנשי מערכת אכיפת החוק, ועליי באופן אישי כמי שעומד בראשה. זו החובה שלי כלפי אזרחי המדינה, שהאינטרס הציבורי מחייב שיחיו במדינה שבה אין אדם שהוא מעל החוק. זוהי המשמעות הבסיסית ביותר של שלטון החוק במדינה דמוקרטית. מהסיבה הזו בדיוק, היום הזה הוא אמנם יום קשה, אבל הוא גם יום חשוב".

 

"לא הושפענו מאיומים, מלחצים ומהכפשות – מכל הצדדים"

מנדלבליט סקר בהמשך את החלטותיו בשלושת התיקים, והדגיש כי קיבל אותן "משיקולים ראייתיים ובהתאם לדין". לדבריו, "שום שיקול אחר" לא השפיע עליו. הוא תקף את הביקורת החריפה, "לעיתים עד כדי איומים", המושמעת נגד בכירים במערכת אכיפת החוק: "נשמעו ביטויים מרחיקי לכת שאין להם מקום בשיח הציבורי. השיח הזה הוא שיח מסוכן, זה משחק באש שיש לחדול ממנו. אני קורא לכולם, ובראש ובראשונה למנהיגי המדינה, להתנער מהשיח האלים והמתלהם נגד אנשי אכיפת החוק. יש מקום להעביר ביקורת ולקיים שיח ודיון על פעולות מערכת אכיפת החוק, אך נדרש לקיים את השיח באופן ענייני ומכבד. איננו חפים מטעויות ולא חסינים מביקורת, אך יש מרחק רב בין ביקורת עניינית, גם אם נוקבת, לבין קונספירציות חסרות כל ביסוס".

היועץ הוסיף, כי "מערכת אכיפת החוק היא מוסד ממלכתי. לכל אורך הדרך, מערכת זו פעלה, פועלת ותמשיך לפעול, בצורה ממלכתית ועניינית. לא הושפענו מאיומים, מלחצים ומהכפשות, מכל הצדדים, ופעלנו ללא מורא וללא פחד, למען האינטרס הציבורי ולמען שלטון החוק. תיקי החקירה בעניינו של ראש הממשלה טופלו באחריות, ביסודיות ובכובד ראש. החקירה בעניין ראש הממשלה נפתחה רק לאחר שהגיע מידע, שהחשיד אותו באופן ברור בביצוע עבירות מתחום טוהר המידות. בתיקים אחרים, שבהם לא התעורר חשד סביר למעורבות ראש הממשלה בפלילים – הוא גם לא נחקר כחשוד, ואף לא היססנו לנקות אותו מחשד, גם אל מול ביקורת ציבורית שנמתחה על כך".

"במסגרת הליווי של החקירות בתיקים אלו, הקפדתי להתמקד אך ורק בחשד למעשים פליליים. לא עסקתי ברכילות, ולא עסקתי בזוטות – חתרתי למילוי חובתי מכוח החוק למיצוי דין אך ורק במקום בו הדבר נדרש". מנדלבליט ציין כי בשל כובד האחריות ומשקלה של ההכרעה, הוא נענה לבקשתם של סנגורי נתניהו לדחות את השימוע, ובהמשך גם האריך את פרק הזמן של הדיונים: "השימוע התקיים במשך ארבעה ימים – מעל ל- 40 שעות. טענותיהם המפורטות והמעמיקות של הסנגורים נשמעו בקשב רב, בלב פתוח ובנפש חפצה".

מנדלבליט הצהיר, כי כתב האישום מבוסס על "מאות ראיות שנאספו במסגרת חקירה יסודית ומאומצת – עדויות, מסמכים, התכתבויות, הקלטות, ועוד ועוד. הראיות הללו נבחנו באופן מקצועי ומעמיק, כל אחת בפני עצמה וכולן יחד כמכלול. לא השארנו אבן על אבן במאמץ להגיע לעומקם של דברים ולקבל את ההחלטה הטובה ביותר והנכונה ביותר בהתבסס על מלוא הראיות ועל הדין. רק לאחר שהשתכנעתי שהתשתית הראייתית כולה מקימה סיכוי סביר להרשעה בפלילים, החלטתי כאמור להעמיד לדין את ראש הממשלה בשלושה אישומים".

"גם לאחר הגשת כתב אישום – ככל אדם, ראש הממשלה הוא בחזקת חף מפשע. על התביעה הכללית להוכיח את אשמתו בבית המשפט, ורק בית המשפט הוא שיכול להרשיעו בדין בסופו של יום. אם ייקבע כי ראש הממשלה אכן ביצע את העבירות המיוחסות לו בכתב האישום, כי אז מדובר במעשים חמורים. כפי שכבר הבהרתי, בעניינו של ראש הממשלה מצאתי כי ישנן ראיות לכאורה לביצועם של מעשים חמורים אלה, המקימות סיכוי סביר להרשעה. לכן, חובתי על פי הדין – היא הגשת כתב אישום. לא מדובר בבחירה. מדובר בחובה. כך הדבר כלפי כל אזרח, וכך פעלתי גם כאן", חתם מנדלבליט את דבריו.

תגיות:אביחי מנדלבליט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה