חדשות בארץ

הורי חיילי נצח יהודה: "ממתי דובר צה"ל הפך להיות ’הפסיכולוג’ של החיילים?"

הוריהם של חיילי נצח יהודה, נגדם הוגשו כתבי אישום בחשד למעורבות בקטטה עם בדואים בדרום הארץ, מתחו ביקורת על הודעת דובר צה"ל, לפיה חלק מהלוחמים בחרו לקחת אחריות, הודו במיוחס להם במסגרת הסדרי טיעון והורשעו בדין: "בנינו לא 'בחרו' ולא 'הודו', הם נאנסו להסכים בלית ברירה לעסקת הטיעון"

  • כ"ג חשון התש"פ
אילוסטרציה (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)אילוסטרציה (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)
אא

הוריהם של חיילי נצח יהודה, שנעצרו בחודש שעבר בחשד למעורבות בקטטה עם בדואים בדרום הארץ, הגיבו היום (חמישי) על הודעת דובר צה"ל, לפיה חלק מהלוחמים בחרו לקחת אחריות, הודו במיוחס להם במסגרת הסדרי טיעון והורשעו בדין.

בהודעה שמסר מטה ההורים למען החיילים, נאמר: "בנינו לא 'בחרו' ולא 'הודו'. הם נאנסו להסכים בלית ברירה לעסקת הטיעון, כיון שהם נמצאים בכלא כבר שלושים ואחד יום ברציפות, תחת לחץ פסיכולוגי, מטולטלים ממקום למקום, מאוימים על ידי בני מיעוטים, ובחברה המנוגדת לאורח חייהם הדתי".

"הם הואשמו בחמש עבירות חמורות, על סמך ראיות מפוקפקות. רובם ככולם רצו להוכיח בבית המשפט את היותם חפים מפשע, אך הוסבר להם כי המערכת בנויה כך, שאם לא נכנעים ו'מודים', הם צפויים להרשעה גורפת בכל ההאשמות ולענישה מחמירה. תמורת 'הודאה' בעסקת טיעון הם 'יורשעו' רק בעבירות מעטות, ואין שום אופציה אחרת. כלומר, שמו את הבנים הללו בסד אכזרי, שאין להם יכולת חוקית לצאת ממנו בלי לשאת עונשים חמורים, שיזיקו להם רבות בהמשך חייהם".

ההורים הביעו את תמיהתם על סגנונה של הודעת הדובר: "ממתי דובר צה"ל הפך להיות 'הפסיכולוג' של החיילים, ומצהיר 'בחרו לקחת אחריות'? וכי מישהו מדובר צה"ל שאל את החיילים מה הם חושבים?".

"לדובר צה"ל יש מנדט למסור עובדות בלבד, ולא לעסוק בהצהרות אישיות בדויות כביכול בשם לוחמים שננטשו על ידי הצבא", נאמר עוד בהודעת מטה ההורים.

לעניין ערכי צה״ל אליהם התייחס הדובר, אמרו ההורים: "התנהלות התביעה הצבאית בפרשה זו משקפת דווקא התרחקות מערכי צה"ל, כפי שכבר הסברנו, בצער רב, במכתבנו לשר הביטחון מר נפתלי בנט (מט"ז חשוון תש"פ)".

 

"יום שחור למדינת ישראל"

התקרית האמורה התרחשה בחודש שעבר בתחנת דלק בצומת דביר, בסמוך לרהט. החיילים, שחזרו עם מפקדם מניחום אבלים, עצרו בתחנה. צעירים בדואים שהבחינו בהם החלו להתגרות בהם ולקלל אותם. לדברי החיילים, אחד מהבדואים צעק לעבר אחד מהם: "בוא, חייל, אני אדקור אותך". המ"כ נחלץ לעזרתו של החייל ובלם את הבדואי. בהמשך התפתחה תגרה בין הצדדים, לאחר שקבוצת הבדואים ניסתה לתקוף את המ"כ ולחטוף את נשקו, והחיילים פעלו להגן עליו. לאחר שהחיילים הצליחו להשתלט על התוקפים, הם גילו כי הבדואי שאיים בדקירה כלל אינו מחזיק בסכין ועזבו את המקום.

בתחילת השבוע הרשיע בית הדין הצבאי ביפו את מפקד הכיתה בעבירות של תקיפה ואיומים, וזאת לאחר שבמסגרת הסדר טיעון התביעה הצבאית מחקה סעיפים של שימוש בנשק ואיומים. בין הצדדים הוסכם, כי התביעה וההגנה יעתרו לעונש משותף של 60 ימי מאסר ועבודות שירות למ"כ, כלפיו נטען שהוביל את חייליו ותקף את הבדואים. המ"כ כבר עצור קרוב לחודש, כך שבמסגרת ניכויים הוא צפוי להשתחרר מהכלא בעוד שלושה שבועות.

עורך הדין איתמר בן גביר, המייצג את המ"כ וחייל נוסף שמסרב להסדר טיעון וטוען לחפותו, אמר: "צר לי כי בפרקליטות הצבאית מגלים מוטיבציית יתר להרשיע חיילים מצטיינים, כאשר היה נכון לתת למ"כ צל"ש ולא להרשיע אותו בעבירה פלילית. המ"כ הגיב לאיומים מצידם של הצעירים הבדואים, שהילכו אימים עליו ועל חייליו, פעל בנחישות וחתר למגע, ולא נכון היה לשפוט אותו".

"החלטנו בדיעבד לקבל את הסדר הטיעון, ובלבד שהחייל הגיבור יוכל להמשיך את חייו כסדרם, ולאחר השהות הממושכת שלא בצדק במאסר, יעזוב את הצבא", הוסיף בן גביר. "לצד כל זאת, מדובר ביום שחור למדינת ישראל, יום בו לוחם מצטיין נאלץ לעזוב את הצבא בגלל חוסר גיבוי מצד המערכת המשפטית".

תגיות:בדואיםנצח יהודה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה