חדשות בארץ

21 הימים החלו: יועמ"ש הכנסת אישר המלצה על יותר מח"כ אחד

בניגוד לחוק יסוד הממשלה שעליו היא מושתתת, ההנחיות מתייחסות לשורה של שאלות מרכזיות כמו האם ח"כ יכול לחזור בו מחתימתו, והאם ניתן לגייס חתימות למועמד שלא הביע הסכמה מפורשת לכך. היועץ: "תכלית המהלך נועדה להביא למיצוי כל האפשרויות להרכבת ממשלה, אחרי ששני השלבים הראשונים כשלו, בניסיון אחרון למנוע את התפזרות הכנסת"

נתניהו וגנץ (צילום: פלאש 90)נתניהו וגנץ (צילום: פלאש 90)
אא

ברקע החזרת המנדט לכנסת ופתיחת תקופת 21 הימים שהחלו היום (חמישי), בהם רשאית הכנסת להורות על הענקת המנדט לאחד מחבריה, קבע אתמול היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, כי חברי הכנסת יוכלו לתמוך ביותר ממועמד אחד להטלת המנדט בידי נשיא המדינה.

ההחלטה נחשבת ליוצאת דופן, זאת בשל העובדה כי בהליכים המקובלים לאיתור מועמדים – נשיא המדינה או מבקר המדינה – החוק מאפשר בחירה של מועמד אחד בלבד. עם זאת, לנוכח העובדה כי חוק יסוד הממשלה, המפרט את הנהלים בתקופה זו, עמום למדי, ינון גיבש הנחיות אלה, בהן הובהר כי חוק היסוד אינו מגביל חתימת ח"כ על יותר מבקשה אחת. בניגוד לחוק יסוד הממשלה שעליו היא מושתתת, ההנחיות מתייחסות לשורה של שאלות מרכזיות כמו האם ח"כ יכול לחזור בו מחתימתו, והאם ניתן לגייס חתימות למועמד שלא הביע הסכמה מפורשת לכך.

לדברי היועמ"ש לכנסת, הבקשה הראשונה שתוגש לנשיא ותעמוד בקריטריונים תזכה את המועמד החתום עליה במנדט להרכבת הממשלה. לאחר מכן, כל בקשה שתוגש, גם אם תכיל מספר רב יותר של חתימות, תידחה. תקופת 21 הימים תפקע ב-11.12 בחצות, ואם עד אז לא תוגש בקשה שעליה חתומים לפחות 61 ח"כים – הכנסת תפוזר מאליה ויוכרזו בחירות נוספות.

תכלית המהלך נועדה להביא ל"מיצוי כל האפשרויות להרכבת ממשלה, אחרי ששני השלבים הראשונים כשלו, "בניסיון אחרון למנוע את התפזרות הכנסת". ינון הוסיף כי "מתן אפשרות לכל ח"כ לתמוך ביותר ממועמד אחד מאפשר תמרון מרבי בתקופה זו, תוך בחינת הפוטנציאל שיש למועמדים השונים".

היועץ קבע כי חבר הכנסת שנבחר יוכל לכונן ממשלת מיעוט, אף שבשלב הראשון הוא יצטרך לגייס 61 חתימות מחברי הכנסת. "חתימתו של ח"כ למען מועמד זה או אחר אינה מחייבת אותו בהצבעת האמון במליאת הכנסת", כתב. הוא הדגיש כי ביכולתם של חברי הכנסת לגייס חתימות עבור מועמד גם בלא הסכמתו, אולם עם הגשת המכתב לבית הנשיא עליו להיות מצורף למסמך שמעיד כי המועמד מצהיר על מוכנותו לקבל את המנדט. אם הנשיא יאשרר את מועמדותו, לרשותו יעמדו 14 ימים בלבד להרכיב ממשלה.

תגיות:בחירות 2019איל ינון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה