חדשות בעולם

העדות הדרמטית שמסבכת את טראמפ: "פעלתי בהוראה מפורשת של הנשיא"

דיפלומט בכיר בשירות החוץ האמריקני העיד בפני המחוקקים כי עורך דינו של טראמפ פעל בהוראת הנשיא ללחוץ את נשיא אוקראינה לפתוח בחקירה נגד ג'ו ביידן, בתמורה לביקור בבית הלבן ובהענקת הסיוע הצבאי לקייב, כחלק ממה שכינה "יחסי תן וקח": "לא רצינו לעבוד עם ג'וליאני, אבל אומר זאת כך: שיחקנו עם הקלפים שחולקו לנו. ידענו שאם נסרב לעבוד עם ג'וליאני, נאבד הזדמנות יקרה מפז להעמיק את היחסים בין אוקראינה לארה"ב. אז פעלנו לפני הוראות הנשיא"

סונדלנד (מימין) עם יועצו של טראמפ ונשיא הנציבות האירופית (צילום: שאטרסטוק)סונדלנד (מימין) עם יועצו של טראמפ ונשיא הנציבות האירופית (צילום: שאטרסטוק)
אא

שגריר ארצות הברית לאיחוד האירופי, גורדון סונדלנד, מעיד בשעה זו (רביעי) בחקירת ההדחה נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים. סונדלנד, שנחשב לעד משמעותי בפרשת אוקראינה-גייט, אמר בעדותו כי הלחצים שהפעיל על נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, לפתוח בחקירה נגד יריבו הפוליטי במרוץ לנשיאות ב-2020, ג'ו ביידן, נעשו "לפי הוראה מפורשת של הנשיא", ובכך סתר באופן מוחלט את קו ההגנה של טראמפ באופן שעשוי לסכן את עתידו הפוליטי.

סונדלנד, המעיד ביומו הרביעי של השימוע הפומבי, הצהיר כי עבד לצדו של עורך דינו האישי של טראמפ, רודי ג'וליאני. לדבריו, ג'וליאני לחץ על אנשיו של נשיא אוקראינה לפתוח בחקירה נגד ביידן, וכרך זאת בביקורו בבית הלבן. סונדלנד אמר כי התרשם ששיחות טראמפ-זלנסקי היו מתוך "יחסי תן וקח".

"האם היו יחסי תן וקח? כפי שהעדתי בעבר, בנוגע לשיחת הטלפון (בין טראמפ לזלנסקי) ולפגישה בבית הלבן, תשובתי היא כן", אמר סונדלנד למחוקקים, "...עבדנו עם רודי ג'וליאני בכל הקשור לאוקראינה תחת הוראה ישירה של נשיא ארה"ב. לא רצינו לעבוד עם ג'וליאני, אבל אומר זאת כך: שיחקנו עם הקלפים שחולקו לנו. ידענו שאם נסרב לעבוד עם ג'וליאני, נאבד הזדמנות יקרה מפז להעמיק את היחסים בין אוקראינה לארה"ב. אז פעלנו לפני הוראות הנשיא".

השגריר לאיחוד תיאר כיצד התעורר ליחסים הפסולים, לכאורה, בין וושינגטון לקייב. "התוודעתי לראשונה לכך שארה"ב מעכבת את הסיוע הצבאי לאוקראינה בשיחה עם וויליאם טיילור ב-18 ביולי, 2019", אמר סונדלנד. "עם זאת, כפי שהעדתי בעבר, לא הצלחתי לקבל תשובה מדויקת באשר לשאלה מדוע הסיוע מעוכב".

הוא המשיך: "ג'וליאני הבהיר שיארגן פגישה בין טראמפ לזנסקי בבית הלבן בתמורה להודעה רשמית של ממשלת אוקראינה על פתיחת חקירה בעניין בורסימה (החברה בה הועסק בנו של ביידן, האנטר – א"פ). ג'וליאני ביטא את רצונותיו של נשיא ארה"ב, ואנחנו ידענו שהחקירות הללו חשובות לנשיא עצמו".

זלנסקי (צילום: שאטרסטוק)זלנסקי (צילום: שאטרסטוק)

לצד זאת, סונדלנד הכחיש שידע כי בשיחת הטלפון שניהל טראמפ עם זלנסקי בחודש יולי, עלתה באופן מפורש הבקשה לחקור את ביידן. הוא הדגיש כי היה ער לכך שגורמים בממשל "חשו דאגה" בנוגע לתוכן השיחה, אולם אף גורם לא יצר אתו קשר בנושא, והוא חש שזה "מוזר מאוד" שהוא ועוד בכירים במחלקת המדינה לא קיבלו לידיהם את תמלול השיחה.

סונדלנד העיד בפני המחוקקים כי כל צמרת הממשל הייתה מודעת היטב לשערורייה, וכי אף אחד מהם לא טרח להבהיר את העובדה שדרישת טראמפ היא איננה מקובלת. הוא הקריא אימייל ששיגר ב-19 ביולי לשורה של בכירים במחלקת המדינה ובבית הלבן – בהם מזכיר המדינה מייק פומפאו, מזכיר האנרגיה ריק פרי, ראש הסגל של הבית הלבן מיק מולבני, ואף יועצו הבכיר של מולבני – רוברט בלייר. "דיברתי עם זלנסקי ממש עכשיו... הוא מוכן לקבל את שיחתו של הנשיא", כתב סונדלנד בפנייתו, "הוא (נשיא אוקראינה – א"פ) מוכן להבטיח לו (טראמפ) שהוא מתכוון לפתוח בחקירה שקופה לחלוטין ו'להפוך כל אבן'. הוא יעריך מאוד אם הנשיא יוכל להתקשר אליו לפני יום ראשון, כדי שהוא יוכל להוציא הודעה לתקשורת על 'שיחת טלפון ידידותית ויעילה', מבלי לפרט, לפני הבחירות לנשיאות אוקראינה שייערכו ביום ראשון". מולבני הגיב לכך: "ביקשתי מהמועצה לביטחון לאומי לדאוג לכך מחר".

שלשום הודיע טראמפ כי הוא צפוי להעיד בבית הנבחרים, במסגרת הליך ההדחה שנפתח נגדו. ההודעה מגיעה בניגוד למדיניות הקודמת של הבית הלבן שלא לשתף פעולה עם הליך ההדחה שפתחה המפלגה הדמוקרטית נגד הנשיא, וסירבו למסור לידי ועדת המודיעין כל חומר שיסייע לחקירה. טראמפ הדגיש כי למרות שהוא לא עשה "שום דבר רע", הוא שוקל את הצעתה של יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, להעיד.

"היא (ננסי פלוסי – א"פ) הציעה שאני אעיד על הליך ציד המכשפות המזויף. היא אמרה שאני גם יכול לעשות זאת בכתב", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. "למרות שלא עשיתי שום דבר רע, ושאני לא רוצה לתת אמון בהליך שקרי ולא הוגן, אני אוהב את הרעיון. כדי לגרום לקונגרס להיות שוב ממוקד אני אשקול את זה בכובד ראש".

תגיות:אוקראינה גייטדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה