חדשות בארץ

בעקבות ההצהרה האמריקנית בנוגע להתנחלויות: מועצת הביטחון של האו"ם מתכנסת

ברקע הכרזת מזכיר המדינה האמריקני כי ארצות הברית איננה רואה בהתנחלויות הפרה של החוק הבינלאומי, מועצת הביטחון תתכנס בעוד שעה קלה. שגריר ישראל באו"ם: "בכוונתי לפנות לשגרירים על מנת שיבחנו ללא משוא פנים את תוכן ההחלטה האמריקאית והבסיס המשפטי שלה"

מועצת הביטחון של האו"ם (צילום: שאטרסטוק)מועצת הביטחון של האו"ם (צילום: שאטרסטוק)
אא

בצל הכרזת הממשל האמריקני כי ההתנחלויות הישראליות אינן מפירות את החוק הבינלאומי, מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס היום (רביעי) בשעה 17:00. הדיון במועצת הביטחון מגיע ברקע העובדה כי באיחוד האירופי טרם הצליחו לגבש הצהרת גינוי מוסכמת להחלטתו של מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, שהודיע כי ההתנחלויות אינן מהוות "מכשול לשלום".

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, שבמהלך נאומו הערב יקרא למדינות נוספות לגבות את החלטת ארה"ב, אמר מוקדם יותר היום כי "זכותנו בארץ ישראל מעוגנת לא רק בזכויות ההיסטוריות אלא גם בכללי הצדק של המשפט הבינלאומי". דנון הוסיף כי "אנו מברכים על הודעת הממשל האמריקאי ובכוונתי לפנות לשגרירים על מנת שיבחנו ללא משוא פנים את תוכן ההחלטה האמריקאית והבסיס המשפטי שלה".

שגרירת בריטניה באו"ם ונשיאת מועצת הביטחון, קרן פירס, הזמינה לדיון את מנכ"לית עמותת גישה לשמירה על חופש התנועה, תניה הרי, שתסקור בנאומה את המגבלות שמטילה ישראל על מעבר אנשים וסחורות אל רצועת עזה וממנה, כחלק ממה שמכנים בתנועה כ"מדיניות הבידול" של ממשלת ישראל. היא תציג בפני הנוכחים את העתירות שהגישה העמותה בנושא בשמם של תושבי הרצועה, ותקרא למועצת הביטחון להגביר את השמירה על זכויות האדם באזור.

הצהרת פומפאו ביטלה החלטה קודמת שהתקבלה ב-1978 בידי ממשל נשיא ארצות הברית, ג'ימי קרטר, לפיה ההתנחלויות בגדה המערבית "אינן עולות בקנה אחד עם החוק הבינלאומי". עמדת ממשל קרטר, שהוצגה בחוות דעת משפטית שהוציאה מחלקת המדינה, אומצה בכל הממשלים שכיהנו מאז, לרבות בזמן נשיאותו של ברק אובמה, שלחץ על ממשלת ישראל להקפיא כל בנייה בהתנחלויות.

בהצהרתו טען פומפאו כי העמדה הקודמת "לא קידמה את השלום", אולם הדגיש כי אין בהכרזה זו משום נקיטת עמדה באשר לשאלת ריבונותה של ישראל על שטחי הגדה המערבית שכבשה ב-1967. ההחלטה הסופית בנושא, כך לפי שר החוץ האמריקני, צריכה להתקבל לאחר משא ומתן בין ישראל לפלסטינים. פומפאו ציין את העובדה כי מערכת המשפט הישראלית עושה הבחנה בין שטחים שונים בגדה המערבית, בהתאם לחוק הישראלי. הוא אמר כי הממשל האמריקני יפעל על פי הבחנות אלו, אך הבהיר כי את השאלה המשפטית לגבי התנחלויות מסוימות ייבחנו בבתי משפט בישראל.

לאחר ההחלטה מסרה שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, כי עמדת האיחוד באשר להתנחלויות "ברורה ולא השתנתה: כל פעילות להקמת התנחלויות היא בלתי חוקית בעיני החוק הבינלאומי, שוחקת את ההיתכנות לפתרון שתי-המדינות ואת הסיכויים לשלום בר-קיימא".

תגיות:מועצת הביטחון של האו"םהתנחלויות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה