חדשות בארץ

גורם ביטחוני בכיר: "משנים את המשוואה מול איראן"

בעקבות התקיפה הנרחבת של מטוסי חיל האוויר באזור דמשק ובגולן הסורי, אמר גורם ביטחוני בכיר כי מדובר בעליית מדרגה משמעותית בתגובה מול הכוחות האיראניים הפועלים בסוריה. הוא העריך כי ישנם הרוגים איראניים בתקיפה, ואיים כי ישראל מתקרבת ל"ראש התמנון"

אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)
אא

גורם ביטחוני בכיר התייחס הבוקר (רביעי) לתקיפה הנרחבת של חיל האוויר בסוריה, ושיגר מסרים מאיימים לעבר איראן: "אנחנו משנים את הכללים ואת המשוואה. גם על ירי לכאורה זניח, אנחנו מגיבים. איראן ירתה על מדינת ישראל, וזה דבר הזוי שלא נקבל".

התקיפה של צה"ל בוצעה בתגובה לשיגור הרקטות, אתמול לפנות בוקר, על ידי כוח איראני לעבר רמת הגולן. לדברי הגורם הבכיר, הפעולה – שהחלה בשעה 1:15 אחרי חצות – כללה פגיעה בכ- 20 יעדים. הוא הבהיר כי מדובר בעליית מדרגה משמעותית בתגובה הישראלית, שבמרכזה עמדה תקיפה נרחבת ביותר של מטרות השייכות לכוח קודס. בין היתר הותקף בניין ההגנה הלאומי הממוקם בשדה התעופה בדמשק, שהיווה מרכז פיקוד ושליטה של הכוח האיראני. עוד הותקפו שש סוללות נ"מ סוריות, וכן מספר עמדות טקטיות באזור הגולן הסורי. הוא העריך, כי במתקפה נהרגו גם איראנים, והדגיש כי צה"ל ערוך במישור ההגנתי וההתקפי לאפשרות של תגובה: "אין בפעולה הזו כדי לרסן בהכרח את האיראנים, אך נדע זאת בשעות ובימים הקרובים".

הגורם הביטחוני דימה את איראן ל"תמנון", השולח את זרועותיו כדי להקיף את ישראל: "עדיין לא פגענו ולא איימנו על ראש התמנון, אבל אפשר לראות בתקיפה מעבר מהיד אל הזרוע, עם התקרבות לראשו". לדבריו, קיים "קו מחבר" בין חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, בהאא אבו אל-עטא, לבין המתקפה הלילית בסוריה: "בשבוע שעבר הראינו שאנחנו יכולים להגיע לכל אדם, ואתמול הראינו שיש לנו נכונות להפעיל כוח מסיבי גם נגד איראן".

בהתייחסו למחאות הנרחבות באיראן בימים האחרונים, בשל העלייה התלולה במחירי הדלק, אמר הגורם כי התקיפה בוצעה מתוך הבנה של המצב הפנימי ברפובליקה האסלאמית: "המסר לציבור האיראני הוא: ראשי המשטר שלכם, עם ההרפתקנות הטרוריסטית שלהם, מכלים את ההון והמשאבים הלאומיים שלכם בכל העולם ונגד ישראל".

מוקדם יותר אמר שר הביטחון נפתלי בנט, בהתייחסות למתקפה הלילית של צה"ל, כי "הכללים השתנו: מי שיורה על מדינת ישראל ביום, לא ישן בלילה. כך בשבוע שעבר וכך גם השבוע. המסר שלנו למנהיגי איראן פשוט: אינכם חסינים יותר. בכל מקום בו תשלחו את זרועות התמנון שלכם – אנחנו נגדע אותן. צה"ל ימשיך להוות חומת מגן לאזרחי ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב אף הוא על תקיפת חיל האוויר: "הבהרתי שמי שיפגע בנו – אנו נפגע בו. כך עשינו הלילה מול מטרות צבאיות של כוח קודס האיראני ומטרות צבאיות סוריות בסוריה, לאחר שאמש שוגרו משטחה רקטות לעבר ישראל. נמשיך לשמור בתקיפות על ביטחון ישראל".

דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן, אמר כי המטרות שהותקפו היו ברובן מדרום וממערב לדמשק, ומיעוטן באזור הגולן הסורי. הוא הבהיר, כי הפעולה כוונה נגד "הגורם המארח – הגורם הסורי", וכן נגד כוח קודס ומיליציות המזוהות איתו: "לא נשלים עם התבססות איראנית בגבול שלנו, ונעמוד כנגדה".

זילברמן ציין, כי התקיפה בוצעה בתיאום מול "מעצמות באזור", ובמהלכה הותקפו סוללות נ"מ מתקדמות, מפקדות של צבא סוריה ומחסני אמל"ח. בנוסף, הותקפו מבני תשתית של הכוחות האיראניים והפרו-איראניים. במהלך המתקפה בוצע ירי של טילי קרקע-אוויר סוריים לעבר מטוסי חיל האוויר. בתגובה, הושמדו מספר סוללות הגנה אווירית של צבא סוריה.

"צה"ל רואה במשטר הסורי נושא באחריות לנעשה בשטחו, ומזהיר אותו מלפעול או לאפשר פעולה נגד ישראל", נמסר עוד מדובר צה"ל. "פעולות מסוג זה יגררו תגובה חריפה. צה"ל ימשיך לפעול באופן תקיף ונחוש נגד ההתבססות האיראנית בסוריה, נמצא במוכנות גבוהה למגוון תרחישים, וימשיך לפעול ככל שיידרש למען ביטחונם של אזרחי מדינת ישראל".

סוכנות הידיעות הסורית הרשמית סאנ"א דיווחה, כי התקיפה הישראלית בוצעה מתוך שטחי ישראל ולבנון. מקור צבאי סורי מסר לסוכנות, כי מערכות ההגנה האוויריות של צבא סוריה יירטו את רוב "המטרות העוינות", ששוגרו לעבר אזור דמשק. עוד דווח, כי רסיסים של אחד הטילים הישראליים פגעו בבית בעיירה סעסע; הבית נהרס, ובני המשפחה ששהו בו – זוג הורים ושני ילדיהם – נפגעו והועברו לבתי חולים בקוניטרה ובדמשק. מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח על 11 הרוגים בקרב כוחות המשטר הסורי, כוח קודס והמיליציות הנאמנות לו, ביניהם 7 גורמים שאינם סורים.

תגיות:איראןסוריהצה"לכוח קודס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה