חדשות בארץ

אחרי כשעה: הסתיימה פגישת נתניהו וגנץ – ללא תוצאות

בתום הפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, הפלונטר הפוליטי נותר בעינו. גנץ: "לא ניתן לבנות ממשלת אחדות על בסיס בלוק סקטוריאלי". נתניהו: "גנץ דוחה את מתווה הנשיא"

נתניהו וגנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו וגנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (שלישי), בלשכתו בירושלים, עם יו"ר כחול לבן, בני גנץ. הפגישה ארכה כשעה, ובסיומה לא נמסרה הצהרה משותפת לתקשורת. מההודעות הנפרדות שהוציאו השניים, בהן הטיחו האשמות הדדיות זה בזה, עולה כי הפערים נותרו בעינם.

מטעמו של גנץ נמסרה ההודעה הבאה: "בפתח הפגישה היום חזרתי ואמרתי, כפי שאמרתי מאז כניסתי לשדה הפוליטי, כי לישראל דרושה ממשלת אחדות רחבה וליברלית, שתורכב בראש ובראשונה משתי המפלגות הגדולות בהובלת כחול לבן שניצחה בבחירות. ממשלת אחדות, שלצד הדאגה לבטחון ולכלכלה תדאג לאיחוי השסעים והקרעים שנפערו בחברה הישראלית בשנים האחרונות. ממשלה שקווי היסוד שלה ייקבעו על בסיס המפלגות הגדולות, ולכן לא ניתן לבנות אותה על בסיס בלוק סקטוריאלי כזה או אחר".

"בחירות בפעם השלישית הן דבר רע", הוסיף יו"ר כחול לבן, "אבל לא ניתן לוותר על עקרונות יסוד וערכים בסיסיים. נמשיך לעשות כל מאמץ ולהפוך כל אבן על מנת לנסות ולהגיע להבנות ולהקים ממשלה גם בתקופה שנותרה, בכדי למנוע בחירות יקרות ומיותרות המנוגדות לרצון אזרחי ישראל".

בהודעה שמסר נתניהו לאחר הפגישה, נאמר כי "זהו הרגע האחרון של החלטה היסטורית שתשפיע על ביטחון המדינה ועתידה. לצערי, הבנתי היום בפגישה עם גנץ שהוא דוחה את מתווה הנשיא ומתעלם מרצון רוב העם שנקים יחד ממשלת אחדות לאומית רחבה. גנץ מתכוון להקים ממשלת מיעוט, שנשענת על הימנעותה של הרשימה הערבית המשותפת".

"ראש הממשלה יעשה מחר מאמצים נוספים עם אביגדור ליברמן להקים ממשלת אחדות", המשיכה ההודעה, "במטרה למנוע בחירות מיותרות או ממשלת מיעוט מסוכנת למדינת ישראל".

 

נתניהו: קורא לגנץ להקים ממשלת אחדות שתספח את הבקעה

זמן קצר לפני הפגישה, קרא נתניהו לגנץ לחבור אליו ואל יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, ולהקים ממשלת אחדות שתציב על סדר יומה את סיפוח בקעת הירדן. "ההחלטה ההיסטורית של הממשל האמריקני מאתמול נותנת לנו הזדמנות חד-פעמית לקבוע את גבולה המזרחי של ישראל ולספח את בקעת הירדן", אמר בסרטון שפרסם ברשתות החברתיות. "אי אפשר לעשות זאת בממשלת מיעוט, שנשענת על אחמד טיבי ואיימן עודה. לכן אני קורא לגנץ לבוא יחד איתי ועם ליברמן, להקים ממשלת אחדות שהנושא הראשון שלה, ביום הראשון של הממשלה החדשה, הוא סיפוח בקעת הירדן. העם וההיסטוריה לא תסלח למי שיחמיץ את ההזדמנות הזו".

מוקדם יותר, נועד גנץ עם ליברמן בתל אביב. הפגישה הייתה קצרה, וככל הנראה ליברמן – שתיווך בימים האחרונים בין הליכוד וכחול לבן, בניסיון להניע את שתי המפלגות להגיע להסכמות על ממשלת אחדות – לא הצליח עד כה במשימה. כזכור, יו"ר ישראל ביתנו הודיע אתמול, כי ימשיך במאמציו לקידום אופציית האחדות עד מחר ב- 12 בצהריים. בישראל ביתנו מסרו הערב, כי מחר בשעה 13:00 יישא ליברמן דברים בפני כלי התקשורת, בישיבת סיעתו שתתקיים בכנסת.

במקביל לפגישתם של ליברמן וגנץ, נפגש נתניהו בירושלים עם הנשיא ראובן ריבלין. בתום הפגישה, הוציא ריבלין הודעה, בה מחה בחריפות נגד "הדברים הנשמעים בימים האחרונים כנגד חברי הכנסת הערביים והציבור הערבי". לדבריו, "יש לגנות בכל תוקף את הצגת כלל נבחרי הציבור הערביים כ'איום' קיומי על מדינת ישראל או כ'גיס חמישי'.  אנו, החיים כריבוניים בארצנו, במדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, חייבים להבטיח שוויון זכויות ושיח מכבד וענייני מול אזרחי ישראל כולם. פסילת ציבורים שלמים הפכה תופעה שאינה מדלגת על אף חלק באוכלוסיה. האמירות, שנשמעות כלפי הציבור הערבי והחרדי וכלפי נציגיהם בכנסת, חותרות תחת עצם הלגיטימיות של ציבורים אלה במדינת ישראל, מעמיקות את הקרע הקיים ממילא, ואני דורש מכל מי שמדינת ישראל יקרה לליבו, להפסיק אחת ולתמיד עם אמירות מכוערות אלה".

בחצות הלילה שבין רביעי לחמישי יפקע המנדט שקיבל גנץ להרכיב את הממשלה, ולראשונה בתולדות המדינה יועבר הליך הרכבת הממשלה לידי הכנסת. במשך 21 יום יוכל כל חבר כנסת, שישיג 61 חתימות, לקבל מהנשיא הזדמנות בת 14 יום להקים ממשלה. אם בתוך 21 יום לא יימצא מועמד שיאסוף את מספר החתימות הדרוש – יתקיימו בחירות נוספות שלושה חודשים לאחר המועד בו נערכו הבחירות הקודמות, כלומר בתחילת חודש מרץ 2020.

תגיות:בני גנץהליכודכחול לבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה