שאלון יהדות

לאה שבת: "הלוואי שיכולתי לחזור אחורה בזמן"

לאה שבת, שבחודש הבא תקבל פרס מפעל חיים מאמ"י, מספרת על התקרבותה לחיי תורה ומצוות, משתפת במחשבותיה על כך שלא הביאה ילדים לעולם – ועל מה שיש לה להגיד לנשים אחרות שמתמהמהות

  • כ"א חשון התש"פ
רקע: (צילום: shutterstock). בעיגול: לאה שבת (צילום: saray oz)רקע: (צילום: shutterstock). בעיגול: לאה שבת (צילום: saray oz)
אא

נעים להכיר

"לאה שבת, 62, אם לבת, מוזיקאית, מתגוררת בהוד השרון".

סיפור ילדות שמלווה אותך?

"בתור ילדה קטנה הייתי מתנהגת קצת כמו הבנים. מטפסת על עצים, עולה על בניינים, משחקת כדורגל, ג'ולים וכו'. יום אחד כששיחקתי עם חברים שלי הרווחתי את הג'ולים של כולם, שמתי אותם בשקית ענקית, והנחתי אותה בבית של סבתא שלי. אחרי כמה שעות חזרתי לבית שלה, ואני רואה אותה מחלקת את כל הג'ולים לילדים בשכונה. מאוד כעסתי, שאלתי אותה למה היא מחלקת, ואז החלטתי לעשות מעשה – השגתי שני ג'ולים, שיחקתי עם החברים, והחזרתי אלי הכל. עד היום אני מאוד אוהבת משחקים. אם יתגלגל אלי כדור אני אבעט בו רחוק. כשהבת שלי, דנה חן, הייתה קטנה, הייתי הולכת איתה למגרשי המשחקים ומשחקת עם הילדים כמו ילדה קטנה ושובבה".

דמות מעולם היהדות שמשמשת מקור השראה עבורך?

"יש המון, אבל בשנים האחרונות נחשפתי במיוחד לרבי נחמן מברסלב ולרב קוק. את רבי נחמן הכרתי בזכות שיעורים של הרב ארז משה דורון, ועכשיו אני לומדת אצל הרב עופר גיסין. גם את הרב קוק הכרתי דרך רב מאוד מיוחד שאני חייבת לו המון".

שתפי במשהו מעניין ו/או מרגש הקשור למשפחתך

לפני כ-17 שנים אימצתי את הבת המדהימה שלי. אני עדיין מקווה להתחתן, וגם לגדל עוד ילדים. נהוג להדליק נרות שבת כמספר בני הבית, אז כשקניתי את מתקן נרות השבת שלי קניתי מתקן לחמישה נרות. בינתיים זה אני ודנה, אבל מקווה שנתרחב. בעזרת ה', מקווה שזה יקרה. לגבי ילדים, אם הייתי יכולה לחזור אחורה בזמן, ברור לי שהייתי מאמצת עוד ילדים או עושה כל שביכולתי כדי להביא ילדים משלי. אם הייתי משנה משהו בחיי זה הדבר הזה.

"עם זאת, כמה פעמים ניסיתי דברים בתחום הזה, וזה פשוט לא הלך. למשל, הרבה זמן רציתי להיות משפחה מלווה, כזו שלוקחת ילד שגר בפנימייה, כשהוא יוצא לחופשים, ונתקלתי בחומות של פקידים והשנים עברו. לכן אני אומרת לנשים שלא יחכו, שילדים זה הדבר הכי חשוב בעולם. לפעמים אני חושבת שאולי אני לא צריכה להגיד דברים כאלה, כי זה מאוד אישי ולכל אחת יש את הסיפור שלה, אבל אני רואה מה קרה לי, ומה קרה לאנשים אחרים שאני מכירה. אנשים לא יודעים כמה בדידות זה מביא, כמה עצב, ולכן אני לא יכולה לשתוק.

"כשהייתי צעירה הייתי המון לבד, מנגנת עם עצמי, והיה לי כיף. הייתה לי אווירה מיוחדת, רגשות, חלומות, ועכשיו אני בעיקר רוצה להיות עם אנשים. היום רק תן לי להיות עם אנשים, עם משפחה וחברות, זה התענוג שלי. ברור שאני גם צריכה את הזמן שלי לבד, אבל בעיקר רוצה שיהיה בסיס מאוד חזק של ביחד. היינו שלושה אחים אבל אחד נפטר, נשארנו אני ושלומי, אנחנו מקפידים להיפגש, מדברים בטלפון, אבל יש לי חוסר בחברה".

לאה שבת. צילום: בן כהןלאה שבת. צילום: בן כהן

 

כמה וכיצד הקב"ה נוכח בחייך, ובאיזה אופן הוא משפיע על עשייתך?

"הקב"ה מאוד נוכח בחיי. תמיד הוא היה שם, אך בשנים האחרונות, גם בזכות לימוד התורה, הוא נוכח יותר ויותר. עם זאת, אם אני משווה את עצמי לאמנים דתיים, אז יש כאלה שכותבים ושרים רק על דברים שקשורים לקודש, כמו ישי ריבו למשל, ואני לא שם. עם זאת, אני מאמינה שהיצירה שלי מגיעה ממקומות עליונים, גם אם לא תמיד רואים את זה. יש פעמים שאני מלחינה למשל, וממש רואה שם את הקב"ה. עם זאת, לפעמים הנוכחות שלו יותר נסתרת. אך בכל מקרה אני יודעת שתמיד הוא שם, כמו שבמגילת אסתר הוא תמיד נמצא למרות שלא מזכירים את שמו".

מה הדבר שהכי מרגש אותך וקשור ליהדות?

"יש לי רצון להתקרב לה' כמה שיותר. להיות רק מול הקב"ה. להצליח לקלוט את המסרים שהוא מעביר לי. אין לי יכולת לתפוס את אלוהים, אבל לפעמים אני מרגישה אותו מאוד קרוב, ואז אני יודעת שזה מה שאני הכי רוצה בעולם. אני מאוד רוצה להתקדם בעבודת ה', ולפעמים דברים לא טובים שהורגלתי בהם מושלכים ממני בטבעיות כשאני מוכנה לכך, וזה ממש חשוב ומעולה".

ספרי על תפילה שהייתה משמעותית במיוחד עבורך.

"יש לתפילה מקום חשוב בחיים שלי. פעם לפני כל הופעה הייתי עושה התבודדות, מבקשת מה' שנזכה לעשות עבודה טובה, שנשמח, שנרגש, שנאחד, וגם היום אני עושה לא מעט. מעבר לכך, כשאני מדליקה נרות שבת אני מתפללת המון, וגם כשמפרישה חלה. אני מתפללת על כל ישראל, וגם על אנשים מסוימים".

מבחינה מקצועית, האם את במקום בו דמיינת שתהיי? ואיך זה גורם לך להרגיש?

"ברוך ה' אני במקום טוב, ועם זאת תמיד רוצה עוד. מעבר לכך, ההכרה שאני מקבלת משמחת אותי. בקרוב אקבל פרס מפעל חיים מטעם אמ"י, ארגון אמני ישראל. זה הפרס הראשון שאני מקבלת בחיים, ואכן הגיע הזמן. אני לא צריכה את הפרס בשביל לדעת שמעריכים אותי, אבל זה מדגיש את זה שיש אנשים שרוצים לעשות לי טוב".

ספרי על לימוד שהיה משמעותי במיוחד עבורך

"פעם למדתי את המשפט של רבי נחמן מברסלב: 'כשאדם יודע שכל מאורעותיו הם לטובתו – זאת הבחינה היא מעין עולם הבא', ומאז אני מצויה הרבה יותר בשלווה ביחס לדברים שקורים. אני הולכת עם הידיעה שהכל מאת ה', וזה מאוד מחזק אותי".

משהו שהיית רוצה שידעו עלייך ולא יודעים?

"שאני מאמינה ובטוחה שכל מה שקיבלתי זה ממנו יתברך, ובכל יום שעובר אני רואה את זה יותר".

תגיות:לאה שבתשאלון יהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה