חדשות בארץ

נתניהו לטראמפ: "תיקנת עוול היסטורי"

בעקבות הצהרתו של מזכיר המדינה האמריקני, כי ההתנחלויות אינן עומדות בסתירה לחוק הבינלאומי, שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הנשיא טראמפ והודה לו על השינוי בעמדת ארצות הברית: "מישהו היה צריך לומר את האמת הפשוטה"

נתניהו וטראמפ בבית הלבן, ארכיון (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)נתניהו וטראמפ בבית הלבן, ארכיון (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אמש (שני) בטלפון עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, והודה לו על הצהרתו החדשה של הממשל האמריקני, לפיה ההתנחלויות ביהודה ושומרון אינן עומדות בסתירה לחוק הבינלאומי.

מלשכת ראש הממשלה נמסר, כי נתניהו אמר לטראמפ ש"הוא תיקן עוול היסטורי. מישהו היה צריך לומר את האמת הפשוטה, והוא עשה זאת כפי שעשה בהכרה בגולן ובהעברת השגרירות לירושלים". ראש הממשלה הוסיף כי "אנחנו לא בארץ זרה, זוהי המולדת שלנו למעלה מ- 3000 שנה. הסיבה שאנו נקראים 'יהודים' זה משום שבאנו מכאן, מיהודה. זה לא מונע משא ומתן, להיפך – זה מקדם את השלום, כי אי אפשר לבנות שלום אמיתי על בסיס שקרים".

מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, הצהיר אמש כי "ההקמה של התנחלויות אזרחיות ישראליות בגדה המערבית כשלעצמה איננה מנוגדת לחוק הבינלאומי". זאת בניגוד לעמדה האמריקנית הקודמת – שגובשה ב- 1978 על ידי ממשל קרטר, ואומצה על ידי הממשלים שבאו אחריו – לפיה ההתנחלויות ממוקמות בשטחים כבושים ולכן מנוגדות לחוק הבינלאומי. פומפאו אמר, כי יש להשאיר את הדיון בשאלה המשפטית בנוגע להתנחלויות לבתי המשפט הישראליים. הוא ציין, כי העמדה האמריקנית שננקטה לאורך שנים, כולל בתקופת ממשל אובמה, לא סייעה לקדם את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. עם זאת, הוא הדגיש כי ארצות הברית לא שינתה את עמדתה ביחס לשאלת מעמדה הסופי של הגדה המערבית, סוגיה שלדבריו צריכה להתברר במשא ומתן בין הצדדים.

הצהרתו של פומפאו גררה גל של תגובות במערכת הפוליטית, שנחלקו בין תומכים ומתנגדים. קודם לשיחתו עם טראמפ, אמר נתניהו כי "הממשל האמריקני דחה היום באופן ברור את הטענה השקרית – שההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון מנוגדת ביסודה למשפט הבינלאומי. ארצות הברית אימצה מדיניות חשובה שמתקנת עוול היסטורי. המדיניות הזו מכירה בכך שהעם היהודי אינו זר ביהודה ושומרון. זכותנו על יהודה ושומרון נובעת בראש ובראשונה מהקשר ההיסטורי רב השנים של עמנו לארץ ישראל".

נתניהו הוסיף, כי "מדיניות הנשיא טראמפ צודקת גם בטענה שאלו שמערערים על חוקיות ההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון – לא רק שלא מכירים באמת ההיסטורית ובמציאות בשטח, אלא גם מעכבים כל אפשרות למשא ומתן ישיר לשלום". הוא הדגיש כי "קביעת חוקיות ההתיישבות ביהודה ושומרון היא עניין לבתי המשפט בישראל, ולא לבתי דין בינלאומיים מוטים. מערכת המשפט הישראלית הוכיחה את עצמה בנושא, ותמשיך להיות המקום הראוי ביותר לפסוק בעניינים אלה. את המחלוקת בין מדינת ישראל לשכניה הפלסטינים ניתן לפתור בתהליך של משא ומתן, ולא באמצעות פסיקות בינלאומיות פסולות. מדינת ישראל מוכנה לקיים משא ומתן לשלום עם הפלסטינים, וזאת לצד שמירה על ההתיישבות ביהודה ושומרון. אנו מודים לנשיא טראמפ, למזכיר המדינה פומפאו ולממשל האמריקני על עמידתם האיתנה לצד יסודות האמת והצדק. אנו קוראים למדינות נוספות לעמוד לצד ישראל ולצד השלום ולאמץ את עמדתה החשובה של ארצות הברית".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, בירך את הממשל האמריקני על הצהרתו, שלדבריו "מצביעה שוב על עמידתו האיתנה לצד ישראל ומחויבותו לביטחון ועתיד המזרח התיכון". הוא הבהיר, כי "גורלם של היישובים והתושבים ביהודה ושומרון צריך להיקבע בהסדרים העומדים בדרישות הביטחון ושיוכלו לקדם את השלום, שישרתו את שני הצדדים, וישקפו גם את המציאות בשטח".

 

"הצעד הבא – החלת ריבונות ישראלית ביהודה ושומרון"

יו"ר הכנסת יולי אלדשטיין אמר, כי "הודעת הממשל האמריקני היא ניצחון ישראלי מובהק אל מול פסק הדין השערורייתי של בית הדין האירופי שהורה על סימון מוצרים של יהודים בלבד. זהו צדק היסטורי ומוסרי ממדרגה ראשונה, שמחזק את ישראל. אני מברך את הנשיא טראמפ על האמירה החד-משמעית והאמיצה הזו. הצעד הבא – החלת ריבונות ישראלית ביהודה ושומרון".

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, בירך אף הוא על הכרזת הממשל האמריקני, ואמר כי מדובר בהחלטה בעלת חשיבות היסטורית: "היא תסייע לנו לבלום ולסכל מתקפות חרם כנגד ישראל הממוקדות ביהודה ושומרון". השר הוסיף כי "לאחר שינוי עמדת ארצות הברית, מתבקש שהממשלה תאשר סוף סוף את דוח אדמונד לוי ז"ל, שהכיר גם הוא בחוקיות ההתיישבות היהודית, ותחיל את החוק הישראלי על היישובים היהודיים ביהודה ושומרון".

בתגובה קצרה שמסר בעקבות ההצהרה האמריקנית, אמר שר הביטחון נפתלי בנט כי היא "מעניקה רוח גבית של המעצמה הגדולה בתבל למה שאמרנו פעמים רבות: עם אינו יכול להיות כובש בארצו".

מהעבר השמאלי של המפה הפוליטית תקפו את המהלך של הממשל האמריקני. יו"ר המחנה הדמוקרטי, חבר הכנסת ניצן הורוביץ, טען כי מדובר בהודעה "שגויה ומזיקה". לדבריו, "ההתנחלויות הן מכשול מרכזי להסדר ולשלום. הן בלתי חוקיות לפי כל הגדרה משפטית בינלאומית, וגם פוגעות באינטרס הישראלי וכמובן בפלסטינים. ארצות הברית הייתה צריכה לקרוא להפסקת הבנייה בהתנחלויות ולחידוש מיידי של תהליך השלום. אין פתרון אחר לסכסוך מלבד פתרון שתי המדינות".

יו"ר הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה, הגיב על הודעתו של פומפאו וכתב בטוויטר: "אף שר חוץ לא ישנה את העובדה שההתנחלויות נבנו על אדמה כבושה, שעליה תוקם מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל". חברו לרשימה, חבר הכנסת אחמד טיבי, כתב כי "טראמפ תוך כדי תהליך הדחה מנסה להחיות את חברו נתניהו, שנמצא ערב הגשת כתב אישום, על ידי הצהרה ביזארית על חוקיות ההתנחלויות, שהן הפרה בוטה של החוק הבינלאומי. מתנת נשיא בהדחה לראש ממשלה שהודח".

תגיות:יהודה ושומרוןדונלד טראמפמייק פומפאו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה