כתבות מגזין

אשת הנרות: "למדתי את הסודות, ומאז הם אצלי"

נאוה אברהם למדה אצל אמן צפתי את סודות ייצור הנרות, מאז היא מייצרת נרות בוטיק ומוכרת אותם לתיירים שבאים מכל רחבי העולם. איך עושים את זה? ומהיכן מגיעים הרעיונות? נאוה חושפת את הסודות

אא

קוראים לה נאוה, מכנים אותה 'נאווש', אבל הכינוי האמתי שלה הוא 'אשת הנרות'. היא בת 34, בעלת המותג 'עששית' ומאז שזוכרת את עצמה היא התעניינה בייצור נרות, זאת מאחר שאביה הוא מנהל של המפעל הידוע - 'נרות צפת' – מפעל שהפך כמעט לסימן המזוהה ביותר של צפת העתיקה. 

מאז שנאוה הייתה צעירה היא התעניינה בתחום.  "תמיד עקבתי אחרי הנרות שאבא ייצר ורציתי לדעת ממה הם מורכבים, תמיד גם הייתי 'אמנית בנשמה' ואהבתי ליצור. אבל אף פעם לא שיערתי ששני הדברים האלו יתחברו יחד ויהפכו למקצוע של החיים שלי".

 

נרות עם כוונות

אביה הוא איש שיווק ממולח שבמשך שנים הצעיד את עסקיו בתבונה קדימה. לפני שש שנים הוא הגיע לנאוה, בתו, בהצעה מפתיעה: "בואי ללמוד אצל אמן צפתי את אומנות הפיסול בנרות".

נאוה באותה עת לא הבינה במה מדובר, אך אביה שהכיר היטב את בתו וידע שהיא דומה לו כשתי טיפות מים, הבין עד כמה שזה הדבר הנכון עבורה. האמן שהוא שלח אותה אליו הוא אדם מעניין מאוד. הוא לא מדבר כלל בעברית וחי בתנאים מחפירים באחת מסמטאות צפת.  רק כאשר יושבים בביתו מבינים את גודל אומנותו ואת יכולותיו העלומות.

נאוה זכתה להתארח אצל האמן ואף ללמוד אצלו כמה וכמה שיעורים ברמה הגבוהה ביותר, עד שהטכניקות הבסיסיות היו ברורות לה על בוריין. לאחר מכן אביה סייע לה להקים סטודיו קטן בביתה, וכך היא החלה ליצור נרות בעיצובים שונים. בתחילה היו אלו עיצובים של בעלי חיים קטנטנים, אחר כך זה המשיך לסמלים ולדמויות. בשנים האחרונות היא פיתחה רעיון עכשווי של מזכרות ומארזי שי לאירועים בעבודת יד, שם היא יכולה ליצור כמעט כל מה שתבקשו, מנרות כמובן, אבל לא רק. 

אבא שלך עוזר לך גם בייצור?

"אבא אינו יוצר", היא מחייכת, "הוא בעיקר מכוון ומעודד. אבל בנוגע לחומרים ולאיכות שלהם, אבא מבין יותר מכל אדם אחר. זה סוג של ידע שאין עליו הרבה מידע באינטרנט, זה בעיקר ידע וניסיון של שנים שהוא צבר, זה מה שיוצר את ההבדל בין נר איכותי לשאינו כזה".

למה כל כך חשוב שיהיו חומרים איכותיים?

"אם החומרים אינם איכותיים הם עלולים להתנפח והיצירות לא יצאו מדויקות. גם בהמשך הנר לא יהיה מספיק איכותי והוא לא ידלוק כשורה", היא מבהירה.

עבודת הייצור, לדבריה של נאוה, היא סיזיפית, מלכלכת ומחממת. "אני עובדת כל היום בתנאי חום קשים, עם פלטות ושעוות. צריך לייצר לכל נר תבנית אישית משל עצמו, לצבוע, ליצוק ולהמיס. אבל התוצאה בדרך כלל מהממת, וזה מה שנותן לי את הכוח להמשיך". 

 

מתפילין ועד טווס

נאוה מציגה למכירה את הנרות בגלריה של 'נרות צפת', מה שגורם לתיירים רבים המגיעים מכל רחבי העולם להיעצר ולגלות בהם עניין. התערוכה אכן מרהיבה: תפילין, אננס, רימון, בקבוקי ליקר, זרי פרחים, והכל מנרות. "אני מעצבת כל מה שמבקשים ממני, אבל בעיקר אוהבת לייצר פריטים ערכיים, שקשורים ליודאיקה וליהדות", היא מסבירה, ומצביעה על נר הבדלה  מרהיב בצורת טווס, בגודל 38 סנטימטר. "תוכלו למצוא סטים של הבדלה קלועים משש צמות, כמו ששת ימי בראשית, או מעשר, כמו עשר הדיברות, מ-18 (ח"י), או מ-26 שזה שם ה' ואפילו מ-36 שאלו ל"ו צדיקים".

כמה זמן את עובדת על כל אחת מהיצירות?

"את היצירות הקטנות אני יכולה לייצר ממש תוך דקות ספורות. כמובן שככל שהיצירה הופכת למורכבת, כך זמן הכנתה עולה. הייתה לאחרונה יצירה שהתבקשתי להכין עבור אירוע מסוים, והדבר דרש ממני הכנה של כמה שבועות. אלו היו שבועות בהם עבדתי רק עליה". 

ויש גם עבודות מעניינות במיוחד שהיא מתבקשת ליצור: "היה מישהו שביקש שאכין לו שופר זהה בדיוק לשופר האמתי שיש ברשותו, אדם אחר שהגיע אליי רצה שאפסל לו תיבת נוח, עם כל החיות הקטנטנות שיש עליה, היו כאלו שביקשו שאכין כיתובים שונים מנרות בצורת אותיות, והיו עוד רעיונות שונים. אבל האמת היא שרוב האנשים לא יודעים בהתחלה מה הם רוצים, הם באים, מתרשמים ובוחרים מתוך המגוון הקיים".

אחד הפטנטים שנאוה המציאה ושמשויכים לה בלבד, הוא נר הבדלה קלוע ומיוחד אשר זכה לכינוי –"נר יקנה"ז-  הנר בגובה 7 סנטימטרים. נאוה נוהגת להכין אותו מבסיס קטן של חומר שגורם לו לכבות מאליו, כך שלא צריכים כלל לכבות אותו. זהו פטנט מצוין עבור שבתות שמיד לאחריהן יש חגים, ואז יש לעשות הבדלה, אך אסור לכבות את הנר. הפטנט צבר תאוצה והוא מגיע גם לחו"ל.

ומה עוד צפוי לנו?

"מה שרק תבקשו", היא משיבה בפשטות, "אני מוכנה לעבוד, ואפילו קשה, מבחינתי כל בקשה היא אתגר, ואני שמחה למלא אותה".   

תגיות:נרותראיוןאמנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה