חדשות בארץ

לקראת תום המנדט: האם גנץ יקים ממשלת מיעוט בתמיכת המשותפת?

על רקע החשש שמביעים בליכוד מפני הקמת ממשלת מיעוט בראשות כחול לבן, שתישען על תמיכת הרשימה המשותפת – האם זו בכלל אופציה ריאלית מבחינתו של בני גנץ? לפניכם הנימוקים בעד ונגד

גנץ (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)גנץ (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

ליו"ר כחול לבן, בני גנץ, נותרו פחות משלושה ימים – עד יום רביעי בחצות – להודיע לנשיא ראובן ריבלין כי עלה בידו להקים ממשלה. לקראת פקיעת המנדט, גובר המתח במערכת הפוליטית. בליכוד פתחו בימים האחרונים במסע פומבי, שנועד לסכל את האפשרות שגנץ ירכיב ממשלת מיעוט, בתמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת, או לפחות של חלק מחבריה. אחד משיאי המסע נרשמו אמש (ראשון), כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם ב"כנס חירום" של הליכוד, ותקף בחריפות את הנהגת כחול לבן.

"ראשי כחול לבן – גנץ, אשכנזי ובוגי יעלון – החליטו להקים ממשלת מיעוט שתהיה תלויה בחברי הרשימה הערבית המשותפת", אמר נתניהו. "להיות תלויים בהם בכל עת, ובמיוחד בעת הזאת, זאת סכנה עצומה למדינת ישראל, זאת נקודת שבר בתולדות המדינה שלא הייתה כדוגמתה. חברי הכנסת של הרשימה המשותפת תומכים בארגוני הטרור, וקוראים לחיילי צה"ל רוצחים. הם רוצים גם עכשיו להעמיד את חיילי צה"ל לדין כפושעי מלחמה. בני גנץ, הם רוצים להעמיד אותך לדין כפושע מלחמה. אותו דבר גם לגבי אשכנזי ובוגי יעלון. איתם אתה הולך להקים ממשלה שתהיה תלויה בהם? מה עבר לכם במוח?".

נתניהו הוסיף והאשים את ראשי כחול לבן כי הוליכו שולל את מצביעיהם: "אמרתם 'ישראל לפני הכל', ועכשיו האמת מתגלה. לא 'ישראל לפני הכל', אלא השלטון לפני הכל. זו ממש גניבת דעת". בסיום דבריו, הצהיר ראש הממשלה כי "אם תקום ממשלת מיעוט כזאת – יחגגו בטהראן, יחגגו ברמאללה ויחגגו בעזה. כמו שהם חוגגים אחרי כל פיגוע. אבל זה יהיה פיגוע לאומי היסטורי במדינת ישראל – ואסור שזה יהיה".

על רקע דבריו של נתניהו, נשאלת השאלה האם הקמת ממשלת מיעוט מהווה אופציה ריאלית מבחינתו של גנץ. מבחינה מספרית, הוא אכן יכול להקים ממשלה שתכלול – בנוסף ל- 33 חברי הכנסת של כחול לבן – את 6 חברי מפלגת העבודה-גשר ו- 5 חברי המחנה הדמוקרטי. במקרה זה, בהצבעת האמון בכנסת יעמדו לרשותו 44 אצבעות מול 55 המתנגדים של בלוק הימין-חרדים. כדי שהממשלה תאושר, הוא יזדקק לתמיכה מבחוץ של ישראל ביתנו ולפחות חלק מחברי הרשימה המשותפת.

מדוע לא? על פי הדיווח אמש בחדשות 12, האופציה להרכב זה של ממשלת מיעוט אינה מסתמנת כריאלית, וזאת בשל תנאי שהציבו משה יעלון וגבי אשכנזי, מראשי כחול לבן, לפיו יסכימו לשבת בממשלת מיעוט רק במידה ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, יסכים להיכנס לתוכה.

הרכב אפשרי נוסף של ממשלת מיעוט בראשות גנץ עשוי לכלול את 8 חברי הכנסת של ישראל ביתנו. במקרה זה, המחנה הדמוקרטי צפוי להישאר מחוץ לקואליציה, ולתמוך בממשלה מבחוץ, יחד עם חברי הרשימה המשותפת.

ומה לגבי ליברמן? בהתבטאויותיו הרבות בתקופה האחרונה, הוא הבהיר כי אינו מוכן לשתף פעולה עם חברי הכנסת של הרשימה המשותפת, אותם חזר וכינה "גיס חמישי". עם זאת, באמצעות התפתלויות מילוליות, הוא סירב לטרוק לחלוטין את הדלת על אופציית ממשלת המיעוט. "לפעמים זה טוב לשמור על ערפל קרב", אמר אתמול בראיון ל- ynet. ולמרות הכל, עדיין קשה לדמיין את יו"ר ישראל ביתנו נכנס לכורסת המיניסטר בתמיכתם של חברי הכנסת הערבים.

מכשול נוסף בפני אופציית ממשלת המיעוט נעוץ בהסתייגות שקיימת לכך בקרב הגורמים הימניים בכחול לבן. חבר הכנסת יועז הנדל כתב הבוקר בפייסבוק, כי "מדינת ישראל זקוקה לממשלת אחדות, אין תרופה אחרת לשסעים בחברה הישראלית. נקודה. בעיניי ממשלת מיעוט זו תקלה". הנדל הוסיף כי "הרשימה המשותפת מבקשת זכויות לאום שאין לאף אחד כוונה להתפשר עליהם. לכן מפלגה שקידשה במשך שנים ארוכות מאבק בציונות, בדלנות לאומית, פוגעת בדו קיום ושותפה לא לגיטימית לישיבה בממשלה".

נימוק נוסף נגד ממשלת מיעוט הוא ההבנה של גנץ ועמיתיו להנהגת כחול לבן, כי קמפיין הליכוד לקראת הבחירות הבאות יסחוט עד תום את הלימון התעמולתי הנעוץ בשיתוף הפעולה שלהם עם חברי הכנסת הערבים. ייתכן, וקמפיין הימים האחרונים של דוברי הליכוד, בניצוחו של נתניהו, נגד ממשלת המיעוט היווה את יריית הפתיחה שתהדהד במהלך מערכת הבחירות 2020.

מדוע כן? בהינתן העובדה, שהאופציה של ממשלת אחדות רצופה מכשולים רבים, וההליכה לבחירות נתפסת כחלום בלהות – בכחול לבן יש לא מעט שסבורים, שיש 'לבלוע את הצפרדע' שבשיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת, ולו רק כדי שגנץ לא יצטרך להחזיר את המנדט מבלי שהצליח במשימת הרכבת הממשלה. על פי הדיווח בערוץ 7, בכירים בכחול לבן טענו כי גנץ לא יחזור על הטעות שעשתה ציפי לבני ב- 2008: "גנץ נראה פראייר, אבל הוא לא. המטרה שלנו היא קודם כל שגנץ ישב על כיסא ראש הממשלה – בכל מחיר, כולל אם המשמעות של זה היא תלות בתמיכת הערבים".

גם אם ממשלת מיעוט תקרום עור וגידים, לכולם ברור שמדובר במהלך מוגבל בזמן, שמטרתו העיקרית היא להוציא את נתניהו מבית ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. ממשלה כזו תתקשה להשיג את הרוב הדרוש כדי לשרוד את הצבעות אי האמון בכנסת, שלא לדבר על הקשיים בהעברת תקציב המדינה לשנת 2020, שעל פי חוק חובה לאשרו עד ה- 31 במרץ 2020. כך שגם הקמת ממשלת מיעוט אינה צפויה לחלץ את אזרחי ישראל מאימתן המתקרבת של בחירות שלישיות.

תגיות:בני גנץהליכודאביגדור ליברמןכחול לבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה