חדשות בארץ

דיווח: ברשימה המשותפת נוטים לתמוך בממשלת מיעוט עם ליברמן

לאחר חילוקי הדעות שנרשמו ברשימה המשותפת באשר לאשר לאופן בו תנהג המפלגה במקרה שליברמן יסכים להצטרף לממשלת מיעוט הנתמכת על ידם, ברע"מ ותע"ל, שתיים מהסיעות המרכיבות את הרשימה המשותפת, נשקלת האפשרות לתמוך בממשלה כזו. בנוסף, בסיעת חד"ש מסתמנת מחלוקת, ובל"ד צפויה שלא לטרפד את קידום המהלך

מנהיגי הרשימה המשותפת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מנהיגי הרשימה המשותפת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ברע"מ ותע"ל, שתיים מהסיעות המרכיבות את הרשימה המשותפת, נשקלת האפשרות לתמוך בממשלת מיעוט בראשות הרמטכ"ל לשעבר ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, ובהשתתפות יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן -  כך דווח הערב (ראשון) ב'הארץ'. עם זאת, בסיעת חד"ש – הגדולה מבין הסיעות, מסתמנת מחלוקת שתקשה לגבש דעה אחידה. בנוסף, בסיעת בל"ד, הנחשבת לניצית ביותר מבין הסיעות, הצהירו בעבר כי לא יתמכו בממשלה בהשתתפות ליברמן, אולם ההערכה היא כי חבריה לא צפויים לטרפד את הצעד.

בשבוע שעבר סירב יו"ר רע"ם, מנסור עבאס, לפסול אפשרות שהנציגות הערבית תתמוך בממשלה שליברמן חבר בה, והדגיש כי במפלגה "לא פוסלים מראש שום אופציה". "בינתיים לא שמענו מגנץ על חבירה עם ליברמן ותמיכה של המשותפת", אמר עבאס. "אם תגיע הצעה כזו, אנחנו נשב ונשמע, נדון ונחליט". עבאס אמר כי למרות דבריהם הנחרצים של  חברי הרשימה - עופר כסיף ועאידה תומא סלימאן ששללו זאת על הסף, ברשימה טרם דנו בכך באופן מעשי. מנגד, נציג סיעת תע"ל ברשימה, ח"כ אחמד טיבי, אמר כי הוא היה "מעדיף שלא יהיה ריבוי הצהרות מנוגדות מצד חברי הסיעה דווקא בימים אלה".

אתמול אמרו בכירים בכחול לבן כי עד שליברמן לא יגלה נכונות לקידום הקמת ממשלת מיעוט, הם לא יפנו לרשימה המשותפת. משכך, במידה ואכן תחליט כחול לבן על קידום המהלך, צפוי יו"ר הרשימה, איימן עודה – שקידם לראשונה את רעיון ההמלצה לנשיא המדינה על מועמד לראשות הממשלה, לנהל מאבק פנימי כדי להשיג את התמיכה הרצויה. המקורות אמרו היום כי עודה מביע סקפטיות באשר לסיכויי ההיתכנות של מהלך זה, אולם סבור כי ייתכן מהפך ביומיים הקרובים.

ביום ראשון שעבר, יממה לאחר שיו"ר ישראל ביתנו הציב את האולטימטום בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן – לפיו קיימת אפשרות שיצטרף לממשלת מיעוט בראשות כחול לבן ובתמיכת הסיעות הערביות, ברשימה המשותפת נרשמו חילוקי דעות באשר לאופן בו תנהג המפלגה במקרה זה. עופר כסיף, חבר המפלגה מטעם סיעת חד"ש, הודיע באופן חד-משמעי כי "אין תסריט שבו תתמוך המשותפת בממשלה שבה חבר ליברמן". כסיף כתב בחשבון הטוויטר שלו כי יו"ר ישראל ביתנו הוא "מגדולי הגזענים שהיו כאן" וכי הוא "זה שהחל בהסתה נגד חד"ש והמשותפת". חברת מפלגתו, עאידה תומא סלימאן, הצטרפה לדבריו: "אנחנו רוצים להפיל את נתניהו, אבל לא במחיר הכשרת ליברמן בדרך".

נציג סיעת תע"ל ברשימה, ח"כ אחמד טיבי, אמר כי הוא היה "מעדיף שלא יהיה ריבוי הצהרות מנוגדות מצד חברי הסיעה דווקא בימים אלה". טיבי גם  הזכיר את החלטתה האסטרטגית של הרשימה להצטרף למגרש הפוליטי בכך שהמליצה על גנץ כמועמד להרכבת הממשלה: "אזרחי ישראל הערבים והנציגות הנבחרת שלהם קיבלו החלטה להגביר את ההשתלבות והמעורבות בתהליך הפרלמנטרי-דמוקרטי בישראל".

יו"ר ישראל ביתנו אמר היום ל-ynet כי "ממשלת מיעוט לא עושה שכל" וכי הוא ממשיך לפעול להקמת ממשלת אחדות. "אם שתי הסוגיות הללו יוכרעו בכחול לבן ובישראל ביתנו, אנחנו נהיה מוכנים להקשיב להצעות", ציינו, "בינתיים לא שמענו מהם".

אתמול קיים נתניהו שיחה בהולה עם חברי הכנסת והשרים של מפלגת הליכוד, וטען בפניהם כי גנץ גמר אומר לכונן ממשלת מיעוט הנשענת על תמיכת הרשימה המשותפת. בשיחת ועידה שקיים עם חברי הליכוד אמר נתניהו כי קיבל אינדיקציות לכך שגנץ מתכוון להודיע כבר השבוע על הקמת ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת, וביקש מהם לפעול כדי ליצירת התנגדות ציבורית רחבה למהלך.

בכחול לבן אישרו את הדברים, וגורמים בכירים ברשימה אמרו כי יו"ר הרשימה שוקל להקים ממשלת מיעוט בתמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת. עם זאת, הבכירים טענו כי בשיחות שקיים גנץ עם ליברמן בסוף השבוע לא נרשמה התקדמות, וכי נכון לשעה זו קידום המהלך תלוי ביו"ר ישראל ביתנו שהביע בפומבי את התנגדותו.

נתניהו הזהיר היום מפני הקמת ממשלת מיעוט בראשות גנץ, וטען כי "אנחנו לפני מצב חירום שלא היה כמותו בתולדות מדינת ישראל. יש סיכום בכחול לבן ללכת לממשלת מיעוט עם הרשימה המשותפת. אנחנו יודעים בוודאות שהתקבלה שם החלטה כזאת". לפי ראש הממשלה, "בחירות זה אסון, אבל הקמת ממשלה שתלויה במפלגות הערביות זה אסון גדול יותר. זאת סכנה היסטורית לביטחון ישראל. זאת פגיעה חמורה בביטחון ישראל". הוא הוסיף כי "זאת ממשלה שתהיה תלויה בתומכי הג’יהאד האסלאמי וחמאס. ליברמן לפי כל הסימנים סיכם איתם. אף אחד מהם לא מכחיש. אסור לתת לזה לקרות".

קודם לכן התראיין ליברמן לחדשות 12, ותקף את הרשימה המשותפת: "מבחינתי מדובר בגיס חמישי, באנשים שרוצים להרוס את מדינת ישראל מבפנים ופועלים נגד האינטרסים שלה. אנחנו לא מדברים עליהם כאופציה". לדבריו, "האופציה היא אחדות לאומית, זה הכי טוב למדינת ישראל. כל ניסיון לממשלת מיעוט הוא נוסחה לכישלון".

תגיות:הרשימה המשותפתבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה