חדשות בארץ

כחול לבן וישראל ביתנו: "התקדמות של ממש במשא ומתן בנושאי דת ומדינה"

בתום פגישת צוותי המשא ומתן של כחול לבן וישראל ביתנו, מסרו שתי המפלגות כי "הושגה התקדמות של ממש בניסוח קווי היסוד, ובפרט בנושאים הנוגעים לענייני דת ומדינה". רביעיית כחול לבן תתכנס לדון בהסכמות שהושגו עם ישראל ביתנו והעבודה-גשר

ליברמן וגנץ לאחר פגישתם ביום חמישי האחרון (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)ליברמן וגנץ לאחר פגישתם ביום חמישי האחרון (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
אא

צוותי המשא ומתן של כחול לבן וישראל ביתנו נועדו בצהריים (ראשון) לפגישה נוספת בכפר המכבייה ברמת גן. בתום הפגישה, שארכה כשעה וחצי, נמסרה משתי המפלגות הודעה משותפת, בה נאמר כי "הושגה התקדמות של ממש בניסוח קווי היסוד, ובפרט בנושאים הנוגעים לענייני דת ומדינה. נציגי הצדדים ייפגשו שוב הערב ומחר". רביעיית ההנהגה של כחול לבן תתכנס הערב ב- 19:30 במטה המפלגה, כדי לדון לדון בהסכמות שהושגו עם ישראל ביתנו ועם העבודה-גשר בכל הנוגע לקווי היסוד. במהלך הפגישה יעדכן יו"ר כחול לבן, בני גנץ, את עמיתיו על פגישתו אמש עם הנשיא ראובן ריבלין.

שלושה ימים לפני תום המנדט של גנץ, המתח במערכת הפוליטית עולה לשיאים חדשים. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, ייפגש בשעה 17:00 עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. ביום חמישי האחרון, לאחר פגישתו עם גנץ, טען ליברמן: "מה שחסר לי זו הודעה ברורה וחדה של כל ראשי כחול לבן, שהם מקבלים את מתווה הנשיא. מנתניהו שמענו 'לאו' חזק, שהוא לא מקבל את ההצעה כפי שהצעתי. פה לא שמעתי 'לא', אבל לא שמעתי 'כן' בצורה חיובית. זה מאוד חסר לי". גנץ אמר כי יהיה מוכן "לשקול כל אופציה שתחסוך את הבחירות", ובלבד שתעמוד בעקרונות שלו בכל הנוגע לכתבי האישום בפניהם ניצב נתניהו.

לקראת פקיעת המנדט, בכחול לבן לא דוחים על הסף את האפשרות להקמת ממשלת מיעוט, שתישען על תמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת. ברקע החשש בליכוד מיישומה של אופציה זו, יתקיים הערב בגני התערוכה בתל אביב "כנס חירום" של מחנה הימין, בהשתתפות נתניהו. ראשי המפלגות בגוש הימין-חרדים הוזמנו אל הכנס, אך ייעדרו ממנו. מוקדם יותר היום, נפגש נתניהו עם ראשי הסיעות בבלוק ה- 55, וסיכם איתם כי מחר בשעה 14:30 תיערך בכנסת ישיבה מורחבת, בה ישתתפו כל חברי הכנסת של הבלוק.

יו"ר ישראל ביתנו – הנחשב כמי שבידיו המפתח לשבור את הפלונטר הפוליטי – המשיך גם הבוקר לשמור את קלפיו צמוד לחזה, וסירב להצהיר בבירור כי לא יתמוך בממשלת מיעוט בתמיכת חברי הכנסת הערבים. בראיון לאתר ynet אמר ליברמן, כי "להקים ממשלה שתיכשל מהר מאוד – זה לא עושה שכל. ממשלות צרות לא מסוגלות להתמודד ולקבל החלטות דרמטיות בתחומי הביטחון והכלכלה". בעת ובעונה אחת הוא ציין: "שמעתי גרסאות על כך שיקימו ממשלת מעבר, ממשלה צרה לזמן מוגבל, הכול כרגע על השולחן".

לשאלת המראיין מדוע אינו מודיע באופן חד-משמעי על עמדתו בנוגע להקמת ממשלת מיעוט, הוסיף ליברמן: "אני לא נהנה מהמשחק הזה, זה מתיש. עד יום שלישי בחצות נצטרך לא רק לקבל החלטות, אלא להודיע עליהן. כרגע, מבחינת המשחק על המגרש הפוליטי, אנחנו מתנהלים הכי נכון, ולפעמים זה טוב לשמור על ערפל קרב".

ליברמן הדגיש, עם זאת, כי הוא פועל כרגע למצות את כל האפשרויות להקמת ממשלת אחדות, וטען כי עדיין לא אפסו הסיכויים לכך: "מבחינתנו יש אופציה אחת – ממשלת אחדות לאומית. מה שמפריד בין אחדות לאומית לבחירות זה חוסר מנהיגות של שני אנשים – האחד לא מוכן לקבל את מתווה הנשיא, והשני לא מוכן להיפרד מהגוש החרדי-משיחי שלו. אני עדיין מצפה ששני האישים ישאירו את כל השיקוליים האישיים והמפלגתיים בצד".

בתוך כך, נשיא המדינה ראובן ריבלין מתח היום ביקורת חריפה על גנץ ונתניהו, וקרא להם לפתור את המחלוקות ביניהם ולהגיע להסכמה על כינונה של ממשלת אחדות. במהלך ביקור בנתיבות אמר ריבלין, כי "אין צורך בבחירות נוספות. אני קורא גם לליכוד וגם לכחול לבן להתעשת ולהבין שהעם לא רוצה בחירות נוספות. די לו בבחירות האלו. העם הכריע את דברו". הנשיא הוסיף כי הוא סבור שאפשר להקים ממשלה: "הפערים הם פערים אישיים יותר מאשר פערים הגותיים, מחשבתיים, פוליטיים או צורכי המדינה. מנהיגי ישראל צריכים להבין שאזרחי ישראל קודמים לכל".

תגיות:אביגדור ליברמןישראל ביתנוכחול לבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה