חדשות בארץ

נשיאת בית המשפט העליון נזפה בפרקליט המדינה

העיתונאי קלמן ליבסקינד חשף, כי פרקליט המדינה שי ניצן שלח מכתב לבכירים לשעבר בפרקליטות, ביניהם שופטים מכהנים, וביקש מהם לסייע במאבק התקשורתי שמנהלת הפרקליטות להדיפת הביקורת הציבורית המוטחת בה. נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, שוחחה עם ניצן ודרשה ממנו להסיר את שמות השופטים המכהנים מרשימות התפוצה. בפרקליטות הגיבו כי מדובר ב"טעות בתום לב"

פרקליט המדינה שי ניצן (צילום: פלאש 90)פרקליט המדינה שי ניצן (צילום: פלאש 90)
אא

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, שוחחה הבוקר (שישי) בטלפון עם פרקליט המדינה שי ניצן, ודרשה ממנו שלא לפעול לגיוסם של שופטים מכהנים למאבק בביקורת המוטחת לאחרונה נגד הפרקליטות, בפרט בכל הקשור לתיקי ראש הממשלה.

דרישתה של חיות באה בעקבות החשיפה של העיתונאי קלמן ליבסקינד ב"מעריב" אודות מכתב ששיגר ניצן שלשום למנהלים ובכירים לשעבר בפרקליטות, בו ביקש מהם לסייע לפרקליטות במאבק התקשורתי להדיפת הביקורת הציבורית המוטחת בה. המכתב נשלח בדואר אלקטרוני לרשימת תפוצה, שכללה ארבעה שופטים מכהנים, ביניהם שופט בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, וכן שופטים מחוזיים. בין המכותבים הייתה גם דורית בייניש, נשיאת בית המשפט העליון לשעבר. בכנס משפטי שנערך אתמול באוניברסיטת חיפה, תקפה בייניש בחריפות את שר המשפטים אמיר אוחנה, על רקע הביקורת הנוקבת שמתח לאחרונה על הפרקליטות. "אנחנו הגענו להסתה מפחידה", אמרה. "לנו כבר רקורד היסטורי שהסתות הן מסוכנות, ויש היום הסתה. לצערי, אחד הדברים הכואבים והמאכזבים שבראש המסיתים עומד מי שקרוי שר המשפטים".

במכתבו ציין ניצן כי בתחילת השבוע נפגש עם מספר מנהלים לשעבר בפרקליטות, "כדי להתייעץ עמם בנושא המתקפות התקשורתיות על הפרקליטות, שרבו לצערנו לאחרונה, תוך שביקשתי מכל מי שמוכן לכך להסכים להופיע בתקשורת כאשר עולה נושא הפרקליטות".

לדברי ניצן, "בהמשך להצעות שעלו בישיבה, בכוונתנו להעביר אליכם מידע רלוונטי בזמן אמת, הרלוונטי לדיון הציבורי על הפרקליטות. עשינו זאת בעבר מעת לעת, אך בכוונתנו לעשות זאת בתדירות גבוהה יותר".

ניצן צירף למכתב מספר מסמכים פומביים, הקשורים לתיקים משפטיים ולנושאים שונים שבהם מועלית ביקורת על התנהלותה של הפרקליטות. בין השאר צורף מכתב של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מתחילת החודש בו דחה את בקשת עורכי דינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפתוח בחקירת ההדלפות מתיקי החקירה נגדו.

מדוברות בתי המשפט נמסר, כי חיות הבהירה לניצן שאין מקום להכללת שמותיהם של שופטים מכהנים ברשימות התפוצה, וביקשה לפעול להסרת שמות השופטים המכהנים מרשימות אלו. ניצן הסביר כי מדובר בתקלה, והשופטים המכהנים יוסרו מרשימות התפוצה.

בהודעה שהוציאה הפרקליטות, נאמר כי "הנהלת הפרקליטות נוהגת זה שנים לשמור על קשר עם פורום יוצאי הנהלת הפרקליטות, ובמסגרת זו לקיים גם מפגשים, וכן להעביר לידיהם מעת לעת עדכונים והודעות שמפרסמת הפרקליטות לציבור ולתקשורת, על מנת שיכירו את הדברים".

בהמשך הדברים הובהר כי המייל של ניצן "נשלח לרשימת תפוצה של כל המנהלים לשעבר, המונה עשרות מנהלים, ובכלל זאת הופץ בטעות גם לארבעה מנהלים לשעבר המכהנים כיום כשופטים, שנכללו ברשימת התפוצה הגנרית. איש לא העלה בדעתו לבקש משופטים מכהנים להופיע בתקשורת. בעקבות איתור התקלה הורה פרקליט המדינה להשמיט את השופטים המכהנים מרשימת התפוצה. עדכון על כך נמסר הבוקר לנשיאת בית המשפט העליון".

בסיום הודעתה הביעה הפרקליטות צער על ש"טעות זו, שאירעה בתום לב, נוצלה להעלאת טיעונים מופרכים בדבר 'תדרוכים פסולים' כביכול של פרקליט המדינה לשופטים מכהנים". עוד הודגש, כי המידע שהועבר במייל היה "מידע פומבי וגלוי", וכי "אין פגם בעדכונם ובשיתופם של יוצאי הפרקליטות באתגרים הברורים בימים אלה, כנהוג וכמקובל בארגונים רבים אחרים".

תגיות:שי ניצןאסתר חיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה