חדשות בארץ

דובר צה"ל: הפסקת האש נכנסה לתוקף; גורם מדיני: "מטרות המבצע הושגו"

דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן, סיכם את הישגי תוכנית "חגורה שחורה", המבצע לחיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא, ואמר כי הוא השיג את כל היעדים שנקבעו לו. גורם מדיני הבהיר כי "המעשים בשטח הם שיקבעו, ישראל לא נתנה דבר"

חיילי צה"ל בגבול רצועת עזה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)חיילי צה"ל בגבול רצועת עזה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן, אישר הבוקר (חמישי) כי הפסקת האש עם הג'יהאד האסלאמי נכנסה לתוקף. הוא אמר כי תוכנית "חגורה שחורה" – הכינוי שניתן בצה"ל למבצע חיסולו של בכיר ארגון הטרור, בהאא אבו אל-עטא, וללחימה שהתפתחה בעקבותיו – השיגה את כל יעדיה "באופן מהיר ומלא תוך 48 שעות".

זילברמן ציין, כי הפעולה בעזה הוכנה במשך שישה חודשים בשיתוף פעולה הדוק עם השב"כ, והיא ניצלה "חלון הזדמנויות" שנוצר, בין היתר, בשל הירידה בהתרעות לפיגועים מכיוונם של הכוחות האיראניים בסוריה. הוא הדגיש כי הצבא ערוך להגיב בעוצמה אם הירי יתחדש, וכי הוא נמצא בכוננות ובדריכות גבוהה בכל זירות הלחימה, ולא רק בעזה: "יש לנו אתגר מבצעי רחב מול פעלתנות איראנית במגוון של זירות ואיומים, לא רק בסוריה. צה"ל צריך להתמקד בזירה הצפונית – וכך נמשיך ונעשה".

דובר צה"ל פירט בדבריו את הישגי המבצע. במהלך שני ימי הלחימה חיסל צה"ל כ- 25 מחבלים, שהשתייכו למערך שיגור הרקטות של הג'יהאד האסלאמי, וסוכלו בעת ביצוע ירי רקטי לעבר ישראל או במהלך ההכנות אליו. בנוסף, הושגה פגיעה בעשרות יעדים מרכזיים של ארגון הטרור, ביניהם: מפעלים לייצור אמל"ח, מתחמי אימונים ומחסני אמל"ח, חמ"לים ואתרי שיגור, וכן מנהרות ותשתיות ימיות ותת-קרקעיות: "ביצענו תקיפות איכותיות ולא כמותיות, עם שימת דגש על אי פגיעה בבלתי מעורבים. במהלך התקיפות, שהיו כירורגיות, הסתמכנו על יכולות מודיעיניות גבוהות, וזה אפשר לנו להגיע להישגים אלו".

בהתייחסו למטרות התוכנית, אמר זילברמן כי היא נועדה לפגוע בג'יהאד האסלאמי ולהנחית מכה קשה על יכולותיו הצבאיות, תוך בידול חמאס מהאירועים, ובכך לאפשר את קידום תהליך ייצובה של רצועת עזה. לדבריו, בימים האחרונים התגבשה בצה"ל ההבנה כי אבו אל-עטא, ששימש בפועל כמפקד הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי ברצועה, הוכוון באופן ישיר על ידי מפקדת הארגון בסוריה: "הוא היה פצצה מתקתקת חיה, שידענו שהולכת לבצע פיגועים בימים הקרובים. אבו אל-עטא היה זה שהפר את היציבות הלכה למעשה בפעולות שביצע. הוא היה לא רק האויב של מדינת ישראל וצה"ל, אלא גם של תושבי עזה, ולא אפשר להם להתקדם בהסדרה".

במהלך סבב הלחימה שוגרו כ- 450 רקטות לעבר ישראל. כ- 60% מהן נפלו בשטחים פתוחים, ולוחמי כיפת ברזל יירטו כ- 90% מהרקטות האחרות. זילברמן ציין, כי ההערכה בצה"ל הייתה שהג'יהאד האסלאמי יפעיל עוצמת אש גבוהה בהרבה.

מוקדם יותר הבוקר, התייחס גורם מדיני בישראל לדיווחים על הפסקת האש, שהושגה בתיווך מצרי. הוא הבהיר, כי "המעשים בשטח הם שיקבעו, ישראל לא נתנה דבר. מי שיפגע בנו – אנחנו נפגע בו, אין שינוי במדיניות". לדבריו, "ישראל השיגה את מטרות המבצע. הג'יהאד האסלאמי נפגע משמעותית, השמדנו תשתיות רבות ולמעלה מ- 20 מחבלים סוכלו".

דובר הג'יהאד האסלאמי, מוסעב אל-ברים, אישר הבוקר (חמישי) כי ארגונו הסכים להפסקת אש עם ישראל, שנכנסה לתוקף בשעה 05:30. לדבריו, ישראל הסכימה לתנאים שהציב ארגונו: הפסקת הסיכולים הממוקדים, התחייבות שלא לפתוח באש לעבר מפגינים בצעדות השיבה בימי שישי, והסרת המצור מעל הרצועה.

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, כתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו כי "מצרים האו"ם עבדו קשה למנוע מההסלמה המסוכנת להפוך למלחמה". הוא הוסיף כי "השעות והימים הקרובים הם קריטיים", וקרא לצדדים "להפגין איפוק מירבי ולעשות הכל כדי למנוע שפיכות דמים. המזרח התיכון לא צריך מלחמות נוספות".

מטוסי קרב וכלי טיס של צה"ל המשיכו אמש לתקוף יעדי טרור של הג'יהאד האסלאמי. בין היתר הותקפו חמ"ל המשמש את חטיבת ח'אן יונס של ארגון הטרור, ממנו מתבצעת פעילות בשגרה ובחירום, וכן מתחם צבאי בח'אן יונס. בנוסף, כלי שיט של צה"ל תקף מתחם צבאי, המשמש כמחסן אמצעי לחימה וכמתקן לאימוני הכוח הימי של הג'יהאד האסלאמי. 8 בני אדם נהרגו בתקיפה מהאוויר של בית בדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה. אחד ההרוגים הוא רסמי אבו מלחוס, מפקד יחידת הרקטות בחטיבת מרכז הרצועה של הג'יהאד האסלאמי. על פי הנתונים שמסר משרד הבריאות בעזה, בסבב הלחימה נהרגו 34 פלסטינים ונפצעו 111 נוספים.

בעקבות השגת הפסקת האש, הנחה פיקוד העורף על הסרת כל המגבלות ברחבי הארץ, למעט ביישובי עוטף עזה, בהם נותרו בעינן ההגבלות על יציאה לעבודה וללימודים ועל התכנסויות ואירועים. מוסדות החינוך במערב לכיש יישארו סגורים, אך באזור זה ניתן לצאת לעבודה ואין מגבלה על התכנסויות ואירועים. בקריית מלאכי, באשקלון ובמועצה האזורית חוף אשקלון הודיעו כי לא יתקיימו לימודים במוסדות החינוך השונים.

ברכבת ישראל עדכנו, כי גורמי הביטחון עדיין לא אישרו לחדש את תנועת הרכבות בין אשקלון ובאר שבע. תחנות שדרות, נתיבות ואופקים סגורות עדיין, עד להודעה חדשה.

(עודכן: 10:11)

תגיות:צה"להג'יהאד האסלאמיהדי זילברמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה