חדשות בעולם

סבא"א: אותרו חלקיקי אורניום באתר לא מוכרז באיראן

בסוכנות הגרעין של האו"ם הודיעו כי טהראן מפירה את הסכם הגרעין, ומעשירה אורניום במתקן הגרעין התת-קרקעי בפורדו מעבר לרמה שהותרה לה. עוד מסרה הסוכנות כי התגלו שרידי אורניום באתר לא מוכרז ברפובליקה האסלאמית, אך סירבה למסור םרטים נוספים

שר החוץ האיראני בביקור במתקן הגרעיני בפורדו (צילום: סוכנות הידיעות איסנא)שר החוץ האיראני בביקור במתקן הגרעיני בפורדו (צילום: סוכנות הידיעות איסנא)
אא

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אישרה הערב (שני) כי טהראן מפירה את הסכם הגרעין, ומעשירה אורניום במתקן הגרעין התת-קרקעי בפורדו לרמה של 4.5%. עוד מסרה הסוכנות כי התגלו שרידי אורניום באתר לא מוכרז במדינה, אך לא הוסיפה פרטים נוספים.

בדו"ח הרבעוני שפרסמה הסוכנות הודגש כי נכון ל-3 בנובמבר, מאגר האורניום המועשר לרמה נמוכה שבידי איראן, הגיע ל-372.3 קילוגרם, בעוד שההסכם מול המעצמות מאפשר לה להחזיק 202.8 קילוגרם בלבד. ב-19 באוגוסט היו בידי איראן 241.6 קילוגרם.

אתמול הודיעה טהראן על בניית כור שני בנמל הדרומי של העיר בוהר, שמוקם בסיוע מוסקבה. "כוח גרעיני מספק חשמל אמין, וכל תחנת כוח חוסכת לנו 11 מיליון חביות נפט או 660 מיליון דולר בשנה", אמר עלי אכבר סלחי, ראש ארגון אנרגיה האטומית במדינה.

ביום חמישי כינסה הסוכנות, המפקחת על יישום הסכם הגרעין מטעם האו"ם, דיון חירום בווינה, זאת, בעקבות הודעת טהראן על הפרות חמורות של הסכם הגרעין. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להתפתחויות וטען כי בדיון נקבע כי "איראן שיקרה" בנוגע לתכנית הגרעין, וקרא למעצמות העולם להצטרף למאבק נגד איראן גרעינית.

"לפני כשנה חשפתי באו"ם את התכנית הסודית של איראן לפתח נשק גרעיני בטורקוזאבאד, זה בפאתי טהראן. קראתי לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לבדוק את טורקוזאבאד. הסוכנות אכן שלחה מפקחים למקום", אמר נתניהו.

 "הבוקר כינסה הסוכנות ישיבה מיוחדת בה היא קבעה שאיראן שיקרה באשר לתכנית הגרעין שלה", אמר נתניהו והוסיף: "אני מודיע לכם - היא ממשיכה לשקר. איראן ממשיכה להסתיר את תכנית הגרעין שלה. איראן גם ממשיכה וחידשה אפילו את העשרת האורניום האסורה שכל תכליתה הוא אך ורק ייצור נשק גרעיני". נתניהו בירך על הודעת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, אולם הבהיר כי "ישראל לא תאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני בשום מצב".

במקביל, ברשת בלומברג דווח כי בדיון סגור שקיים ראש צוות הפקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מאסימו אפארו, טען כי טהראן מסרבת להתייחס לשאלות פקחי הסוכנות שהופנו אליה בנוגע לשרידי האורניום שאותרו במחסן בטהראן, אותו חשף ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו באו"ם אשתקד. "איראן מתחמקת מהניסיונות לגלות את מקור עקבות האורניום שנמצאו במקום" אמר אפארו בדבריו. "הם לא משתפים פעולה עם הסוכנות בנוגע לחקירה".

קודם לכן גינתה הקהילייה הבינלאומית את החלטת טהראן לחדש את פעילות העשרת האורניום במתקן גרעיני בפורדו, וקראו לה לדבוק בהתחייבויותיה בהסכם הגרעין שחתמו עם המעצמות ב-2015. צרפת, שפועלת במאמצי תיווך בין וושינגטון לטהראן, דחקו באחרונה "לדבוק בהתחייבויותיה ולשתף פעולה באופן מלא עם הסוכנות הבין-לאומית בהתאם להסכם הגרעיני". גם במוסקבה אמרו כי הם מודאגים מההודעה, ובנציבות האירופית קראו "לבטל כל פעילות שלא מתיישבת עם ההסכם".

תגיות:איראןסבא"א

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה