כתבות מגזין

שגיא הראל: "אנשים נחרדים כשאני מספר להם על חילולי השבת"

מה קורה לאחר שמעלית השבת נתקעת? ומדוע זה עלול לגרום לחילול שבת? שגיא הראל, מנהל של חברת מעליות, מעלה את הבעיה הקשה כאשר מעליות שבת מפסיקות לעבוד, ומציע פתרון יצירתי

  • י"ב חשון התש"פ
שגיא הראלשגיא הראל
אא

קרה לכם פעם ששהיתם בשבת בבית מלון בו מופעלת מעלית שבת, והמעלית התקלקלה? או שאולי אתם מתגוררים בבניין רב קומות והמעלית נתקעה או הפסיקה לפעול מסיבה כלשהי?

"ייתכן מאוד שהשימוש במעלית לאחר התיקון עלול להיות כרוך בחילול שבת", אומר שגיא הראל, מנהל בכיר בחברת מעליות ידועה. הוא טוען: "ברגע שהמעלית נתקעת או שנוצרת בעיה המשביתה את פעילותה של המעלית, חברת המעליות 'מחויבת' לשלוח טכנאי בעיצומו של יום השבת, במידה והיא הוזעקה על ידי אחד הדיירים או עובד המלון. כי חברות המעליות מתחייבות בחוזה, שגם ביום השבת, במקרה של תקלה במעלית – טכנאי של החברה יעשה את דרכו למקום התקלה על מנת לתקנה. "לעתים אלו טכנאים יהודיים", קובע הראל, "לכן קורה לצערי שהדיירים נכשלים בהנאה ממעשה שבת, מה גם שהטכנאי על הדרך עלול לתקן הרבה דברים שכלל לא נצרכים לתיקון הספציפי שאליו הוזעק, וביניהם גם מעשים שאיסורם מדאורייתא".

שגיא הראלשגיא הראל

 

שעות של חשיבה

את הבעיה גילה שגיא תוך כדי עבודתו כמנהל. במשך הזמן הוא התוודע לשלל סיפורים של טכנאים שאינם דתיים ושאינם שומרים תורה ומצוות, המביעים בפניו את פליאתם לאחר ששמעו שהמעלית תוקנה בעיצומו של יום השבת תוך כדי חילול שבת.

שגיא מוסיף לנו פרטים שאמורים לזעזע כל אחד מאיתנו. "התיקונים בשבת הם ממש לא לעיתים רחוקות, הם מעשים שבכל שבת. הטכנאים מוכרחים לצאת לקריאות בשבת, והטכנאים רצים כל השבת ממעלית אחת לשנייה – תוך כדי חילול שבת. במקרים חריגים כמו חגי תשרי, שהשבתות צמודות לימי החג, הטכנאים לעתים שובתים במלון בכדי להיות צמודים למקור התקלה – על פי דרישה של הנהלת המלון".

שגיא עשה דרך ארוכה וניסה לפעול למען יוכלו שומרי השבת בארץ הקודש להשתמש במעליות במעלית שבת – למי שנוהג בכך, אולם מצד שני לא להיקלע למצב של השתמשות במעלית אסורה. "לאחר מחשבה רבה של מאות שעות ועשרות ניסוים בזמן אמת על מעליות שבת, בליווי צמוד של הרב צפניה ערוסי, רב ומו"צ במודיעין עילית, שבחן את הפתרון המוצע על כל צדדיו - פיתחתי מנגנון ייחודי בשם 'סולם יעקב' - יחידת מחשב המוצמדת ללוח הפיקוד של המעלית ומנטרת את פעילותה. 'סולם יעקב' יודעת לזהות לבד כשיש תקלה, והיא משדרת בזמן אמת את פרטי התקלה למרכז הבקרה של החברה. המערכת אינה מאפשרת לטכנאי להחזיר את המעלית למצב שבת עד לצאת השבת, מה גם, שבאפשרות המערכת לקבל החלטות עצמאיות ללא מגע יד אדם. למשל, במלון בו מותקנות כמה מעליות, המערכת תהפוך מעלית אחרת המוגדרת כ'רגילה' ל'מעלית שבת' באופן אוטומטי. כך היא גם תחסוך נסיעת טכנאי בשבת".

הפתרון זכה להסכמתו הנלהבת של הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, שאף כתב מכתב נלהב: "הנושא הנ"ל עלה על שולחני מספר פעמים, נפגשתי עם שגיא הראל שהציע לפני תכנית כיצד ניתן למנוע חילול שבת במקרה של תקלה במעלית.

"על כן לצורך כך נבנה מנגנון מיוחד שנקרא שמו 'סולם יעקב' שהוא מאתר תקלות, והפעילות לחילוץ ולתיקון תעשה ע"י אינו יהודי. מנגנון זה עונה על הצרכים ההלכתיים, ואני רואה בהתקנתו חשיבות רבה, ובכך ימנע חס ושלום חילול שבת, ויש בכך תיקון גדול".

הרב הראשי אף מסיים בברכה, "אני מחזק ידך בפעלכם למען שמירת השבת ובמזכות שמירתה להיגאל".

צילום: שגיא הראלצילום: שגיא הראל

 

לקיים שבת כהלכתה

גם במקרה המצריך חילוץ מהמעלית בעיצומה של השבת, מסבירים לנו אישי הלכה מובהקים, ישנה עדיפות למחלץ נוכרי, ואין להשתמש בטכנאים יהודים. גם בנושא זה מבשר לנו שגיא כי בתקופה האחרונה החלו מגעים אינטנסיביים בין חברות המעליות על מנת להקים יחידת חילוץ נכרית שתפעל בשבתות, ובכך להביא לפתרון הבעיה באופן מלא.

שגיא קורא בזה – לפי הוראת הרבנים - למשרד הפנים הממונה על אישור מעליות השבת, וכן למשרד הסחר והתעשייה הממונה על אישור עבודה בשבת, לתקן מכשול חמור זה בחקיקה מעודכנת, על מנת שלא יכשל בית בישראל. 

את השיחה עם שגיא אני מסיים כשנראה שהוא יוצא למשימת חייו. "מהרגע שהתוודעתי למכשול החמור הזה, ידעתי שאהיה חייב למצוא לו פתרון הלכתי. מבחינתי, כל יום שעובר ללא שהפתרון מוטמע בחברות המעליות, הרי שיהודים ממשיכים לחלל את השבת בשוגג, מבלי משים ומחוסר ידיעה. אני נחוש להמשיך ולהוביל את הפתרון, ולקדם אותו עד שבכל בניין בישראל יוכלו לקיים את השבת כהלכתה".

בואו נחבק את השבת - לפרטים נוספים על פרויקט השבת העולמית, לחצו כאן.

תגיות:יהדותשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה