חדשות בארץ

ריבלין לפוליטיקאים: "הרגיעו את הרוחות, אל תלבו את השנאה"

בטקס הזיכרון הממלכתי לראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, מתח הנשיא ראובן ריבלין ביקורת על השיח הפוליטי המקוטב, וקרא למנהיגים הפוליטיים להרגיע את הרוחות: "אם ניתן לשבר להתרחב –  נמצא עצמנו שוב מול שוקת שבורה"

ריבלין, היום (צילום מסך, מתוך סרטון לע"מ)ריבלין, היום (צילום מסך, מתוך סרטון לע"מ)
אא

נשיא המדינה ראובן ריבלין קרא היום (ראשון) למחנות השונים במערכת הפוליטית להרגיע את הרוחות הלוהטות, על רקע המשבר הפוליטי אליו נקלעה ישראל בחודשים האחרונים. בטקס הזיכרון הממלכתי "נר יצחק", שנערך בבית הנשיא לזכרו של ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, מתח ריבלין ביקורת על השיח הפוליטי המקוטב והחריף השורר בישראל: "התרבות הפוליטית מימין ומשמאל רוויה ניכור. את הדיון והוויכוח הענייניים מחליפים השיסוע והשיסוי, כאילו לא למדנו דבר".

"האם רצח של אדם על רקע דעותיו או פעילותו האידיאולוגית יכול לקרות בישראל גם היום?", תהה ריבלין. "אינני יודע. אני יודע שלפני 24 שנים, לא האמנתי שזה יקרה לנו. אבל זה קרה לנו, במשמרת שלנו. אני יודע שהשבר לא נעלם, והמחלוקות בינינו עדיין עמוקות".

"הימים שקדמו לרצח היו ימים של מחלוקת ציבורית, עזה ולגיטימית. המחלוקת הידרדרה בחלק מהמקרים להסתה פושעת ולדברי בלע, שהניעו את הרוצח להוביל ניסיון התנקשות בדמוקרטיה הישראלית. פשעו של הרוצח יגאל עמיר היה לא רק נטילת חייו של אדם. הרוצח שמט את הקרקע מתחת לזכות המחאה הלגיטימית, השמורה לאזרחיה של מדינת ישראל, וערער את האמון השברירי שקיים בין חלקי העם היריבים – יריבים ולא אויבים".

ריבלין הוסיף, כי "הלקח של רצח רבין מהדהד כבר כמעט רבע מאה כתמרור אזהרה. המשחק הפוליטי משפיע על חיינו. גם רבין כפוליטיקאי לא היה חף מאמירות שנויות במחלוקת. זכורה, בין היתר, אמירה קשה שלו כלפי גוש אמונים. למרות זאת, בשיאם של הסכמי אוסלו הוא הסכים להיפגש עם חנן פורת, בלב פתוח ובנפש חפצה, ושמע את דבריו. האתגר העומד לפנינו הוא לשאול כיצד אנו שומרים שהיריבות הפוליטית לא תהפוך לאיבה".

הנשיא הדגיש בדבריו כי "זו משימה לא פשוטה, שצריכה להעסיק את כל אזרחי המדינה, אבל בראש ובראשונה היא עומדת לפתחם של מנהיגינו. בשנה האחרונה אנו עדים לחרמות, הדרות והתרסות של קבוצות כלפי קבוצות אחרות בחברה. תפיסת עולם של מי שלא איתך – הוא נגדך. החברה הישראלית מתקשה להסכים על קווי יסוד וכללי משחק. אם ניתן לשבר להתרחב –  נמצא עצמנו שוב מול שוקת שבורה. עלינו לשנן שוב ושוב, כי שיח פוליטי אסור שייעשה באלימות. אסור לנו לשכוח את המדרון החלקלק שבין ההסתה והשנאה לשפיכות דמים. עלינו לעשות הכל כדי שלא תונף שוב המאכלת על אף אחד מאיתנו בשל עמדותיו הפוליטיות – ויהיה זה ראש ממשלה, נשיא, שר, חבר כנסת,  עיתונאי או אזרח מן השורה".

"אני פונה אל כל המחנות, מימין ומשמאל: הרגיעו את הרוחות, אל תלבו שנאה, אל תעצמו עיניים. זו אינה דרכנו, זו אינה דרכו של עם ישראל", חתם ריבלין את דבריו.

תגיות:יצחק רביןראובן ריבלין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה