חדשות בעולם

הליך ההדחה נגד טראמפ: הקונגרס זימן את ראש סגל הבית הלבן

בית הנבחרים זימן את ראש סגל הבית הלבן לעדות בפני חברי הבית, אולם צפוי כי הוא יסרב לבקשה בשל הוראת הבית הלבן

הקונגרס (צילום: שאטרסטוק)הקונגרס (צילום: שאטרסטוק)
אא

בית הנבחרים של ארצות הברית זימן את ראש סגל הבית הלבן, מיק מולבני, למסור עדות במסגרת הליך ההדחה נגד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. עם זאת, בשל הוראת הבית הלבן שלא לשתף פעולה עם הליך ההדחה שפתחה המפלגה הדמוקרטית, צפוי כי מולבני יסרב להתייצב בקונגרס.

זימונו של ראש סגל הבית הלבן לעדות בבית הנבחרים התקבל כחלק מחקירת שיחת הטלפון שערך טראמפ עם מקבילו האוקראיני, ולדימיר זלנסקי, בחודש יולי, אשר הובילה את המפלגה הדמוקרטית להודיע על פתיחה בהליך הדחה נגד הנשיא. על פי החשד, טראמפ הפעיל לחץ על הנשיא האוקראיני שייפתח בחקירה בעניינו של ביידן ובנו, האנטר, שהיו מעורבים בעסקיה של חברת הגז האוקראינית "בוריסמה", ואף התנה בכך את הסיוע הביטחוני לקייב.

אתמול דווח בוושינגטון פוסט כי התובע הכללי, ויליאם בר, דחה את בקשתו של הנשיא להצהיר פומבית כי לא עבר על החוק בשיחת הטלפון שקיים עם עמיתו האוקראיני, ולדימיר זלנסקי. לפי שני מקורות, למרות שבמשרד המשפטים הבהירו אז כי תמלילי השיחה נבחנו על ידי המחלקה הפלילית של המשרד, שהחליטה כי "אין צורך בפעולות נוספות", הבית הלבן ביקש ממשרד המשפטים שייפנו לבר בבקשה שייצא בהצהרה לכלי התקשורת לפיה הנשיא לא חשוד בעבירה על החוק, אולם הוא סירב לכך.

בכיר במועצה לביטחון לאומי האמריקנית העיד בשבוע שעבר בפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים כי שמע את נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, דורש מעמיתו האוקראיני לפתוח בחקירה נגד יריבו הפוליטי במרוץ לנשיאות ארה"ב, ג'ו ביידן. הבכיר, לוטננט קולונל אלכסנדר וינדמן, מומחה לאוקראינה במועצה, טען כי מיהר לדווח על כך לממונה עליו, משום שסבר שבקשת הנשיא מזיקה לביטחון הלאומי ופוגעת באינטרסים האמריקנים באוקראינה.

מטיוטת הצהרת הפתיחה של הבכיר במועצה לביטחון לאומי שפורסמה ב"ניו יורק טיימס", עולה כי הוא הביע בשתי הזדמנויות שונות את התנגדותו לאופי הטיפול של טראמפ ואנשיו בכל הנוגע ליחסים מול הממשלה בקייב. את ההחלטה ליידע במה ששמע את הממונים עליו, תלה ב"תחושת חובה" למדינה: "העברתי חששות מסוימים באופן פנימי לפקידים במועצה לביטחון לאומי באופן שתואם לעשרות שנות הניסיון וההכשרה שלי, תחושת חובה ומחויבות לפעול כחלק משרשרת פיקוד", יעיד וינדמן בקונגרס.

"לא חשבתי שזה ראוי לדרוש שממשלה זרה תחקור אזרח אמריקאי ודאגתי מההשלכות של תמיכת הממשל האמריקאי באוקראינה", נכתב בהצהרה. "הבנתי שאם אוקראינה תקדם חקירה של הביידנים ובוריסמה (חברת הגז האוקראינית העומדת במרכז הפרשה – א"פ), דבר זה יתפרש כמהלך מפלגתי שללא ספק יביא לאיבוד התמיכה הדו-מפלגתית באוקראינה שנשמרה עד כה".

בשבוע שעבר העיד שגריר ארה"ב לשעבר באוקראינה, ויליאם טיילור, בפני ועדת המודיעין כי טראמפ חסם את הסיוע הצבאי לאוקראינה לאחר שסירבה לפתוח בחקירה נגד יריבו הפוליטי במרוץ לנשיאות ארה"ב. הצהרתו זו של טיילור סותרת את קו ההגנה של טראמפ, שטען כל העת כי בשום שלב במהלך השיחה לא לחץ על זלנסקי לפתוח בחקירה נגד ביידן, וכי הוא לא התנה בכך את הסיוע לקייב. טראמפ טען כי השיחה הייתה "ידידותית" ו"חברית", ולא מעמדת "תן וקח". עם זאת, טיילור אמר בעדותו כי לא די בכך שטראמפ התנה את הסיוע לקייב בכך שתפתח בחקירה בעניינו של ביידן ובנו, האנטר, בעסקיה של חברת הגז האוקראינית "בוריסמה", אלא אף התנה גם את הזמנתו של זלנסקי לבית הלבן בכך שיצהיר פומבית על פתיחה בחקירה.

 

עוד העיד השגריר כי גורמי ממשל בכירים ביותר שאיתם שוחח, הצהירו במפורש כי קיבלו הנחייה מהחדר הסגלגל שלא לאשר את חבילת הסיוע החיונית לאוקראינה שעמדה על סך של 391 מיליון דולר. אחת מהגורמים הבכירים שאמרה זאת היא האחראית על נושאי התקציבים במועצה לביטחון לאומי, שסיפרה כי הבית הלבן הורה לחסום את התקציב לקייב. "ההנחיה הזו הגיעה מהנשיא", העיד טיילור.

תגיות:אוקראינה גייטהקונגרס של ארצות הברית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה