חדשות בעולם

דיווח: התובע הכללי סירב לבקשת טראמפ להצהיר כי לא עבר על החוק

לפי דיווח בוושינגטון פוסט, טראמפ ביקש מהתובע הכללי לערוך מסיבת עיתונאים בה יצהיר כי הנשיא לא עבר על החוק בשיחת הטלפון שקיים עם מקבילו האוקראיני, אולם האחרון סירב. טראמפ: "עוד סיפור "פייק ניוז" עם מקורות אנונימיים שלא קיימים"

טראמפ (צילום: שאטרסטוק)טראמפ (צילום: שאטרסטוק)
אא

התובע הכללי של ארצות הברית, ויליאם בר, דחה את בקשתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להצהיר פומבית כי לא עבר על החוק בשיחת הטלפון שקיים עם עמיתו האוקראיני, ולדימיר זלנסקי – כך דווח היום (חמישי) בוושינגטון פוסט. על פי הדיווח, הנסמך על שני מקורות, בקשת טראמפ הועברה לתובע הכללי מיד לאחר שהבית הלבן חשף את תמלילי השיחה בינו לבין זלנסקי, בעקבותיה עלה חשד כי הנשיא ניצל את סמכותו לצרכים פוליטיים, ואשר הובילה לפתיחת הליך הדחה נגדו בבית הנבחרים.

לפי המקורות, למרות שבמשרד המשפטים הבהירו אז כי תמלילי השיחה נבחנו על ידי המחלקה הפלילית של המשרד, שהחליטה כי "אין צורך בפעולות נוספות", הבית הלבן ביקש ממשרד המשפטים שייפנו לבר בבקשה שייצא בהצהרה לכלי התקשורת לפיה הנשיא לא חשוד בעבירה על החוק, אולם הוא סירב לכך.

טראמפ עצמו התייחס לפרסום, ובחשבון הטוויטר שלו הכחיש שביקש זאת מבר. "זה לגמרי לא נכון, מדובר בעוד סיפור "פייק ניוז" עם מקורות אנונימיים שלא קיימים", טען. בפעם הקודמת שארע מקרה דומה, שהתרחש עם תחילת כהונתו, טראמפ הדיח את ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, זאת לאחר שסירב להצהיר פומבית כי הנשיא אינו מעורב באופן ישיר בחקירת ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016,  במסגרתה נחשד קמפיין טראמפ בקיום קשרים פסולים עם הממשל הרוסי.

בשבוע שעבר הפך בית הנבחרים את הליך ההדחה נגד הנשיא לרשמי. ההחלטה, שתאפשר חקירה פומבית של העדים, כונתה בידי טראמפ "ציד המכשפות הגדול ביותר בהיסטוריה האמריקנית".

החקירה בבית הנבחרים נסובה סביב החשד כי טראמפ השתמש בסמכותו למטרות פוליטיות ולא ענייניות, חשד שבהמשך הוביל את המפלגה הדמוקרטית לפתוח בחקירה בחודש שעבר. במסגרת הליך ההדחה, ועדת המודיעין של הקונגרס חוקרת את שיחת הטלפון שערך טראמפ עם מקבילו האוקראיני, ולדימיר זלנסקי, בחודש יולי, כאשר על פי החשד, טראמפ הפעיל לחץ על הנשיא האוקראיני שייפתח בחקירה בעניינו של ביידן ובנו, האנטר, שהיו מעורבים בעסקיה של חברת הגז האוקראינית "בוריסמה", ואף התנה בכך את הסיוע הביטחוני לקייב.

משמעותו של אישור ההחלטה, שעברה ברוב של 232 מול 196, היא שימוע פומבי לחלק מהעדים בוועדת החקירה המשותפת לוועדות המשפטים, המודיעין וביקורת המדינה, מה שצפוי לפגוע קשות בקמפיין של טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2020. הצלחת הדמוקרטים להתאחד סביב הדחתו של הנשיא מבשרת על כך שהנושא יעמוד בראש הקמפיין של המפלגה הדמוקרטית. אפשרות נוספת מצביעה על כך שאם למחוקקים יצטברו מדי ראיות שיוכיחו כי הנשיא השתמש בכוחו כנשיא ארה"ב למטרות פוליטיות, בכוחו של בית הנבחרים להגיש כתב אישום נגד הנשיא.

קודם לכן העיד שגריר ארה"ב לשעבר באוקראינה, ויליאם טיילור, בפני ועדת המודיעין כי טראמפ חסם את הסיוע הצבאי לאוקראינה לאחר שסירבה לפתוח בחקירה נגד יריבו הפוליטי במרוץ לנשיאות ארה"ב. הצהרתו זו של טיילור סותרת את קו ההגנה של טראמפ, שטען כל העת כי בשום שלב במהלך השיחה לא לחץ על זלנסקי לפתוח בחקירה נגד ביידן, וכי הוא לא התנה בכך את הסיוע לקייב. טראמפ טען כי השיחה הייתה "ידידותית" ו"חברית", ולא מעמדת "תן וקח". עם זאת, טיילור אמר בעדותו כי לא די בכך שטראמפ התנה את הסיוע לקייב בכך שתפתח בחקירה בעניינו של ביידן, אלא אף התנה בכך גם את הזמנתו של זלנסקי לבית הלבן בכך שיצהיר פומבית על פתיחה בחקירה.

תגיות:אוקראינה גייטדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה