שאלון יהדות

"שנים אחרי אותו מקרה קשה סלחתי למורה שלי, ושעתיים אחר כך שמעתי שהוא נפטר"

מאיר ישראל, יוצר צעיר ומוכשר, מספר לראשונה על הלילות הארוכים בהם שהה לצד סבו ששכב על ערש דווי, הסיבה שבגללה סגר את הפיצרייה שהייתה בבעלותו, היום בו הבין שעליו תמיד להתייעץ עם אשתו, ועל מצוות ביקור החולים שאותה לא ישכח לעולם

  • ט' חשון התש"פ
אא

סיפורילדותשמלווהאותך?

"הסיפור התחיל כשהייתי בן תשע, אבל סגירת המעגל שלו הייתה רק לפני כשנה. בכיתה ד', יצאתי לטיול עם הכיתה, ופתאום המורה שלי ניגש אלי ואמר לי בכעס שאשלם על מה שעשיתי כשנחזור לכיתה. לא ממש הבנתי למה הייתה כוונתו, ניסיתי לברר במה מדובר, ואז נודע לי שאחד הילדים עשה מעשה חמור של אלימות, אבל חשבו שזה אני בגלל שהייתי ילד קצת שובב.

"בסופו של דבר באמת נענשתי על המעשה שלא עשיתי, והמורים גם סיפרו להורים שלי על הדבר הזה. היה לי ממש קשה לקבל את זה שכולם מאמינים שאני עשיתי מעשה חמור כל כך ונפגעתי עד עמקי נשמתי. כמה שנים לאחר מכן, אחד החברים בכיתה ניגש אלי, סיפר שזה היה הוא, וביקש סליחה.

"לפני כשנה הייתה לי בעיה בגב, אז עשיתי טיפול אלטרנטיבי, והמטפל ביקש ממני לספר משהו מהעבר שקשה לי איתו, לשחרר אותו, ולסלוח עליו. חשבתי קצת, והמקרה הזה מיד עלה לי לראש. סיפרתי את הסיפור, וגם אמרתי בקול שאני סולח לאותו מורה בלב שלם, והמשכתי את יומי כרגיל. אפשר לומר רק הרבה שנים אחרי אותו מקרה קשה סלחתי למורה שלי, ושעתיים אחר כך שמעתי שהוא נפטר. באופן אישי למדתי כמה דברים מהסיפור הזה, אבל כל אחד מוזמן להסיק ממנו מה שירצה - אם זה לא לשמור כעס בלב, לא להאשים מישהו רק בגלל שיש עליו סטיגמה כלשהי, או כל דבר אחר".

 

ספר על לימוד שהיה משמעותי במיוחד עבורך

"בצעירותי למדתי בישיבה, בדרך כלל הייתי חוזר הביתה כל יום בעשר בלילה, מחליף כמה מילים עם ההורים שלי, ויוצא ללמוד עם אברך שהכרתי עד השעה אחת. הלימוד ההוא היה מאוד משמעותי עבורי, בין היתר מכיוון שהוא הגיע אחרי המון שעות לימוד במסגרת הישיבתית".

 

דמות מעולם היהדות שמשמשת מקור השראה עבורך?

"אברהם אבינו, כי בעיני הוא של הסמל של עמידה בניסיונות, ובעולם שלנו יש לא מעט כאלה. כשקורה משהו שקשה קצת לי להכיל אני מיד חושב על הניסיונות שהקב"ה נתן לאברהם, ואיך שבכולם הוא עמד בגבורה. אני מבין כמה הניסיון שלי כרגע הוא קליל לעומתו, וזה נותן לי כוחות להתחזק ולהמשיך.

"בחודש אלול תשע"ט זכיתי לכתוב ולהוציא לאור את השיר 'צעדים', שמדבר על הניסיון האחרון והכי קשה שהיה לאברהם אבינו, 'עקידת יצחק'. ניסיתי להביא בשיר את המסר שבכל דבר שה' נותן לך אתה תראה את האור בקצה המנהרה, גם אם עכשיו מאוד חשוך. כמו שאברהם ראה את האיל, שבסופו של דבר החליף את יצחק, גם אנחנו חייבים להמתין בסבלנות ולא להתייאש שנייה לפני הגאולה".

 

שתף במשהו מעניין או מרגש הקשור למשפחתך

"בתקופה שבה סבא שלי היה מאושפז בבית החולים, החליטו הילדים שלו שלא ישאירו אותו לבד, הם עשו תורנות ביניהם, וגם אני הצטרפתי אליה. לילות ארוכים ישבתי על ידו, סעדתי אותו בשמחה, והיינו המון יחד. לאחר אחד האירועים המוחיים שסבא עבר הגיע רופא ושאל אותו מספר שאלות, כדי לבדוק אם נפגע לו הזיכרון. על כל השאלות סבא ענה בצורה מדויקת, למעט שאלה אחת: 'כמה ילדים יש לך?'. לשאלה הזו סבא ענה 'ארבעה' ואמר לפי הסדר את אבא שלי, שמות שני הדודים שלי, והזכיר גם אותי בסוף. אבא שלי שמע את הדברים ואמר לו: 'אבא, מאיר הוא הילד שלי', וסבא ענה: 'לא, מאיר הוא הילד שלי'. הכרת התודה הזו מצד סבא ריגשה אותי מאוד, ועד היום אני הולך איתה".

 

ספר על חוויה משמעותית שחווית בעקבות קיום מצווה שזכית לקיים

"בשכונה בה גדלתי היה אדם צדיק, שהיה שר בבית הכנסת ניגונים מיוחדים שכולם היו מתפעלים מהם. כשהזדקן וחלה אני ועוד כמה חברים הלכנו לבקר אותו, למרות שכבר לא דיבר ולא תקשר במשך כמה חודשים עם הסביבה. התיישבנו ליד המיטה שלו, התחלנו לשיר את הניגונים המוכרים של שבת שהוא היה מפייט לנו, ופתאום שמנו לב שזולגות מעיניו דמעות של אושר וגעגוע. זו היתה מצוות ביקור החולים הכי מרגשת שהייתה לי בחיי".

 

כמה וכיצד הקב"ה נוכח בחייך, ובאיזה אופן הוא משפיע על עשייתך?

"הקב"ה מאוד נוכח בחיי. אני עובד לפרנסתי ובד בבד לא מוותר על שיעורי תורה, תפילות, וכיוצא בזה. מעבר לכך, גם בעשייה המוזיקלית שלי הקב"ה מעסיק אותי יום יום שעה שעה. ברור לי שהכתיבה, ההלחנה, וכו', הכל זה רק מבורא עולם, ואת הכל אני משתדל לכתוב בהשראת התורה הקדושה, ובזכות כך אני מרגיש שה' נותן לי את הברכה וההצלחה.

"עד לפני כשנה הייתה לי פיצרייה, שברוך ה' מאוד הצליחה, אך לאחר שהרב שלי אמר לי: 'הגיע הזמן שתאכיל את האנשים רוחנית, לא רק גשמית' יצאתי לדרך של העשייה המוזיקלית. בתוך כך, זכיתי להכניס לחופות עד כה לא מעט חתנים וכלות, וזו מצווה גדולה לשמח חתן וכלה"

 

פגישה/שיחה מעניינת שהייתה לך פעם?

"לפני כמה שנים השתתפתי בסמינר של קירוב בחג השבועות, וישבתי כמעט כל הלילה עם הרב אהרון לוי על שאלות עמוקות ביהדות, ועל כל מיני דברים שהיו תמוהים בעיני. זו הייתה שיחה משמעותית שנחרטה בליבי, ועד היום אני מאזין קבוע להרצאות שלו וקורא בשקיקה את הספרים שכתב".

 

מהו הדבר שאתה הכי חושש ממנו?

"אני הכי חושש להשקיע המון בדבר אחד. אם בסוף זה לא יצליח, או יתברר שעשיתי משהו לא נכון, למשל בחינוך הילדים, בקריירה, או בכל דבר משמעותי אחר, יעציב אותי לגלות בדיעבד שהדרך שלי לא הייתה מספיק טובה ונכונה".

 

מבחינה מקצועית, האם אתה במקום בו דמיינת שתהיה?

"אני חושב שאני במקום טוב בהקשר הזה. כרגע אני עובד על אלבום מיוחד מאוד של מוזיקה יהודית שה' חנן אותי לכתוב, והתגובות טובות ברוך השם. בנוסף, השירים מתנגנים להם בתחנות הרדיו השונות, אבל תמיד אני שואף לעוד ועוד, ולכן בהחלט הייתי רוצה שאנשים נוספים יכירו וישמעו את השירים. בסופו של דבר המטרה היא לפרוט לכמה שיותר אנשים על נימי הנשמה, ולהוציא את המירב מעצמי".

 

ספר על תפילה שהייתה משמעותית במיוחד עבורך

"לפני כמה שנים, מספר שעות לפני כניסתו של ראש השנה, אבחנו לי בעיה בתפקוד הכליות, ולכן אושפזתי ממש סמוך לכניסת החג. הייתי נורא מבולבל מכל המצב, הגעתי לבית הכנסת בבית החולים, ובקעה לי תפילה אמיתית מעומק הלב. פתאום, בבית החולים, כל מילה מנוסח התפילה של היום הקדוש נגעה בי באופן מאוד עוצמתי. ברוך ה' מהר מאוד המצב שלי הלך והשתפר, וזמן קצר לאחר מכן שוחררתי".

 

לקח כואב שלמדת בחייך?

"למדתי על בשרי שחובה לשתף את בן/בת הזוג שלך בהכל. יש כמה דברים שלא שיתפתי בהם את אשתי, ביניהם כאלו שקשורים לקבלת ההחלטות מסוימות, ופשוט 'ואכלתי אותה' בגדול. לא סתם כתוב שהאיש והאישה משלימים אחד את השני, זה פשוט נכון".

תגיות:מוזיקה יהודיתמאיר ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה