חדשות בארץ

נתניהו מתנער מאוחנה: "יש לכבד את צו איסור הפרסום"

לאחר ששר המשפטים הפר צו איסור פרסום על חומר שהעלה כי החוקרים הביאו בפני חפץ גורם שאינו קשור כלל לחקירה, ושאלו אותו שאלות מביכות במטרה ללחוץ על חפץ להחליף עורך דין ולחתום על הסכם עד מדינה, נתניהו מבהיר: "על אף שפרשת הסחיטה של חפץ חמורה ביותר וצריכה להטריד כל אזרח, יש לכבד את צו איסור הפרסום שהטיל בית המשפט". גורם בכיר במשטרה: "הפרת צו איסור פרסום ביודעין על ידי שר משפטים בנאום בכנסת כמוה כהתנהגות עבריינית לכל דבר. מישהו החליט לשרוף את המועדון"

נתניהו ואוחנה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)נתניהו ואוחנה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה הערב (רביעי) את שר המשפטים אמיר אוחנה, שהפר את צו הפרסום על חומר מתיק 4000 וחשף לחצים פסולים שהופעלו לכאורה נגד עד המדינה בתיק, ניר חפץ. בהודעת ראש הממשלה הודגש כי על אף שפרשת הסחיטה של חפץ "חמורה ביותר וצריכה להטריד כל אזרח, יש לכבד את צו איסור הפרסום שהטיל בית המשפט".

במקביל, מדיווח בחדשות 12 עולה כי במשטרה הופתעו לגלות כי שר המשפטים מפר צו איסור פרסום על חומר חקירה, שהעלה כי החוקרים הביאו גורם שאינו קשור כלל לחקירה, ושאלו אותו שאלות מביכות במטרה ללחוץ על חפץ להחליף עורך דין ולחתום על הסכם עד מדינה. "הפרת צו איסור פרסום ביודעין על ידי שר המשפטים בנאום בכנסת כמוה כהתנהגות עבריינית לכל דבר", אמר קצין בכיר במשטרה, שטען כי "מישהו החליט לשרוף את המועדון".

בנאומו במליאת הכנסת אמר אוחנה כי "על פי פרסומים שונים, עצרו את ניר חפץ כשכולו עקוץ ומתחנן שיובא בפני רופא". שר המשפטים המשיך ותיאר את הלחצים הפסולים שהופעלו על חפץ: "החוקרים אמרו לו: 'ניר, אנחנו יודעים הכול. אנחנו נפיל על המשפחה שלך פצצה'. או אז ניר נכנע, חותם על הסכם עד המדינה ומוסר למשטרה גרסה. הגרסה נבדקת ומתבררת כשקרית. הוא מודה, נזכר ומוסר גרסה נוספת שגם היא מתבררת כשקרית אז הוא מוצא החוצה יחד עם אחד החוקרים. הם הולכים לפרק זמן שאיננו מתועד ואיננו יודעים מה היה בשיחה הזו, ואז חוזר ומוסר גרסה מדויקת, תפורה ומתאימה אחד לאחד לנתונים שבידי החוקרים".

אוחנה טען כי דבריו לא מהווים שיבוש חקירה מאחר ו"החקירה הסתיימה". לדבריו, העיתונאי עמית סגל שחשף את הדברים פנה בשאילתה למשרד המשפטים, ונוכח לגלות בתשובת המשרד כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כלל לא היה מודע לפעולה החריגה בחקירת העד בתיקיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אוחנה המשיך: "כעבור זמן קצר מקבל עמית (עמית סגל – א"פ) צו איסור פרסום. כך נראית חתירה אחר האמת? תגידו 'שר המשפטים תוקף את הפרקליטות' ומה תגידו על היועמ"ש?"

לאחר הנאום, בלשכתו של שר המשפטים מסרו כי "אין כל אמת בדיווח לפיו הוא עשה שימוש בחסינותו הפרלמנטרית כדי לחשוף את מה שבצו איסור הפרסום. השר חזר אך ורק על דברים שפורסמו כבר, ולא חידש דבר משום שאין בידיו דבר לחדש מתוך חומרי החקירה, שאינם מצויים בידיו". עם זאת, ב-2013 קבע היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, כי חשיפת מידע סודי במזיד אינה נכללת בחסינות הפרלמנטרית הניתנת לנבחרי ציבור.

מוקדם יותר הערב מתחו היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן, ביקורת חריפה על אוחנה, ובהודעה משותפת מטעמם נכתב כי דבריו של אוחנה, שטען כי "מתבצעים פשעים חמורים בזדון וכי ראשי המערכת 'מגוננים על עבריינים' ו'מאפשרים לריקבון להשתלט'", הינם "חמורים ביותר ומעוותים את המציאות".

פרקליט המדינה והיועמ"ש הזכירו בהודעתם את ההחלטה לדחות את בקשת נתניהו להעביר בשידור חי את השימוע בתיקיו, מתוך כוונה להימנע מ"קרקס תקשורתי", וציינו כי כעת "אנו עדים בדיוק לכך - לניסיון לא ראוי ופסול לקיים את השימוע בזירה התקשורתית, בניגוד לכללים הנהוגים בכל תיק ותיק". לדבריהם, "מדי יום אנו עדים לפרסום פומבי של טענות כאלה ואחרות מתוכם, מתוך ידיעה ברורה שהתביעה לא תוכל להתייחס לפרסומים סלקטיביים אלה, שכן הדבר יפגע בתקינות הליך השימוע. אנו לא נאפשר כל פגיעה בקיום הליך השימוע, והוא ימשיך להתנהל כסדרו".

עם זאת, בהודעה הודגש כי הם "מחויבים באופן מלא להקפדה על זכויות חשודים ונחקרים", וכי ככל שיתברר כי נעשו פעולות חקירה לא תקינות או לא כשרות, "הדבר יטופל כנדרש".

עורך דינו של חפץ, אילן סופר, גינה את דבריו של אוחנה, ומסר: "בושה וחרפה ששר משפטים במדינת ישראל דורס את החוק ומבזה בכוונה תחילה צו איסור פרסום מפורש של בית המשפט, מעל בימת הכנסת, בנאום שהוכן מראש, בניסיון מביש לעשות לעצמו רווח פוליטי, ותוך פגיעה חמורה בצנעת הפרט. מעשה בלתי נתפס זה לא יעבור בשתיקה ויטופל בכלים המשפטיים המתאימים".

תגיות:אמיר אוחנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה