חדשות בארץ

המדינה לבג"ץ: להפרת הסכם ההסגרה של בורקוב לארה"ב צפויות השלכות חמורות

המדינה העבירה היום את תשובתה לבג"ץ בדיון על העתירה שהגיש ההאקר הרוסי נגד החלטת שר המשפטים לאשר את הסגרתו לידי הרשויות האמריקניות. בתשובת המדינה נכתב כי "לבקשת ההסגרה מטעם ארה"ב עדיפות מכרעת על כל פנייה אחרת", וכי היענות לבקשת ההסגרה של רוסיה תהווה "הפרה גלויה ובוטה של התחייבות ישראל כלפי ארצות הברית"

בורקוב בדיון בבית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)בורקוב בדיון בבית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

המדינה השיבה היום (רביעי) לעתירה בבג"ץ של ההאקר הרוסי נגד הסגרתו לארה"ב, והבהירה כי "לבקשת ההסגרה מטעם ארה"ב עדיפות מכרעת על כל פנייה אחרת". בתגובת המדינה נכתב כי היענות לבקשת ההסגרה של רוסיה תהווה "הפרה גלויה ובוטה של התחייבות ישראל כלפי ארצות הברית", וכי "ייתכנו השלכות רוחב חמורות באשר לנכונותה של ארצות הברית לשתף פעולה עם מדינת ישראל באכיפת החוק הפלילי".

ביום ראשון עתר ההאקר הרוסי, אלכסיי בורקוב, נגד החלטתו של שר המשפטים אמיר אוחנה לאשר את צו ההסגרה שלו לרשויות האמריקניות. סנגוריו טענו היום בדיון כי העבירות המיוחסות לו נעשו בתחום שיפוטה של רוסיה ולא של ארה"ב, וכי מרכז חייו ברוסיה. לצד עתירתו, גם משפחתה של נעמה יששכר, הצעירה הישראלית הכלואה במוסקבה, עתרה נגד ההחלטה, זאת, במטרה לשמר את האפשרות של שחרורה בעסקת חליפין כפי שהציעה רוסיה, אולם בהמשך היא מחקה את העתירה. בעקבות העתירות הוציא בג"ץ צו ביניים והורה על עיכוב הסגרתו של ההאקר עד לדיון היום.

בתשובתה הסבירה המדינה כי החתימה על צו ההסגרה נעשתה לאחר עבודת מטה בידי צוותים משותפים של משרד המשפטים והמטה לביטחון לאומי, שבחנו שלל שיקולים כבדי משקל, חלקם נוגעים ליחסי החוץ של ישראל עם ארה"ב ורוסיה. המדינה גם דחתה את הצעת פרקליטיו של בורקוב לפיה יישפט בארצות הברית אך ירצה את עונשו ברוסיה. נציגי המדינה הבהירו לשופטים כי הם מוכנים לפרט אודות פרשת נעמה יששכר הכלואה במוסקבה, או בנוגע לסוגיות רגישות אחרות, בדלתיים סגורות ובמעמד צד אחד בלבד.

אלכסיי בורקוב, אזרח רוסי בן 29, עצור מזה כארבע שנים בכלא הדרים שבשרון, ונגדו עומדת צו הסגרה שטרם יצאה לפועל. באוגוסט 2015 הוצא נגדו צו מעצר בינלאומי, ובמקביל הוגש נגדו כתב אישום בבית משפט פדרלי בארצות הברית, בו הוא מואשם בשורת עבירות הונאה, גניבת זהות, חדירה למחשב והלבנת הון. מבקשי ההסגרה הם השירות החשאי של ארצות הברית המייחס לו חשד לתפעול אתר אינטרנט שמכר לגורמי פשיעה פרטי כרטיסי אשראי של כ-150 אלף אמריקאים, מהם גנב בהיקף של 20 מיליון דולר.

אתמול מחקה משפחתה של נעמה יששכר, הצעירה הישראלית הכלואה במוסקבה, את העתירה בבג"ץ נגד החלטת שר המשפטים לאשר את הסגרתו של ההאקר הרוסי לארצות הברית. לפי ההחלטה שהוגשה לבית המשפט, המהלך נעשה בשל "התפתחות בדין ודברים בין בני משפחתה של יששכר לבין גורמים מדיניים המעורבים בטיפול בעניינה", ומשכך תוביל משיכת העתירה למאמצים "אפקטיביים וממוקדים" לשחרורה.

לפי פרקליטי המשפחה, נתי שמחוני ובועז בן צור, ההחלטה על מחיקת העתירה נעשית "בלב כבד". יפה יששכר הוסיפה: "לאחר לבטים קשים מנשוא, החלטתי לחזור בי מההחלטה לערער על הכרעת שר המשפטים והחלטת בית המשפט העליון. נעמה לא תהיה כלי משחק בידי ההאקר הרוסי ואנשיו. אני מתפללת לכך שהחלטתי לא תגרום להרעה במצבה של נעמה בכלא הרוסי ונותנת אמון מלא בנשיא ובראש הממשלה שימשיכו לפעול מול נשיא רוסיה על מנת להביא לשחרורה המיידי של נעמה".

עורכי הדין אמרו לבית המשפט כי "גורמים מדיניים" הבהירו למשפחה שישראל "פועלת בעניינה של העותרת באמצעות מהלכים שונים אשר לא ננקטים דרך כלל במקרים אחרים בהם אזרחים ישראליים עומדים לדין במדינות זרות, וזאת בשל ייחודיות המקרה ונסיבותיו הקיצוניות". במשפחה מעריכים כי מעת שההאקר הרוסי יוסגר לארה"ב וייסגר באופן סופי החלון לשחרורו, בקרמלין כבר לא יוכלו להשתמש בו כמנוף לחץ על ישראל וכך תוכל ישראל לפנות לאפיקים נוספים ומגוונים לשחרורה.

תגיות:בג"ץאלכסיי בורקוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה