חדשות בארץ

שר המשפטים ניצל את חסינותו והפר צו איסור פרסום מחומר בתיק 4000

השר אוחנה ניצל את חסינותו הפרלמנטרית ופרסם במליאת הכנסת כי חוקרי המשטרה הביאו גורם אשר אינו שייך כלל לחקירת ראש הממשלה. אוחנה: "לא נעשה שימוש בחסינות כדי לחשוף את מה שבצו איסור הפרסום. השר חזר אך ורק על דברים שפורסמו כבר, ולא חידש דבר משום שאין בידיו דבר לחדש מתוך חומרי החקירה". עם זאת, ב-2013 קבע היועץ המשפטי לכנסת כי חשיפת מידע סודי במזיד אינה נכללת בחסינות פרלמנטרית

אוחנה בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אוחנה בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ברקע פרסום הלחצים הפסולים שהופעלו נגד עד המדינה בתיק 4000, ניר חפץ, היום (רביעי) הפר שר המשפטים אמיר אוחנה את צו איסור הפרסום שהוטל על חומר מהחקירה, וניצל את חסינותו הפרלמנטרית כדי לפרסם חומר שהמשטרה מנעה מחדשות 12 לפרסם.

"על פי פרסומים שונים, עצרו את ניר חפץ... כשכולו עקוץ ומתחנן שיובא בפני רופא", אמר אוחנה בנאום פומבי במליאת הכנסת. הוא תיאר כי הביאו בפניו גורם "שאין לו שום קשר לחקירותיו של ראש הממשלה", ושאלו אותו סדרת שאלות שאינן הולמות ואינן שייכות כלל לחקירה.

"כך נראית חקירת אמת?", תקף שר המשפטים את המשטרה והפרקליטות. "ועוד על פי פרסומים שונים, ואני מתייחס רק למה שפורסם כבר", אמר השר אוחנה כשהוא מתייחס, כך לטענתו, לפרסומים ברשתות החברתיות. "עצרו גם את ניר חפץ בתא המעצר שלו כשהוא עקוץ בכל גופו ומתחנן בפני החוקר שיובא בפני רופא שאולי ייתן לו משחה. החוקר אומר לו: 'אין מה לעשות, ככה זה במעצר'.

שר המשפטים המשיך ותיאר את הלחצים הפסולים שהופעלו על חפץ: "החוקרים אמרו לו: 'ניר, אנחנו יודעים הכול. אנחנו נפיל על המשפחה שלך פצצה'. או אז ניר נכנע, חותם על הסכם עד המדינה ומוסר למשטרה גרסה. הגרסה נבדקת ומתבררת כשקרית. הוא מודה, נזכר ומוסר גרסה נוספת שגם היא מתבררת כשקרית אז הוא מוצא החוצה יחד עם אחד החוקרים. הם הולכים לפרק זמן שאיננו מתועד ואיננו יודעים מה היה בשיחה הזו, ואז חוזר ומוסר גרסה מדויקת, תפורה ומתאימה אחד לאחד לנתונים שבידי החוקרים".

אוחנה טען כי דבריו לא מהווים שיבוש חקירה מאחר ו"החקירה הסתיימה". לדבריו, העיתונאי עמית סגל שחשף את הדברים פנה בשאילתה למשרד המשפטים, ונוכח לגלות בתשובת המשרד כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כלל לא היה מודע לפעולה החריגה בחקירת העד בתיקיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אוחנה המשיך: "כעבור זמן קצר מקבל עמית (עמית סגל – א"פ) צו איסור פרסום. כך נראית חתירה אחר האמת? תגידו 'שר המשפטים תוקף את הפרקליטות' ומה תגידו על היועמ"ש?"

לאחר הנאום, בלשכתו של שר המשפטים מסרו כי "אין כל אמת בדיווח לפיו הוא עשה שימוש בחסינותו הפרלמנטרית כדי לחשוף את מה שבצו איסור הפרסום. השר חזר אך ורק על דברים שפורסמו כבר, ולא חידש דבר משום שאין בידיו דבר לחדש מתוך חומרי החקירה, שאינם מצויים בידיו". עם זאת, ב-2013 קבע היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, כי חשיפת מידע סודי במזיד אינה נכללת בחסינות הפרלמנטרית הניתנת לנבחרי ציבור.

לפי חוות הדעת של ינון, "תכנון מראש של התבטאות המהווה עבירה, לא חוסה תחת החסינות וניתן כעיקרון להעמיד חבר כנסת לדין בגינה, כמו כל אדם אחר". ליועץ המשפטי לממשלה הזכות לפתוח בחקירה נגד השר אוחנה, ובמקביל לדרוש מהכנסת למחוק לאלתר כל תיעוד מהדברים. "מליאת הכנסת וועדותיה אינן כשלעצמן 'שטח חסין' מפני העמדה לדין, וכי אין בעצם העובדה שההתבטאות האסורה נאמרה בכנסת, כדי שהחסינות תתפרס עליה באופן אוטומטי", נכתב בחו"ד של היועץ המשפטי לכנסת.

בעקבות הפרת צו איסור פרסום, במערכת הפוליטית גינו את אוחנה. ח"כ תמר זנדברג מהמחנה הדמוקרטי תקפה: "שר המשפטים בחר להפר צו איסור פרסום וחשף פרטים אישיים בכסות של הגנה על זכויות נחקרים, והוא אפילו לא זיהה את האירוניה. יצא המרצע מן השק: זכויות חשודים וכל שאר ההשתלחות ברשויות החוק מעניינות רק כאשר את משרתות את אדונו נתניהו".

ח"כ יעל גרמן מכחול לבן פנתה באופן ישיר לשר המשפטים: "אתה עשית פה מעשה נבלה. עמדת על הדוכן, ניצלת את מעמדך לרעה ופגעת לא רק בפרקליטות - אלא שמת בסל אחד את כל מי שמאיים על אדונך ראש הממשלה ורחמנא ליצלן אולי יגיש נגדו כתב אישום. שמת את היועץ המשפטי לממשלה, את פרקליט המדינה ואת כל הפרקליטות בסל אחד".

תגיות:צו איסור פרסוםאמיר אוחנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה