חדשות בארץ

ברקע סערת חפץ: סער הגיש הצעת חוק לפסילת עדויות שהושגו באמצעים פסולים

בעקבות הפרסומים על הלחצים הכבדים שהופעלו בחקירתו של עד המדינה ניר חפץ, הגיש חבר הכנסת גדעון סער הצעת חוק, שתעניק לבתי המשפט את הסמכות לפסול עדויות שנגבו באמצעים פסולים: "החוק המוצע אינו קובע חובת פסילה, אלא מעניק לבתי המשפט סמכות שבשיקול דעת לפסול ראיות"

גדעון סער (צילום: הדס פרוש)גדעון סער (צילום: הדס פרוש)
אא

חבר הכנסת גדעון סער (הליכוד) הניח היום (רביעי) על שולחן הכנסת הצעת חוק, שתעניק לבתי המשפט סמכות לפסול עדויות שנגבו באמצעים פסולים. הצעת החוק הוגשה בצל הסערה שפרצה בימים האחרונים, בעקבות הפרסומים על לחצים פסולים לכאורה שהפעילו חוקרי המשטרה על ניר חפץ, יועצו לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, המשמש עד מדינה בתיק 4000.

סער כתב בהצעתו כי על פי המצב המשפטי השורר כיום, "בתי המשפט בישראל אנוסים לקבל ראיות שהושגו באמצעים פסולים. בקבלת ראיות אלה 'מוכשר' האמצעי הפסול שננקט, ונפגעת זכותו של הנאשם להליך הוגן".

על פי ההצעה, שהוגשה כתיקון לפקודת הראיות, תורחב סמכותם של בתי המשפט לפסול עדויות, ותכלול גם את האפשרות "לפסול ראיה שהושגה באמצעים פסולים שננקטו כלפי הנאשם או כל אדם אחר". סער הדגיש כי "החוק המוצע אינו קובע חובת פסילה, אלא מעניק לבתי המשפט והשופטים סמכות שבשיקול דעת לפסול ראיות. חזקה על בתי המשפט כי ישתמשו בסמכות זו בשום שכל ובהתחשבות במכלול הנסיבות".

כזכור, הפרשן הפוליטי של חדשות 12, עמית סגל, חשף שלשום תמלילים מחקירתו של חפץ במשטרה, המלמדים על סתירות משמעותיות בעדויותיו השונות. בין היתר, הוא שינה גרסאות בנוגע לאירועים העומדים במרכזם של החשדות נגד נתניהו בתיק 4000, ואף תיאר פגישות שכלל לא התרחשו, כל זאת לכאורה כדי להשביע את רצונם של החוקרים. סגל הוסיף, כי קיים חשד שהחוקרים הפעילו על חפץ לחצים פסולים, במסגרתם נקטו באמצעי חריג כשזימנו לחקירה אדם שאינו קשור כלל לתיק 4000 ושאלו אותו שאלות שאינן רלוונטיות. מהלך זה אכן הביא לשבירתו של חפץ, שהחליף את עורך הדין שלו ונתן את הסכמתו לשמש כעד מדינה. על אמצעי החקירה הוטל צו איסור פרסום, אך שר המשפטים אמיר אוחנה חולל בצהריים סערה, כאשר השתמש בחסינותו המהותית וחשף מעל בימת הכנסת את ההליך החריג בו נקטו החוקרים.

מהמשטרה נמסר אמש, בתגובה לפרסומים, כי "משטרת ישראל מנהלת חקירות באופן מקצועי, יסודי ובהתאם לחוק, לא כל שכן כשמדובר בחקירות רגישות הקשורות באישי ציבור. כפי שאמרנו פעמים רבות בעבר, אנו שבים ומדגישים, תיק החקירה המדובר נוהל על ידי צוות חוקרים בכיר, בפיקוח מלא של ר' להב 433 ור' אח"מ. אין בכוונתנו להתייחס לחלקי המידע המפורסמים בתקשורת באופן היוצר עיוות מוחלט של המציאות, אולם נציין כי כלל פעולות החקירה נבחנות מראש לאור תבחינים משפטיים מחמירים של גורמי המקצוע במשטרה. למעלה מן הצורך נציין כי זימון עדים ונחקרים מבוצע רק לצורכי חקירה, והכל בהתאם לחוק ולהנחיות המשפטיות. כל טענה אחרת בהקשר זה הרי שהיא שגויה מיסודה".

תגיות:גדעון סערהצעת חוקניר חפץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה