חדשות בעולם

ארצות הברית לאיראן: הגברת העשרת האורניום – "צעד גדול בכיוון הלא נכון"

בתגובה להודעת איראן על כוונתה לחדש את העשרת האורניום במתקן הגרעיני בפורדו, נמסר ממחלקת המדינה של ארצות הברית כי מדובר ב"צעד גדול בכיוון הלא נכון". בוושינגטון הבהירו, כי יימשך הלחץ הכלכלי על טהראן עד שתשנה את התנהגותה

בניין מחלקת המדינה בוושינגטון (צילום: שאטרסטוק)בניין מחלקת המדינה בוושינגטון (צילום: שאטרסטוק)
אא

הממשל האמריקני התייחס הלילה (רביעי) להודעתה של איראן על כוונתה לחדש את העשרת האורניום במתקן הגרעיני בפורדו. בהודעה שמסרה דוברת מחלקת המדינה, מורגן אורטגוס, נאמר כי מדובר ב"צעד גדול בכיוון הלא נכון". הדוברת הוסיפה, כי ארצות הברית תמשיך במדיניות הלחץ הכלכלי שהיא מפעילה על טהראן, עד שזו תשנה את התנהגותה. היא הבהירה, כי ארצה תומכת באופן מוחלט בבדיקות שמבצעת הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, וכי היא מחכה לדו"ח שלה בנידון.

נשיא איראן, חסן רוחאני, הכריז אתמול כי איראן תחדש היום את העשרת האורניום במתקן הנמצא באזור העיר קום. בנאום, שהועבר בשידור חי בטלוויזיה האיראנית, אמר רוחאני כי גז אורניום יוזרם ל- 1,044 צנטריפוגות הנמצאות במתקן, והן יתחילו לפעול שוב. ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר סאלחי, הודיע לאחר מכן כי העשרת האורניום בפורדו תהיה לרמה של 5%. לדבריו, "אם יהיה צורך" ארצו תוכל להעשיר אורניום גם לרמה של 20%. העשרה ברמה זו רחוקה אומנם מרמה של 90% הנדרשת לצורך ייצור נשק גרעיני, אך לדברי מומחים היא תקטין את "זמן הפריצה" – הזמן שנדרש לאיראן לייצר פצצת גרעין אחת מהרגע שהחליטה לעשות זאת.

שלשום הודיע סאלחי כי איראן החלה להפעיל 30 צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-6. הוא הוסיף, כי טהראן פועלת לפתח דגם חדש של צנטריפוגה, שיהיה מהיר פי 50 מאלו שברשותה. סאלחי ציין, כי קצב העשרת האורניום של איראן עלה באופן משמעותי, וכי כעת היא מייצרת 5 קילוגרמים של אורניום מועשר מדי יום, לעומת 450 גרם לפני חודשיים.

חידוש העשרת האורניום בפורדו הוא השלב הרביעי בו נוקטת איראן להפחתת המחויבויות שנטלה על עצמה בהסכם הגרעין. צעד זה מהווה הפרה משמעותית של ההסכם, עליו חתמה ב- 2015 עם המעצמות, מאחר ועל פי ההסכם היא התחייבה שהמתקן בפורדו ישמש אך ורק למחקר. הנשיא רוחאני הבהיר, עם זאת, כי בדומה לצעדים הקודמים בהם נקטה איראן, גם צעד זה הינו הפיך, אך לדבריו האפשרות שאיראן תחזור בה מותנית בכך שמדינות אירופה שנותרו מחויבות להסכם יעמדו בהתחייבויותיהן וינקטו בצעדים הדרושים כדי לפצות אותה על הסנקציות הכלכליות שהטילה עליה ארצות הברית.

כזכור, בחודש בתחילת יולי הודיעה איראן כי חצתה את רף 300 הקילוגרמים של אורניום מועשר ברמה נמוכה של 3.67%, שהסכם הגרעין מתיר לה להחזיק. שבוע לאחר מכן היא הצהירה על הגברת רמת העשרת האורניום מעבר ל- 3.67%, וזאת בניגוד להסכם. חודשיים לאחר ביצעה איראן שלב נוסף בנסיגה מהתחייבויותיה להסכם, כשהודיעה כי התקינה צנטריפוגות מתקדמות במתקני הגרעין שלה. התקנת צנטריפוגות מתקדמות מאפשרת לאיראן להגביר את קצב ייצור האורניום ברמת העשרה גבוהה.

תגיות:ארצות הבריתאיראןהסכם הגרעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה