דמויות ביהדות

ביצע את הרצח הראשון בעולם: 10 עובדות על קין

קין, ילוד האישה הראשון בעולם, ביצע את הרצח הראשון בעולם. 10 עובדות על קין

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. קין, בנם הבכור של אדם וחוה, היה ילוד האישה הראשון בעולם. קין, שעיסוקו היה בעבודת אדמה, ביצע את הרצח הראשון בעולם.

2. בפרק ד' בספר בראשית מתואר כי קין הציע להקריב מנחה לה' ולאחר מכן, אף הבל, אחיו הצעיר שעיסוקו היה רעיית צאן, הציע את מנחתו לה'. הבל הביא כמנחה "מבכורות צאנו ומחלבהן"  – הבכורות (הראשונים) שבצאנו, החלב (שומן), שהוא חלק מובחר בבשר. מנחתו של קין הייתה מפרי האדמה ומיבולו שגידל. בשונה מהבל, מנחתו של קין אינה מלווה בתיאורים המעידים על איכות המנחה. סוברים כי בעוד הבל השקיע באיכות מנחתו, קין לא השקיע בה ולא הביא מהטוב שבגידוליו.

על פי מדרש תנחומא (בראשית ט') קין והבל היו בני ארבעים שנה כשהביאו את קרבנם. בפרקדי דרבי אליעזר (א' כ"א) מבואר כך: "הגיע ליל יום טוב של פסח. אמר לו אדם לבניו: בליל זה עתידים ישראל להקריב קרבנות פסחים. הקריבו גם אתם לפני בוראכם'. הביא קין מותר מאכלו, קליות וזרע פשתן, והבל הביא מבכורות צאנו ומחלביהן, כבשים שלא נגזזו לצמר ונתעב מנחת קין ונרצית מנחת הבל".

כאמור, ה' קיבל את מנחתו של הבל, אך לא את מנחתו של קין. קין נמלא כעס וקנאה כלפי הבל.

בפסוק ו' מובאים דבריו של ה' לקין: "וַיֹּאמֶר ה', אֶל-קָיִן: לָמָּה חָרָה לָךְ, וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ; הֲלוֹא אִם-תֵּיטִיב, שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ; וְאֵלֶיךָ, תְּשׁוּקָתוֹ, וְאַתָּה, תִּמְשָׁל-בּו". המפרשים מסבירים כך: אם תשפר מעשיך ומחשבותיך תוכל להתמודד עם היצרים שלך, ואם לא תשפר ותתנהג בצורה לא טובה החטא יחכה לך תמיד ויפתה אותך, ומסיים בהמלצה – ואתה תמשול בו – ביצר שלך, אם אכן תטיב מעשיך. ה' גם נותן תקווה לקין שאם הוא ישתפר בעתיד הוא יקבל את מנחתו.

3. אך קין לא מחליט להתגבר על יצריו ועדיין שרוי בכעס. בהמשך הפסוקים מתואר שקין והבל הלכו לשדה וקין הרג את הבל.

המדרשים והמפרשים מרחיבים את העומק שמאחורי וויכוחם של קין והבל. על פי המדרש בבראשית רבה (כ"ב, ז') קין והבל התדיינו ביניהם בחלקו של מי ייבנה בית המקדש. על פי תרגום יהונתן (בראשית ד', ח') הוויכוח היה אמוני. כה דברי התרגום: "אמר קין להבל: 'מסתכל אני כי ברחמים נברא העולם, אבל לא בפרי מעשים טובים הוא מתנהג, והכרת פנים יש בדין. למה נתקבל קרבנך, ושלי לא נתקבל ברצון?' ענה לו הבל: 'אין הכרת פנים בדין, אלא מפני שמעשיי הם טובים משלך נתקבל קרבני ברצון'. ענה קין ואמר להבל: 'אין דין ואין דיין ואין עולם הבא, ואין שכר ועונש לצדיקים ולרשעים'. אמר לו הבל: 'יש דין ויש דיין ויש עולם הבא ויש שכר ועונש'. ועל עניין זה היו מתקוטטים בשדה, ויקם קין על הבל אחיו והרביץ אבן במצחו והרגו".

4. כיצד הרג קין את הבל? במסכת סנהדרין (ל"ו) מבואר שקין עשה בהבל אחיו "חבורות חבורות, פציעות פציעות, שלא היה יודע מהיכן נשמה יוצאת, עד שהגיע לצווארו". (סנהדרין ל"ו)

5. במסכת סנהדרין (ק"א) מובא שקין הוא אחד משלושה שבאו בעלילה. הנוספים הם עשיו ומנשה. עלילתו של קין היתה דבריו: "גדול עווני מנשוא". מבארת הגמרא שקין אמר לה': "ריבונו של עולם, כלום גדול עווני משישים ריבוא שעתידים לחטוא לפניך, ואתה סולח להם?!

6. במדרש תנחומא (בראשית ט') מובאת תשובתו של הקדוש ברוך הוא לקין: "הואיל ועשית תשובה, צא וגלה מן המקום הזה. כשיצא, כל מקום שהיה הולך היתה הארץ מזדעזעת מתחתיו, והיו חיות ובהמות אומרות נלך אצלו ונאכלנו והיו מתכנסות ובאות אצלו.

7. כל מקום שהלך, היה הקדוש ברוך הוא מביא לו רעה לרגליו, והיו מכים אותו ורודפים אחריו עד שמוציאים אותו. (שמות רבה ל"א, י"ז)

8. "וישם ה' לקין אות" – כאן רמוז ברית מילה, שקיבל עליו יתרו, שכתוב בו: "ובני קיני חותן משה", שנפרד מקין, וביתרו תוקן קין מחטאו. (תרגום יונתן בראשית ד' ט"ו) "וישם ה' לקין אות" – זהו ברית מילה, מפני שהוא קינא באחיו שנולד מהול. (זוהר חדש תיקונים קט"ז)

9. "וישם ה' לקין אות" – הזריח לו גלגל חמה, ר' נחמיה אומר: הזריח לו צרעת, רב אמר כלב מסר לו. אבא יוסי אמר קרן הצמיח לו, עשאו אות לרצחנים, ואות לבעלי תשובה, תלאו ברפיון ובא מבול ושטפו. (בראשית רבה כ"ב, י"ב)

10. על מותו של קין מסופר במדרש כי לאחר 7 דורות הרגו צאצאו למך. היה זה כאשר למך (בן מתושאל) יצא לציד עם בנו תובל קין. למך היה כבד ראיה וחשב כי קין הוא חיה הראויה לציד, ניתר עליו והרגו. לאחר שעמד על טעותו ספק את כפיו בצער, אך כיוון שהיה כבד ראיה לא ראה שבנו תובל קין נמצא לפניו, מחץ אותו והרגו. לאחר אסון זה, אמר למך: "כי איש הרגתי לפצעי וילד לחבורתי" (בראשית ד', כ"ג)

האם אנו רשאים לבקר את דמויות התנ"ך? ולמה כדאי לעשות שיעורי בית לפני שלומדים תנ"ך בגובה העיניים? הרב אהרון לוי בהרצאה בלתי נשכחת: 

תגיות:קיןדמויות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה