עובדות ביהדות

מנהרות הכותל: כל מה שרציתם לדעת (כולל וידיאו)

הסיור במנהרות הכותל מאפשר למבקרים להגיע אל חלקיו הנסתרים של הכותל המערבי, ולטעום מעט מהווי החיים היהודי של החיים בתקופת בית המקדש השני. סוד קסמן של מנהרות הכותל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מקום המקדש בירושלים. אין לב יהודי שלא רוטט, ולו קמעא, בהגיעו לרחבת הכותל המערבי, קיר התמך המערבי של אחד מארבעת קירות התמך המקיפים את הר הבית באלפיים השנים האחרונות, מסוף תקופת בית המקדש השני.

מיליוני המבקרים מגיעים מידי שנה לרחבת הכותל המערבי, ורבים מהם משתתפים בסיור המודרך (בתשלום) הנערך במנהרות הכותל. מנהרות הכותל אף הן נחשבות לאחד מאתרי התיירות הפופולאריים בישראל.

 

מנהרות הכותל

מנהרות הכותל הן מערך של חללים ומחילות תת-קרקעיות, הממוקמות לאורך תוואי הכותל המערבי.

הכותל המערבי בשלמותו אורכו כ-500 מטר, אך למרבה הכאב הוא מוסתר ברובו הגדול מתחת לבתי הרובע המוסלמי בירושלים, ורק כ-70 מטרים נותרו חשופים לעין כל, ומשמשים כרחבת תפילה.

מנהרות הכותל הן ציר הליכה המחבר את החללים והמחילות מימי בית שני, וסיור בהן מאפשר למבקרים להגיע אל חלקיו הנסתרים של הכותל ולגעת באבניו המקוריות והמיוחדות המספרות את סיפורו של העם היהודי. במנהרות הכותל פוסעים המבקרים בחללים תת-קרקעיים עתיקים ומרתקים שבהם נתגלו קשתות אבן גדולות, בורות מים, תעלת מים עתיקה המסתיימת בברכֵת העפרוני ועוד.

החל ממלחמת ששת הימים המשיכו החפירות באזור הכותל המערבי. בתחילה, הגישה היתה רק לרחבה המרכזית והפתוחה, זו המשמשת עד היום כרחבת תפילה. בהמשך התרחבו החפירות והמחקר צפונה, אל מתחת לרובע המוסלמי. פעילות זו הביאה לחשיפתם של ממצאים חשובים אודות קיר התמך המערבי של רחבת הר הבית ובית המקדש, ומהווים הוכחה נוספת, אחת מיני רבות, לקשר ההדק בין עם ישראל וירושלים.

סיור במנהרות הכותל הוא בתשלום, עם מדריך מוסמך. לא ניתן לסייר באופן עצמאי. כדאי לתאם את הביקור במקום מראש, וניתן גם לבקש הדרכה בשפות זרות. אורכו של הסיור הוא כשעה וחצי, והוא כולל ליווי מנקודת היציאה ברובע המוסלמי חזרה לקופות ברובע היהודי.

צפו בסרטון הוידאו – מנהרות הכותל:

 

אתרים מרכזיים במנהרות הכותל

קשת וילסון

קשת וילסון היא קשת תמך גדולה, יפה ומרשימה, המהווה חלק מסדרת קשתות שהיוו בסיס למפלס הרחוב ולגשר שהוליך וחיבר בין העיר העליונה אל הר הבית ובית המקדש. הקשת קרויה על שמו של צ'רלס וילסון, קצין בריטי שהיה מחוקרי העיר העתיקה.

 

האולם ההירודיאני

האולם ההירודיאני הוא מבנה ציבור רחב שנבנה בסמוך להר הבית. בחלל זה ניצבות אבנים מסותתות, כותרות ועמודים ייחודים. היסטוריונים וארכיאולוגיים מעריכים שהוא נבנה בתקופת המלך הורדוס (ומכאן שמו), ושימש כמבנה ציבור, שהעניק שירותים בסיסיים ופיקוח על עולי הרגל בדרכם להר הבית.

 

נדבך רבה

זוהי האבן המפורסמת ביותר בכותל המערבי. משקלה עצום, ועומד על 570 טון, והיא אחת מאבני הבנייה הגדולות ביותר בעולם. מידותיה של האבן הייחודית הן רוחב: 4 מטרים, גובה: 3 מטרים (!) ואורך: 13 מטרים.

 

שער וורן

שער וורן הוא אחד מארבעת השערים שניצבו בכותל המערבי והובילו אל רחבת הר הבית. השער קרוי על שמו של חוקר ברטי בשם צ'רלס וורן.

 

הרחבה ההרודיאנית

הרחבה ההרודיאנית היא רחבה קטנה, ובה שני עמודים מקושטים עם כותרות. הריצוף המקורי בה נשמר מאז שנבנתה, לפני כ-2000 שנה.

 

תעלת המים החשמונאית

זוהי תעלת מים המהווה שריד לתעלת מים קדומה עוד מתקופת החשמונאים. קצה התעלה מוביל לחלק מ"בריכת הסטרותיון".

 

תוספת אפשרית לסיור: שרשרת הדורות

שרשרת הדורות היא לא חלק ממנהרות הכותל, אלא מתחם נפרד, שהכניסה אליו היא מימין לכניסה הראשית של המנהרות. מדובר במיצג מיוחד ומרשים שכשמו כן הוא מציג את כל דורות העם היהודי והקשר של העם לירושלים.

 

קדושתו של הכותל המערבי בימינו

בשמות רבה פרשה ב אומרים חז"ל: "מעולם לא זזה שכינה מכותל המערבי של בית המקדש", ואמרו עוד: "הנה זה עומד אחר כתלינו, אחר כותל המערבי של בית המקדש, שנשבע לו הקדוש ברוך הוא שאינו חרב לעולם". על כך מבואר במדרש איכה, שציוו אויבי ישראל להחריב את הכותל המערבי, וגזרו מן השמים שלא יחרב לעולם, מפני שהשכינה הקדושה שורה בצד מערב. על כך אמר מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שהכוונה היא לכותל המערבי שנמצא בזמנינו, שהוא מכוון מול מקום קודש הקודשים שבבית המקדש, שמכוון כלפי בית מקדש של מעלה ברקיע. ("חזון עובדיה" תעניות עמוד תמא).

כל המתפלל בכותל המערבי, הרי הוא כמי שמתפלל לפני כסא הכבוד של הקדוש ברוך הוא, שמשם פתח פתוח לרווחה לשמוע ולקבל תפילותיהם של ישראל. (פרקי דרבי אליעזר פרק ל"ה).

הגאון מהר"ם חאגיז כתב "שכותל זה לא נחרב מעולם, יען כי הוא בנוי ומיוסד על היסודות שבנה דוד, שלא שלטה בו ידי אויב כלל, כאשר עינינו הרואות שעדיין האבנים בקומתן ובצביונן עומדים, כאילו יצאו עכשיו מיד האומן האלהי, אשר תקע ויסד כמעט בדרך נס, שאינו בדרך הטבע לפי גובהן ועוביין, ומן הנמנע שיעשה כן על ידי בני אדם, כי אם בסיוע אלהי דוקא". (בספר אלה מסעי)

תגיות:עובדותמנהרות הכותל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה