חדשות בארץ

"החלטה מדאיגה": גינויים בינלאומיים להודעת איראן

בקהילייה הבינלאומית גינו את הכרזת רוחאני לחדש את פעילות העשרת האורניום במתקן גרעיני במדינה, וקראו לה לדבוק בהתחייבויות. האיחוד האירופי: "קוראים לאיראן לבטל כל פעילות שאינה מתיישבת עם התחייבויותיה במסגרת ההסכם"

רוחאני עם בכירי האיחוד בחודש שעבר (צילום: שאטרסטוק)רוחאני עם בכירי האיחוד בחודש שעבר (צילום: שאטרסטוק)
אא

בקהילייה הבינלאומית גינו היום (שלישי) את החלטת טהראן לחדש את פעילות העשרת האורניום במתקן גרעיני בפורדו, וקראו לה לדבוק בהתחייבויותיה בהסכם הגרעין שחתמו עם המעצמות ב-2015. צרפת, שפועלת במאמצי תיווך בין וושינגטון לטהראן, דחקו באחרונה "לדבוק בהתחייבויותיה ולשתף פעולה באופן מלא עם הסוכנות הבין-לאומית בהתאם להסכם הגרעיני". גם במוסקבה אמרו כי הם מודאגים מההודעה, ובנציבות האירופית קראו "לבטל כל פעילות שלא מתיישבת עם ההסכם".

עד עתה הציגה איראן ארבעה סבבים של נסיגות מהסכם הגרעין, זאת, כצעדי-נגד להחלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש מההסכם במאי אשתקד. בראשית חודש יולי הודיעה איראן כי הגדילה את מאגר האורניום המועשר שלה מעבר לרף 300 הק"ג שהותר לה בהסכם, וכעבור שבוע הודיעה כי חצתה את רמת העשרת האורניום של 3.67% שנקבע. טהראן מעשירה כיום אורניום ברמה של 4.5% - שלא חורגת מהרמה המותרת שהיא עד 20% ואשר רחוקה אומנם מרמה של 90% הנדרשת לצורך ייצור נשק גרעיני, אולם לדברי מומחים היא תקטין את "זמן הפריצה" – הזמן שנדרש לאיראן לייצר פצצת גרעין אחת מהרגע שהחליטה לעשות זאת.

היום הצהיר נשיא איראן, חסן רוחאני, כי החל ממחר תסיר ארצו את התחייבויותיה בהסכם, ותזרים גז ל-1,044 צנטריפוגות במתקן הגרעיני בפורדו מדרום-מערב לטהרן. לאחר הודעת הנשיא האירני צרפת קראה לבטל את הצעדים החדשים שמפרים את הסכם הגרעין. בפריז הפצירו בטהרן "לדבוק בהתחייבויותיה ולשתף פעולה באופן מלא עם הסוכנות הבין-לאומית בהתאם להסכם הגרעיני".

לפי דוברת משרד החוץ הצרפתי, אגנס פון דר מוהל, הכרזת הרפובליקה האסלאמית על הגדלת כושר ההעשרה שלה מנוגדת להסכם וינה, "שמגביל באופן מוחלט את הפעילות בתחום הזה". היא מסרה כי פריז עודנה מחויבת להסכם, וכעת ממתינה להודעת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בנוגע לצעדיה של איראן. בנציבות האירופית הגיבו להחלטת טהראן רוחאני ומסרו כי היא "מדאיגה ומעמידה את ההסדר כולו בסיכון". דוברת האיחוד האירופי מסרה: "אנו קוראים לאיראן לבטל כל פעילות שאינה מתיישבת עם התחייבויותיה במסגרת ההסכם".

אתמול הזהירו באיחוד האירופי כי התמיכה של הארגון בהסכם הגרעין תלויה בנכונותה של טהראן לשתף פעולה. "אנחנו ממשיכים להפציר באיראן לחזור בה מצעדים כאלו ללא דיחוי ולהימנע מצעדים נוספים שעשויים לערער את הסכם הגרעין", נמסר מלשכתה של שרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני.

חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, השר יואב גלנט, הגיב להודעה של רוחאני וכתב בטוויטר: "די לנשף המסכות – נשק גרעיני בידי איראן יהפוך את העולם למקום לא יציב, יגביר את התוקפנות האיראנית, ויציב את ישראל בסכנה קיומית. ארצות הברית חייבת להעצים את הסנקציות ומדינות אירופה חייבות להצטרף אליהן. אנחנו נמשיך להיערך כדי להגן על עצמנו בכוחות עצמנו".

תגיות:פרויקט הגרעין האיראניהאיחוד האירופי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה