חדשות בארץ

האלוף קרא להגדלת תקציב הביטחון: "לא הפחדות, אלה איומים מתפתחים"

לאחר הודעתו של צה"ל כי יחל מינואר ליישם את התכנית הרב שנתית של הרמטכ"ל כוכבי - שמקורות המימון שלה כלל לא ידועים, היום הצהיר ראש אג"מ כי האזהרות האחרונות בנושא הן "לא הפחדות, אלה איומים מתפתחים". שר האוצר: "אף אחד לא יצא עם תאוותו בידו. אנחנו נתנו, וגם הם נתנו. כל צד נתן את חלקו. הצבא הוא צבא העם ולא אויב"

הגבול הצפוני (צילום: דורון הורוביץ, פלאש 90)הגבול הצפוני (צילום: דורון הורוביץ, פלאש 90)
אא

ברקע הכרזת צה"ל על התוכנית הרב-שנתית החדשה ודרישתם להגדיל את תקציב הביטחון, ראש אגף המבצעים בצה"ל, האלוף אהרן חליוה, הזהיר היום (שלישי) מפני הסלמה ביטחונית, וטען כי האזהרות האחרונות בנושא הן "לא הפחדות, אלה איומים מתפתחים".

לפי האלוף חלויה, שאמר את הדברים ביום עיון של אגף התקציבים במשרד האוצר, במערכת הביטחון מתחזקת הערכה כי 2020 תהיה שנה עם "פוטנציאל שלילי" לביטחון האסטרטגי של ישראל.

שר האוצר, משה כחלון, אמר בנאומו כי "ברור שנצטרך לחזק את מערכת הביטחון", אולם הבהיר כי גם "מערכת הביטחון תצטרך לתת את החלק שלה". כחלון הדגיש כי "אף אחד לא יצא עם תאוותו בידו. אנחנו נתנו, וגם הם נתנו. כל צד נתן את חלקו. הצבא הוא צבא העם ולא אויב. אנחנו נשמור על כבוד הדדי אבל כל אחד צריך לתת את חלקו".

לפני כשבועיים הודיע צה"ל כי מחודש ינואר יתחיל ליישם את התוכנית הרב-שנתית החדשה, "תנופה", של הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי. עם זאת, בעיתון 'הארץ' צוטטו גורמים במשרד האוצר שטענו כי התוכנית טרם עלתה לדיון מול משרד הביטחון ולא הובאה לאישור הקבינט המדיני-ביטחוני. המקורות אמרו כי בשל העובדה כי תקציב המדינה לשנה הבאה טרם אושר, אין מקורות מימון ידועים לתכנית הרב-שנתית, שהציב כיעד את הצורך לשמר כוח אדם איכותי בצבא, נוכח הפיתויים שמציע הסקטור הפרטי.  

טרם הצגת התכנית אמר כוכבי בתדרוך לעיתונאים כי "בגזרה הצפונית והדרומית המצב מתוח ושברירי, ועלול להידרדר לעימות, חרף העובדה שאויבינו אינם מעוניינים במלחמה. לאור זאת, מקיים צה"ל בחודשים האחרונים תהליך התכוננות מואץ". לדבריו, התוכנית הרב-שנתית מסמנת את הזירה הצפונית ככזו שדורשת מירב המשאבים ותשומת הלב, זאת, במטרה להכין את צה"ל למלחמה אפשרית. "האתגר האסטרטגי המרכזי של מדינת ישראל טמון בזירה הצפונית. במוקד עומדים התבססות כוחות איראניים ואחרים בסוריה, ופרויקט הטילים המדויקים. בשני המקרים מדובר במאמץ בהובלה איראנית, תוך שימוש בשטחן של מדינות בעלות משילות מוגבלת ביותר", הדגיש הרמטכ"ל.

מאוחר יותר הצטרף ראש הממשלה בנימין נתניהו לדבריו של כוכבי, וטען כי "מה שנאמר על ידיי ועל ידי הרמטכ"ל זה לא ספין, זה שיקוף של המציאות, של אתגרי ההווה ואתגרי העתיד הקרוב. אנחנו צריכים להחליט החלטות קשות שמחייבות ממשלה עם כתפיים רחבות".

"אנחנו רואים מה מתרחש במזרח התיכון", אמר נתניהו. "לבנון סוערת, עיראק סוערת, סוריה סוערת, ואיראן שולטת בכל המרחבים הללו. ואנחנו יודעים שהכוח ששירת אותנו עד עכשיו חייב להתעצם בהמשך אל מול כל התופעות הללו. זה מחייב החלטות קשות מאוד".

תגיות:צה"לתקציב הביטחון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה