חדשות בארץ

נציב הביקורת ליועמ"ש: העמד לדין שוטרים שהדליפו מחדרי חקירה – "זו מכת מדינה"

נציב הביקורת במשרד המשפטים המליץ ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית נגד שוטרים שהדליפו חומרי חקירה לתקשורת, בטרם הגשת כתב אישום ובטרם הוצגו הראיות לצוות ההגנה. אתמול הודיע מנדלבליט כי לא יפתח בחקירה נגד תופעת ההדלפות מחקירות ראש הממשלה

השופט רוזן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)השופט רוזן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, המליץ היום (שלישי) ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לפתוח בחקירה פלילית נגד שוטרים שהדליפו חומרי חקירה לתקשורת בטרם הוגש כתב אישום ובטרם הועבר חומר הראיות לסנגורים.

המלצתו של רוזן התייחסה לתלונה שהגישה נציבת הסנגורית ציבורית, שהצביעה על שורת מקרים שבהם הודלפו פרטים וחומרי חקירה על ידי המשטרה, אף בטרם הגשת חומר הראיות להגנה. התלונה הוגשה בשל הדלפת חומרים מתיק משפטי בו ייצג המחוז הצפוני של הסנגוריה הציבורית את אחד מהחשודים, כאשר בעת גיבוש כתב האישום בידי הפרקליטות נחשף באחד מאתרי האינטרנט מידע אודות כתב אישום ופרטים מתוך חדר החקירה, טרם הצגתם בבית המשפט.

ביחידת התביעות של המשטרה האשימו את היחידה החוקרת באחריות להדלפה, לאחר שלדבריהם במערך התביעה נפלה טעות שאפשרה את העברתו לאחרונה, וזו, כך לטענתם, העבירו את החומר לתקשורת. נציב הביקורת כתב בהחלטתו כי "נהיר וברור לכל כי פרסום טיוטת כתב אישום, לפני הגשתו או פרסום מידע מחומרי חקירה הינם דברים שהדעת אינה סובלת".

עוד ציין הנציב רוזן כי "הדלפות מחדרי חקירות וממשרדי רשויות המדינה הפכו לתופעה רחבת היקף ונראה שאף לא יהיה מופרך לטעון כי מדובר במכת מדינה". מבירור שערכו במערך הביקורת עלה כי מקור ההדלפה הוא אנשי משטרה "מוגדרים וידועים", ומשכך פנה הנציב ליועמ"ש בבקשה לפתוח בחקירה פלילית "לצורך הצבת גדרות חדים וברורים ולו למען יראת הדין לעתיד".

אתמול הודיע היועץ המשפטי לממשלה לפרקליטיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי לא יורה על פתיחת חקירה נגד ההדלפות מחקירותיו של נתניהו. בנימוקיו לדחיית הבקשה לפתיחת החקירה, ציין היועמ"ש כי בדיקת פוליגרף לאנשי משרד המשפטים או המשטרה מבוצעת רק במקומות שבהם יש חשש לפגיעה בביטחון המדינה, בפרטיות או בניהול התקין של החקירה. הוא הוסיף כי "ככל שההדלפה הנטענת הובילה לפגיעה באינטרס הציבורי משמעותי במיוחד וכבד משקל, תגבר הנטייה לפתוח בגינה חקירה פלילית".

לצד זאת, במכתבו ציין מנדלבליט כי המדיניות בעניין פרסום מידע בתקשורת היא "זהירה ומצומצמת", שכן יש להתייחס לשיקולים הנוגעים לחופש העיתונות, חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת, המהווים עקרונות בסיסיים במשטרים דמוקרטים.

היועמ"ש הדגיש בפני צוות ההגנה של נתניהו כי "מסירת חומרי חקירה לגורם בלתי מוסמך היא אסורה ויש לראות אותה בחומרה", וכי פתיחה בחקירה היא לא"פעולה אוטומטית שננקטת בעקבות הדלפות", אלא דווקא "מדיניות זהירה ומצמצמת". לדבריו, "משמעותה של פתיחה בחקירה עשויה להיות 'החשדת רבים' והפעלת כלי חקירה פוגעניים כלפיהם, כגון בדיקות פוליגרף ומחקרי תקשורת – וזאת אך משום שנחשפו למידע, וללא כל חשד קונקרטי נגדם".

תגיות:דוד רוזןהדלפות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה