חדשות בעולם

רוחאני: נחדש את העשרת האורניום במתקן הגרעין בפרדו

נשיא איראן, חסן רוחאני, הודיע על נסיגה נוספת מההתחייבויות שארצו קיבלה על עצמה בהסכם הגרעין: החל ממחר תחודש העשרת העשרת האורניום במתקן הגרעין התת-קרקעי בפורדו, שעל פי ההסכם אמור לשמש למחקר בלבד

רוחאני, תמונת ארכיון (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)רוחאני, תמונת ארכיון (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)
אא

נשיא איראן, חסן רוחאני, הודיע הבוקר (שלישי) כי הורה לחדש את העשרת האורניום במתקן הגרעין בפורדו שבאזור העיר קום. בנאום, שהועבר בשידור חי בטלוויזיה האיראנית, אמר רוחאני כי החל ממחר יוזרם גז ל- 1,044 צנטריפוגות הנמצאות במתקן התת-קרקעי, והן יתחילו לפעול שוב.

מדובר בצעד הרביעי בו נוקטת איראן להפחתת המחויבויות שנטלה על עצמה בהסכם הגרעין. צעד זה מהווה הפרה משמעותית של ההסכם, עליו חתמה ב- 2015 עם המעצמות, מאחר ועל פי ההסכם היא התחייבה שהמתקן בפורדו ישמש אך ורק למחקר. רוחאני הבהיר, עם זאת, כי בדומה לצעדים הקודמים בהם נקטה איראן, גם צעד זה הינו הפיך, אך לדבריו האפשרות שאיראן תחזור בה מותנית בכך שמדינות אירופה שנותרו מחויבות להסכם יעמדו בהתחייבויותיהן וינקטו בצעדים הדרושים כדי לפצות אותה על הסנקציות הכלכליות שהטילה עליה ארצות הברית.

ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר סאלחי, הודיע אתמול כי ארצו החלה להפעיל 30 צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-6. הוא הוסיף, כי טהראן פועלת לפתח דגם חדש של צנטריפוגה, שיהיה מהיר פי 50 מאלו שברשותה. סאלחי ציין, כי קצב העשרת האורניום של איראן עלה באופן משמעותי, וכי כעת היא מייצרת 5 קילוגרמים של אורניום מועשר מדי יום, לעומת 450 גרם לפני חודשיים.

כזכור, בחודש בתחילת יולי הודיעה איראן כי חצתה את רף 300 הקילוגרמים של אורניום מועשר ברמה נמוכה של 3.67%, שהסכם הגרעין מתיר לה להחזיק. שבוע לאחר מכן היא הצהירה על הגברת רמת העשרת האורניום מעבר ל- 3.67%, וזאת בניגוד להסכם. חודשיים לאחר ביצעה איראן שלב נוסף בנסיגה מהתחייבויותיה להסכם, כשהודיעה כי התקינה צנטריפוגות מתקדמות במתקני הגרעין שלה. התקנת צנטריפוגות מתקדמות מאפשרת לאיראן להגביר את קצב ייצור האורניום ברמת העשרה גבוהה, ובכך מקצרת באופן משמעותי את זמן הפריצה של משטר האייתוללות לייצור פצצת גרעין.

תגיות:איראןהסכם הגרעיןצנטריפוגות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה