חדשות בארץ

הנהגת סירבה להעלות לאוטובוס נערים ממוצא אתיופי – חברת דן תתנצל ותפצה

בית משפט השלום בתל אביב אישר הסדר גישור אליו הגיעה חברת דן עם שבעה נערים ממוצא אתיופי, שתבעו אותה לאחר שנהגת החברה סירבה לאפשר להם לעלות לאוטובוס בשל מוצאם. החברה תתנצל בפני הנערים ותפצה כל אחד מהם ב- 16,500 שקלים

אוטובוס דן בתל אביב, אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)אוטובוס דן בתל אביב, אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
אא

חברת האוטובוסים דן תשלם פיצויים בסכום של 115,500 שקלים לשבעה נערים ממוצא אתיופי ותתנצל בפניהם, וזאת בשל עוגמת הנפש שנגרמה להם באירוע בו נהגת החברה סירבה לאפשר את עלייתם לאוטובוס בשל מוצאם. כך נקבע בפסק דין של בית משפט השלום בתל אביב, אשר נתן תוקף להסכם גישור שנחתם לאחרונה בין החברה לנערים, בעקבות תביעה שהגישו נגדה באמצעות הסיוע המשפטי במשרד המשפטים.

הפרשה התרחשה בינואר 2018, כאשר בסיום יום הלימודים בתל אביב ביקשו הנערים לעלות על אוטובוס קו 25 של חברת דן ולשוב לבתיהם ביפו. לתדהמתם, ולהפתעתם הרבה של אזרחים ששהו במקום, הנהגת סירבה להכניסם לאוטובוס. היא נימקה זאת בטענה, שמספר ימים קודם לכן עלו לאוטובוס נערים ממוצא אתיופי והתנהגו בצורה לא נאותה, ולכן החליטה שמכאן ואילך לא תאפשר יותר לנערים בני העדה האתיופית לעלות לאוטובוס. לשאלתו של אחד הנערים, היא הודתה שאין באפשרותה לזהות האם הוא או אחד מחבריו משתייכים לקבוצת הנערים שביצעו מעשי ונדליזם.

בעקבות האירוע, פנו הנערים לרכזת נוער מהמוקד לקליטת יוצאי אתיופיה שבשכונת מגוריהם. הרכזת העבירה את הטיפול במקרה ליחידה הממשלתית לתיאום במאבק בגזענות במשרד המשפטים, שפנתה לחברת דן בדרישה לברר את הפרטים ולנקוט בצעדים משמעתיים נגד הנהגת. במקביל, הועבר המקרה לטיפול הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, שכאמור הגיש לבית המשפט תביעה נגד חברת דן בשמם של הנערים, וזאת בהתאם לחוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים.

בכתב התביעה, שהוגש על ידי עורכות הדין נטע ברק ובריהאן אבו קאעוד, נכתב: "אין צורך להכביר במילים אודות תחושת ההשפלה, הצער והתסכול שנגרמו לנערים בגין התנהלות זו, שמקומה לא יכירנה במדינה מתוקנת. התובעים ספגו מידי הנהגת שלוחת הנתבעת יחס מפלה ומשפיל, המהווה פגיעה קשה בכבודם כבני אדם. הנהגת מנעה מהתובעים, נערים בגיל העשרה, לעלות לאוטובוס, וזאת מחמת מוצאם בלבד ולעיני הנוסעים. הנהגת הטילה בתובעים אשם ואחריות להתנהלותו של נער מאותו מוצא, אשר כל המשותף ביניהם הוא מוצאם האתיופי".

במהלך השנה האחרונה התנהל הליך גישור בין חברת דן לבין הנערים ועורכות דינם, ובימים האחרונים הגיעו הצדדים להסכמה על הסדר לפיו החברה תשלם לכל אחד מהנערים 16,500 שקלים, וזאת בנוסף לשכר הטרחה של המגשר. במסגרת הסדר הגישור, התחייבה חברת האוטובוסים להעביר לנערים מכתב התנצלות. בנוסח המכתב, שתוכנו צורף כנספח להסכם, נאמר: "דן מבקשת להביע צער על עוגמת הנפש שנגרמה לתובעים. סירובה של הנהגת להעלות את התובעים לאוטובוס נעשה בניגוד מוחלט לערכי דן. דן דוגלת בערכים של סובלנות ופתיחות, ומוקיעה כל גילוי של אפליה וגזענות מצד נוסעים ומצד עובדיה על רקע מגדר, לאום או צבע עור, ואף מיישמת זאת בפועל על ידי העסקתם של עובדים מכל גווניה של החברה בישראל". החברה הוסיפה, כי "תמשיך לגלות אפס סובלנות לכל גילוי של אפליה מצד עובדיה, יהא הרקע לכך אשר יהא".

בתגובה להחלטת בית המשפט, אמרו עורכות הדין ברק ואבו קאעוד: "נפלה בחלקנו זכות לייצג את שבעת הקטינים. מדובר בנערים ערכיים ובעלי מודעות חברתית, שלא היו מוכנים להשלים עם יחס מפלה ולקחו חלק במאבק לתיקון. אנו שמחות וגאות על התוצאה, ומברכות את חברת דן על לקיחת האחריות על המקרה החמור. הסיוע המשפטי מעניק ייצוג במקרי אפליה ללא עלות וללא מבחן זכאות כלכלית, ויוסיף לפעול ולעמוד בחוד החנית למיגור תופעות פסולות אלה".

תגיות:אפליההעדה האתיופית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה