חדשות בעולם

דרמה בלבנון: ראש הממשלה התפטר

בעקבות מחאות הענק בלבנון נגד השחיתות וחיזבאללה, ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, הודיע על התפטרותו בשל מה שהוא כינה "מבוי סתום" בניסיונותיו ללכת לקראת המפגינים, שטענו לשחיתות שלטונית עמוקה של האליטה השלטת. היום תקפו והרסו תומכי הארגון ותנועת אמל השיעיים את אתר המחאה של המפגינים בביירות, ושברו כיסאות ועקרו את אוהלי המחאה ממקומותיהם. אחד המפגינים: "אנחנו רוצים ממשלה של מומחים. אנחנו רוצים שהם יגידו לנו כמה כסף יש להם ושהכסף שנבזז יוחזר"

אל חרירי (צילום: שאטרסטוק)אל חרירי (צילום: שאטרסטוק)
אא

ברקע הפגנות הענק הנערכות במדינה, ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, הודיע היום (שלישי) על התפטרות מתפקידו. "באחריותנו להגן על לבנון", אמר אל-חרירי בהצהרתו, בה הסביר כי הוא חש שהגיע "למבוי סתום".

המהלך הדרמטי מגיע כעבור שבועיים בלבד מאז החלה מחאתם של מאות אלפי לבנונים שדרשו את התפטרות ממשלתו של אל-חרירי במסגרת ההפגנות נגד האליטה הפוליטית השלטת במדינה אשר נגועים, לטענתם, בשחיתות ציבורית עמוקה, וכן בשל המסים הגבוהים שמבקשת הממשלה להטיל בעקבות המשבר הכלכלי החמור שפוקד את המדינה מזה זמן רב. בעוד בימים הראשונים של המחאה הכריז אל-חרירי על שורת רפורמות כלכליות של ממשלתו, במהרה נוכח לגלות שהמפגינים דוחים את הצעותיו וממשיכים להפגין ברחובות ולעודד את התושבים שלא לציית להוראות הרשויות.

בימים שלאחר מכן כבר התרחבה המחאה והחלה נושאת אופי פוליטי, כאשר חלק מהמפגינים ניצלו את ההפגנה בכדי להביע את התנגדותם לארגון הטרור חיזבאללה השולט ביד רמה במוסדות הממשלה. בסוף השבוע הביע מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, את חששו כי המחאה תהפוך למלחמת אזרחים, והזהיר את המתנגדים לארגונו באומרו כי המחאה עשויה להוביל ל"אנרכיה".

בחיזבאללה לא נותרו חייבים וניסו למגר את כיסי ההתנגדות הרחבים בשילוחם של תומכיו למאבק במתנגדי הארגון, והיום תקפו והרסו תומכי הארגון ותנועת אמל השיעיים את אתר המחאה של המפגינים בביירות, כשהם שברו כיסאות ועקרו את אוהלי המחאה ממקומותיהם. חלקם אף חבטו במפגינים במקלות, וקראו בשבחה של הממשלה וחיזבאללה. "שיעה, שיעה", צעקו אנשי חיזבאללה ואמל. "אנחנו מציעים את עצמנו כקורבן עם הדם והחיים שלנו עבורך, נביה ( נביה ברי, יו"ר הפרלמנט הלבנוני וראש תנועת אמל – א"פ)". המפגינים הוסיפו: "אנו זקוקים לקריאה שלך, אנו זקוקים לקריאה שלך נסראללה".

לעימותים הוזעקו כוחות צבא לבנון שהגנו בתקיפות על המפגינים מתנגדי החיזבאללה, שהצטיידו במוטות ברזל ואלות עץ במטרה להגן על עצמם מפני תומכיו של הארגון השיעי.

מפגינים רבים נוספים הביעו את מחאתם בחוסר האמון הרב שלהם עם הממשלה, ודרשו את התפטרותה. נגד המפגינים בבירה, שניפצו חלונות של בנקים, השתמשו כוחות הביטחון בגז מדמיע, ועצרו עשרות מהם. גם בשאר המדינות נערכות הפגנות המוניות.

אחד המפגינים הצהיר היום: "הממשלה שואלת אותנו 'עד מתי אתם מתכוונים להיות כאן?' – והתשובה שלי היא 'אנחנו כאן כל עוד אנחנו כאן'".

מוחה נוסף אמר: "אנחנו כבר 13 יום ברחובות, למה הממשלה לא ענתה לדרישות שלנו?". לדבריו, "אמרנו כבר שאנחנו רוצים שהממשלה תתפטר, אנחנו רוצים ממשלה של מומחים. אנחנו רוצים שהם יגידו לנו כמה כסף יש להם ושהכסף שנבזז יוחזר".

לאחר שאל-חרירי הודיע על חבילת הרפורמות הכלכליות, בשבוע שעבר אישרה ממשלתו את התכניות. אחת מהרפורמות היא קיצוץ של 50% משכרם של שרי הממשלה והמחוקקים. "ההחלטות הללו לא התקבלו בתור עסקת חליפין, לא כדי לבקש מכם לעצור את ההפגנות ואת גילויי הזעם", פנה ראש הממשלה הלבנוני לאזרחי בריאיון לערוץ טלוויזיה מקומי, תוך שהוא מדגיש כי יגן על זכותם להפגין נגד ממשלתו: "הדבר הזה תלוי בכם ואיש לא יעצור אתכם. היו סמוכים ובטוחים שלא אתן לאיש לאיים עליכם".

(עודכן: 16:09)

תגיות:לבנוןחיזבאללהסעד אל-חרירי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה