חדשות בארץ

אסון נחל צפית: הוגש כתב אישום נגד ראש המכינה ומנהלה החינוכי

הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד יובל כאהן, לשעבר ראש מכינת "בני ציון" בתל אביב, ואביב ברדיצ'ב, ששימש כמנהל התוכנית החינוכית שלה, בשל מעורבותם באסון בנחל צפית, בו נהרגו עשרה צעירים. הם מואשמים בעבירות של המתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה

החיפושים בנחל צפית אחרי הנעדרים, 26 באפריל 2018 (צילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90)החיפושים בנחל צפית אחרי הנעדרים, 26 באפריל 2018 (צילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90)
אא

פרקליטות מחוז דרום הגישה היום (שני) לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד יובל כאהן, שעמד בראש המכינה הקדם-צבאית "בני ציון" בתל אביב, ונגד אביב ברדיצ'ב, לשעבר מנהל התוכנית החינוכית של המכינה. כתב האישום מייחס לשניים עבירות של המתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה, וזאת בשל אחריותם למותם של עשרה צעירים, תלמידי המכינה ומהמועמדים ללמוד בה, ופציעתם של שניים נוספים, באסון שהתרחש באפריל 2018 בנחל צפית.

כתב האישום הוגש לאחר שהפרקליטות הודיעה לבאי כוחם של הנאשמים, כי פרקליט המדינה שי ניצן החליט לאמץ את המלצת פרקליט מחוז דרום, אלון אלטמן, ודחה את הטענות שהועלו בשימוע. הודעה על ההחלטה נמסרה גם לבאי כוחן של משפחות ההרוגים.

ב- 26 באפריל 2018, במהלך טיול גיבוש שאורגן על ידי המכינה, בו השתתפו מועמדים להצטרפות אליה וחלק מחניכיה, הם צעדו בתוך החלק הצר של נחל צפית. שיטפון, שירד בעוצמה רבה במורד הנחל, פגע בקבוצה. כתוצאה מפגיעת השיטפון, נהרגו שמונה מהמועמדים למכינה ושתי חניכות במכינה: אגם לוי, אילן בר שלום, אלה אור, גלי בללי, מעין ברהום, צור אלפי, רומי כהן, שני שמיר, יעל סדן ועדי רענן ז"ל. שני מועמדים נוספים למכינה נחבלו חבלות חמורות.

מכתב האישום עולה, כי בימים שקדמו לאירוע הקשה הצטברו התרעות ואזהרות רבות מפני שיטפונות צפויים בנחלי הדרום, באזור בו תוכנן הטיול. כאהן וברדיצ'ב מואשמים בכך שעל אף מודעותם לסכנת השיטפונות הברורה והמיידית, וחרף התרעות חוזרות ונשנות שהגיעו לידיעתם לפני הטיול ובמהלכו – הם לא ביטלו את הטיול, התעקשו לקיימו ולא מנעו מחניכיהם מלהיכנס לתוך ערוץ הנחל. בימים שקדמו ליציאה לטיול, נודע לכאהן כי כל הטיולים של משרד החינוך באזורי השיטפונות בוטלו, אך הוא התעלם מהמידע. חוות דעת מקצועית של סגן מפקד יחידת החילוץ ערבה, שהתנגד לקיום הטיול, הובאה לידיעתם של כאהן וברדיצ'ב, אך הם התעלמו ממנה. חברת חיזוי מזג אוויר, שנשכרה על ידי המכינה, העבירה מידע קונקרטי על חשש כבד לשיטפונות בנחלי האזור ביום הטיול, אך גם מידע זה לא זכה להתייחסותם של הנאשמים.

עוד עולה מכתב האישום, כי הטיול תוכנן במקורו להיערך בנחל צאלים, אולם מסלול ההגעה לנחל נסגר בשל מזג האוויר. בשל כך, החליט ברדיצ'ב לשנות את המסלול ולהעבירו לנחל תמר ונחל צפית, על אף שההתרעות לשיטפונות התייחסו גם לאזור בו מצויים נחלים אלה. את החלטתו זו קיבל ברדיצ'ב על אף שמעולם לא טייל בנחלים אלו, לא הכיר את התוואי שלהם, ולא ערך הכנה כלשהיא לטיול בהם. למרות ההתרעות שקיבל בערב שלפני הטיול ובבוקר הטיול עצמו, שהזהירו מפני ירידת גשמים וסכנת שיטפונות באזור, הוא לא פעל לביטול הטיול והנחה להמשיך בו כסדרו.

זמן קצר מאוד לפני שקבוצת המטיילים של המכינה נכנסה לתוך ערוץ נחל צפית, קיבל ברדיצ'ב התרעה ממוקדת, ולפיה החל לרדת גשם באגן הניקוז של הנחל. במקום להפסיק את הטיול לאלתר, הוא הנחה את החניכים להמשיך בכניסה לתוך תוואי הנחל. כאהן, שקיבל אף הוא מידע "בזמן אמת" על ירידת הגשמים באגן הניקוז של הנחל והסכנה הצפויה לחניכים עקב כך, מואשם כי לא פעל להפסיק את הטיול.

"במעשיהם ובמחדליהם האסורים, גרמו הנאשמים למותם של עשרה מחברי הקבוצה ולחבלה חמורה של שני המועמדים לגיוס, בקלות דעת, וזאת כאשר הם נוטלים סיכון בלתי סביר לגרימת התוצאות הקשות האמורות, מתוך תקווה להצליח למנוע אותן", נאמר בכתב האישום.

עורכי דינו של כאהן, נתי שמחוני ואסף קליין, הביעו צער על ההחלטה להעמיד את לקוחם לדין, והוסיפו: "סבורים אנו כי בחינה נכונה של כלל הראיות – כפי ששטחנו בהרחבה במהלך השימוע – הייתה אמורה להוביל להחלטה מושכלת בדבר סגירתו של התיק. מרשנו שם את מבטחו בבית המשפט ואנו תקווה ואמונה כי בסופו של יום יזוכה הוא בדין". עורך דינו של ברדיצ'ב, ציון אמיר, הביע אף הוא את צערו על הגשת כתב האישום: "מכלול חומר החקירה מוכיח שאין לכך הצדקה. ננהל משפט ארוך ומייגע, שייצג את כלל הראיות ואת עמדתנו זו".

בתגובה להגשת כתב האישום, מסרו המשפחות השכולות כי "כתבי האישום החמורים מדברים בעד עצמם, עם זאת, דבר לא ייתן מזור לנפשותיהן המיוסרות והמדממות של המשפחות. אנו מצפים מראש ממשלת ישראל לעמוד בהתחייבותו ולהקים במהרה ועדת חקירה בראשות שופט בדימוס, כדי שיבחן את כל מחדלי האסון בו נהרגו ילדינו, וכדי שאסון כזה לא יקרה שוב לעולם".

(עודכן: 17:11)

תגיות:כתב אישוםנחל צפית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה