סוכות 2023

רפואה, זיווג וזרע של קיימא: סגולות לחג הסוכות

חג הסוכות מקיף אותנו במצוות וגם בסגולות נפלאות. כדאי להקדיש כמה דקות של תשומת לב כדי לזכות לסגולה בכל עניין

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הסוכה מסוגלת לחיזוק האמונה

כשהזוהר הקדוש מדבר על הישיבה בסוכה, הוא מכנה זאת ישיבה ב"צל האמונה", ואומר, "כל כמה שיושב בסוכה, אוכל בסוכה וישן בסוכה ונושם את האווירה הקדושה של הסוכה, מחדיר יותר בקרבו בהירות האמונה עד שתהיה דרך חייו". הסוכה כמו מיכל אויר רוחני שממלא אותנו בחמצן של אמונה לשנה שלמה.

 

סגולה לשמחה

שנזכה לעבור את השנה הבאה עלינו לטובה ולברכה, מביא ה"פלא יועץ" בשם האר"י הקדוש: "כי מי שישמח ויהיה טוב לב בחג זה, ולא יצטער כלל - מובטח לו שתעלה לו שנה טובה, ויהיה שמח בה תמיד".

על הפסוק בשיר השירים - "שמאלו תחת לראשי וימינו תחבקני", כתוב בספרים הקדושים: שכוונת "וימינו תחבקני" היא - שבעת ימי הסוכות גוזרים על האדם את כל הרווחים ורגעי השמחה שיהיו לו במשך השנה הקרובה. והכל תלוי במידת השמחה בה יהיה האדם בימי חג הסוכות.

בימים אלו משתדל האדם להתמיד במידת השמחה, למרות שיש רגעים לא פשוטים - לא תמיד נוח בסוכה, השכנים עושים רעש, הילדים לא יושבים בנוח וכו'. מול כל אלה, מבטיח ה"פלא יועץ" כי "מי שנזהר לקבוע דירתו וישיבתו בה כל שבעת הימים בקדושה ובטהרה ובשמחה - ימצא כדי גאולתו לכל השנה כולה".

דבר נוסף, הציווי - "ושמחת בחגך והיית אך שמח", מכיוון שחג הסוכות נקרא בתורה "זמן שמחתנו". בימים אלו נגזר עלינו לא כמה זמן נחיה, אלא איך נחיה. איכות החיים היא החשובה ביותר, השמחה היא הדרך לחיות חיי איכות.

 

סגולה לרפואת הנפש

הסוכה מסוגלת לתיקון ל"נפש הבהמית".

למדנו שיעקב אבינו תיקן את האפשרות שגם לבהמות יעשו סוכות, וזה רמז, אומר ה"אור החיים" הקדוש, שגם אם נמצאים במדרגה בהמית עם מידות לא מתוקנות, ברגע שיכנסו תחת צל הסוכה, ימצאו תיקון גם הם למידותיהם בצלה הקדוש של הסוכה.

 

הסוכה מסוגלת לרפואה שלמה

ה"תפארת שלמה" מבאר את דברי חז"ל: "המצטער פטור מן הסוכה" - בסגולת מצוות סוכה אפשר להיפטר מצערו ומצוקותיו, והיינו ש"מצטער פטור" מצרותיו על ידי מצוות "סוכה". באופן זה מבואר "חולין ומשמשיהן פטורין מן הסוכה" - שיהיו נפטרין מכל חולי ומכאוב, ויתרפאו רפואת הנפש ורפואת הגוף על ידי הסוכה.

נהגו לתלות בסוכה תפוחים ולאחר סוכות לאכול אותם, סגולה לרפואה שלמה.

ארבעת המינים מסוגלים לבריאות. כדאי להחזיק כל אחד מהם ולבקש בריאות.

לולב - מסוגל לכאבי גב ולעמוד השדרה. תבקשי "שארגיש יציבות השנה".

הדס - מסוגל לרפואת העיניים, תבקשי לראות טוב וכן לדון לכף זכות.

אתרוג - רפואת הלב. לבקש לב חזק ובריא, שאוכל לעשות כמה שיותר מעשים טובים, ואהיה חכמת לב וטובת לב.

ערבה – שפתיים. לבקש: השם שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך - שאזכה להתפלל בכוונה, לדבר דיבורים טובים. שלא אדבר לשון הרע... שאשיר בקול צלול ויפה ואכבד את השם מגרוני.

 

סגולה לזרע קודש

יש הנוהגים לתלות אתרוגים בסוכה, ולאחר סוכות לעשות מהם ריבה ולהשתמש בה בט"ו בשבט - סגולה לזרע של קיימא וללידה קלה.

נהגו לתלות רימונים, סגולה לזרע בר קיימא.

 

סגולה לשלום

כתוב בשירים ששלומית בונה סוכה, וכמובן במילתא דבדיחותא, הקישוט היפה ביותר שבונה את הסוכה הוא מאור הפנים שלנו. גם אם השרשרת נקרעה והילדה שפכה את השתיה על הלדים שהיו אמורים להבהב, אעפ"כ צריך לעבוד על אחזקת השלום - ומי שתשמור על השלום תזכה לברכה גדולה של השראת השכינה בביתה ושמירה על שלום ביתה.

הסוכה מבטאת את האחדות בהיותה "סוכת שלום", כאשר האדם יוצא מביתו ויושב בסוכה, הוא מסיר את המחיצות בינו לבין האנשים האחרים, וקל לו יותר להתאחד איתם. חז"ל גם אומרים: "ראויים כל ישראל לישב בסוכה אחת".

מצוות ארבעת המינים רומזת לאחדות הזו, בה מתאחדים כל הסוגים שבעם ישראל. כדברי המדרש, שהאתרוג, שיש בו גם טעם וגם ריח, רומז לבני אדם שיש בהם גם תורה וגם מעשים-טובים; הלולב, שיש בו טעם ואין בו ריח, רומז לאלה שיש בהם תורה ואין בהם מעשים טובים; ההדס, שיש בו ריח ואין בו טעם, רומז לאלה שיש בהם מעשים טובים ואין בהם תורה; ואילו הערבה, שאין בה לא טעם ולא ריח, רומזת לאותם יהודים שאין בהם לא תורה ולא מעשים טובים. ועל כך אומר הקב"ה: "יוקשרו כולם אגודה אחת" - כשכולם ביחד, יוכלו להתעלות ולהתקשר אלי, אתרוג, ערבה, לולב, הדס - ר"ת אעלה, בזכות האחדות יוכלו כולם יחד לעלות מעלה מעלה, כיוון שאין כלי המחזיק ברכה אלא השלום.

 

סגולה ללידה קלה

לאחר שמחת תורה, כדאי לנשים בהריון לנשוך את הפיטם של האתרוג, וזוהי סגולה ללידה קלה.

 

סגולה למציאת זיווג

שינה של לילה אחד שלם בסוכה, ולבקש שהשנה הזו יזכו למצוא זיווגם.

 

סגולה לכל ישועה

לתלות בקבוק יין בסוכה ולשמור אותו לשמחות, לחתונה או לאירוסין, לחנוכת בית למי שרוצה לקנות בית, לברית, וכדומה.

 

סגולה שמירה והגנה

כשנכנסים לסוכה, כדאי לנשק את דפנות הכניסה ולומר: "סכותה לראשי ביום נשק", וזו סגולה לשמירה ולהגנה וכן כתוב בתהילים: "כִּי יִצְפְּנֵנִי בְּסֻכֹּה בְּיוֹם רָעָה יַסְתִּרֵנִי בְּסֵתֶר אָהֳלוֹ".

הקדוש ברוך הוא מסוכך ומגן עלינו. הסוכה עוטפת את האדם בחסדים ורחמים אינסופיים, עצם היציאה אל הסוכה מורה על בטחונו של האדם בשם יתברך ו"הבוטח בה' חסד יסובבנו". היציאה אל הסוכה היא יציאה מגלות הנפש אל הגאולה, יציאה מפחד לביטחון, ממרירות למתיקות, מעצבות אל השמחה!

יש תפילות מיוחדות לסוכות לרגע שבאים מבית הכנסת, "עוּלוּ אוּשְׁפִּיזִין עִלָּאִין קַדִּישִׁין, עוּלוּ אַבְהָן עִלָּאִין קַדִּישִׁין", וכו'. התפילות מופיעות ברוב המחזורים לחג, כדאי לומר אותן.

תגיות:סגולותחג סוכותהרבנית חדוה לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה