חדשות בארץ

הרמטכ"ל: "המצב מתוח ושברירי ועלול להידרדר לעימות"

על רקע פרסום תר"ש תנופה, התוכנית רב-שנתית החדשה של צה"ל לחמש השנים הקרובות, אמר הרמטכ"ל אביב כוכבי כי "ישראל מתמודדת כיום עם מספר רב של זירות ואויבים בו זמנית". הוא הזהיר כי "בגזרה הצפונית והדרומית המצב מתוח ושברירי, ועלול להידרדר לעימות"

כוכבי (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)כוכבי (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

הרמטכ"ל אביב כוכבי הזהיר היום (חמישי) מפני הסלמה במצב הביטחוני בזירות הצפון והדרום. על רקע פרסום התוכנית הרב-שנתית החדשה של צה"ל, תר"ש תנופה, אמר כוכבי כי "ישראל מתמודדת כיום עם מספר רב של זירות ואויבים בו זמנית. בגזרה הצפונית והדרומית המצב מתוח ושברירי, ועלול להידרדר לעימות, חרף העובדה שאויבינו אינם מעוניינים במלחמה. לאור זאת, מקיים צה"ל בחודשים האחרונים תהליך התכוננות מואץ".

כוכבי הבהיר כי האתגר האסטרטגי המרכזי העומד בפני מדינת ישראל טמון בזירה הצפונית, ונובע מהתבססותם של כוחות איראניים וכוחות אחרים בסוריה ומפרויקט הטילים המדויקים אותו היא מנסה לקדם יחד עם ארגון חיזבאללה: "בשני המקרים מדובר במאמץ בהובלה איראנית, תוך שימוש בשטחן של מדינות בעלות משילות מוגבלת ביותר". הרמטכ"ל הוסיף כי "מזה שנים רבות, חיזבאללה 'לקח בשבי' את מדינת לבנון – הקים בה צבא משלו, והוא זה שקובע הלכה למעשה את 'מדיניות הביטחון' שלה".

התוכנית הרב-שנתית החדשה אמורה להיכנס לתוקף בתחילת 2020, ותלווה את צה"ל במהלך חמש השנים הבאות. היא תתמקד בשיפור כושר ההתקפה ויכולות ההגנה. לפרסום התר"ש קדמו הליכים סדורים ומפורטים, שבחנו את משתני החולשה והחוזק של הצבא, והביאו בחשבון את האיומים הרבים והמשתנים ואת גזרות הפעולה בפניהם ניצבת ישראל.

תפיסת ההפעלה החדשה של הצבא, העומדת במרכז התר"ש, כוללת שלושה מרכיבים מרכזיים: תמרון רב-מימדי, מהלומות רב-מימדיות והגנה רב-מימדית. בניגוד לתמרון היבשתי ה"קלאסי", התמרון הרב-מימדי מביא לידי ביטוי יכולות מודיעין, אוויר, תת-קרקע, סייבר ולוחמה אלקטרונית. בכל הנוגע לאלמנט המהלומות הרב-מימדיות, מדובר בהנחתת רצף של מהלומות, קינטיות ואחרות, על האויב, במקום להסתפק במהלומת פתיחה בודדת. ההגנה הרב-מימדית תכלול מכשולים קשיחים, הגנה אווירית, אמצעי סייבר וספקטרום, וכן מרחבי גבול חכמים וקטלניים. ארגון המרחב יתבצע כך שתתאפשר לחימה אפקטיבית. בשורה התחתונה, צירוף שלושת המרכיבים אמור להקנות לצה"ל את היכולת להתמודד עם אויב מבוזר במרחב אורבני, המצויד בנשק תלול מסלול, לשלול את יכולותיו במהירות רבה יותר ולהכריעו בפרק זמן קצר יותר מאשר נעשה בעימותים קודמים.

על אף המשבר הפוליטי העמוק, שמעכב את הקמתה של הממשלה החדשה ואת השקתו של התר"ש, הוחלט בצה"ל להתקדם לקראת מימושה של התוכנית. בצה"ל מציינים כי במהלך השנה שחלפה התקבלו החלטות משמעותיות, שלמעשה הניחו את הבסיס לתר"ש. בין השאר, הוגברו האימונים בשטחים אורבניים ונרכשו אמצעי לחימה ייעודיים הכוללים חימושים מדויקים וכטב"מים, כל זאת בהיקף של מאות מיליוני שקלים. בצה"ל מתכוונים לתגבר את מערך כיפת ברזל בסוללה שמינית ולשנות את פריסתו, וכן לחזק את ההגנה מפני רחפנים בצפון ובגבול עם רצועת עזה. בנוסף, כולל תר"ש תנופה את שיפור יכולת התקיפה של מטרות האויב על ידי הקמת מרחב דיגיטלי משותף.

תגיות:איראןצה"לאביב כוכבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה