חדשות בארץ

גנץ קיבל את המנדט: "עלינו לשבת ולדבר עם החרדים כאחים"

הנשיא ריבלין את המנדט להרכבת הממשלה על יו"ר כחול לבן בני גנץ, שנהיה למועמד הראשון שאינו בנימין נתניהו שמקבל את האפשרות להרכיב ממשלה, למעט השרה לשעבר ציפי לבני שקיבלה הזדמנות לכך לפני יותר מעשור. גנץ: "בכוונתי לעשות כל מאמץ כדי להרכיב ממשלת פיוס לאומי שתאחה את הקרעים בין השבטים". ריבלין: "כל עוד לא ייפסקו הפסילות והחרמות של ציבורים שלמים בחברה הישראלית - לא קום ממשלה"

גנץ וריבלין, הערב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)גנץ וריבלין, הערב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

נשיא המדינה ראובן ריבלין הטיל הערב (רביעי) על יו"ר כחול לבן בני גנץ את מלאכת הרכבת הממשלה. גנץ הוא המועמד הראשון שאינו בנימין נתניהו שמקבל את האפשרות להרכיב ממשלה, למעט השרה לשעבר ציפי לבני שקיבלה הזדמנות לכך לפני יותר מעשור. לגנץ עומד פרק זמן של 28 ימים בהם ינסה להרכיב ממשלה. אם יכשל במשימה, ההכרעה תעבור לכנסת, שתוכל להציע לנשיא מועמד חלופי לראשות הממשלה בתוך 21 יום. אם גם לאחר מועד זה לא יימצא מועמד, בפני הנשיא עומדת האפשרות להכריז כי לא עלה בידו לאתר מועמד אחר – ואז הכנסת תידרש לפזר את עצמה. אם אכן זה יתרחש, הבחירות לכנסת ה-23 ייערכו כשלושה חודשים לאחר הפיזור (בסוף פברואר 2020).

לאחר קבלת המנדט, אמר גנץ כי הוא "מקבל היום את המנדט להרכבת הממשלה בהערכה גדולה, אני מקבל את הזכות מידי אזרחי ישראל בחרדת קודש. אני מביט לאחור למנהיגים הגדולים ומקבל בצניעות את האחריות".

גנץ הדגיש: "הבטחתי שאקים ממשלת אחדות ליברלית וכך אני מתכוןן לעשות. אשרת את כל אזרחי ישראל ואפעל כדי להקים ממשלה מתפקדת, ממשלה שישראל כל כך זקוקה לה. ממשלה שתחזק את ישראל ותכין את צה"ל לכל אתגר, שתחתור לשלום ותדע להכריע כל אויב. ממשלה שתקרב את הפריפריה למרכז. בכוונתי לעשות כל מאמץ כדי להרכיב ממשלת פיוס לאומי שתאחה את הקרעים בין השבטים".

בפנייה לנתניהו אמר גנץ: "אנחנו מכירים שנים רבות, אני מכיר בזכויותיך הרבות. שלחת אותנו למבצעים רבים והובלת אותנו לפעילויות רבות. אני מאחל לך לצאת זך ונקי. לשנינו ברור כי תוצאות הבחירות והמצב המשפטי מחייבים שינוי". הוא הצהיר כי יפנה בתחילה לליכוד ולראש הממשלה, ויציע לנתניהו "להיות חלק מהממשלה הזו", אולם לא במסגרת רוטציה. "יחד איתך ועם האנשים הטובים שבליכוד עלינו לנהוג באחריות לקיים שיח ערכי מכבד למען אזרחי ישראל כולם שמייחלים להקמת ממשלה".

"במדינת ישראל יש מקום לכל רכיבי החברה הישראלית. גם לחרדים שהם חלק מהמאבק הישראלי ואיתם עלינו לשבת ולדבר כאחים. בממשלת האחדות יהיה מקום לכל מי שהאינטרס הלאומי לנגד עיניו... חוץ ממי שרואה בגזענות או באלימות את מורשתו", הדגיש.

בנאומו ציין ריבלין כי "אלו ימים הרי גורל. גודל השעה וגודל האתגרים העומדים לפנינו מחייבים להקים ממשלה בישראל, ממשלה לעם בישראל". ריבלין הדגיש כי "כל עוד לא ייפסקו הפסילות והחרמות של ציבורים שלמים בחברה הישראלית, כל עוד לא תהיה מוטיבציה לייצר שותפויות בין המפלגות הגדולות או הקטנות, כל עוד לא יהיו פשרות - לא תקום ממשלה". הנשיא הבהיר כי מתווה הנבצרות שהציג בפני המועמדים להרכבת הממשלה עדיין בתוקף: "המתווה איננו מושלם אבל הוא מבקש לסלול דרך להקמת ממשלה תוך התחשבות בתוצאות הבחירות ויחסים בין הגושים השונים".

בפנייה לכלל הישראלים אמר ריבלין: "אני שב ואומר - ניתן להרכיב ממשלה. אין טעם בבחירות פעם שלישית בשנה, כולם ישלמו מחירים, אם לא תקום ממשלה כזו אזרחי ישראל הם שישלמו את המחיר הגדול מכולם". הוא קרא לנבחרי הציבור "לא לשחוק את אמון הציבור בדמוקרטיה הישראלית".

במקביל, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו נעתר להזמנתו של גנץ, מחר צפויים צוותי המו"מ של כחול לבן והליכוד צפויים להיפגש. בהמשך יוועדו עם ראשי כל המפלגות בכנסת, לרבות מנהיגי הרשימה המשותפת. בימין החדש הבהירו כי לא ינהלו משא ומתן עצמאי עם כחול לבן, אלא רק במסגרת בלוק הימין. בכחול לבן צפויים להציג בפני הסיעות שורת שינויים בסטטוס-קוו - הפעלת תחבורה ציבורית בשבת וביטול חוק המרכולים - כתנאי מרכזי להצטרפותן לממשלה, עובדה שעשויה לעמוד להם לרועץ מול המפלגות החרדיות. 

מהליכוד מסרו בתגובה כי הם "מברכים על קריאתו החוזרת של הנשיא ריבלין להקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה לפי המתווה שהציע. מתווה הנשיא הוא הדרך היחידה להקים ממשלת אחדות ולמנוע בחירות".

תגיות:בני גנץבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה