חדשות בארץ

שדולת הנשים פנתה לעיריית חיפה, וההפרדה המגדרית בהצגת הילדים בוטלה

הערב אמורה הייתה להיערך הצגה לילדים בהפרדה מגדרית במרכז קהילתי בחיפה, אולם בשל פניית שדולת הנשים לגופים המממנים - עיריית חיפה והמשרד לפיתוח הנגב והגליל, השניים חזרו בהם והורו לבטל את ההפרדה ולהכניס למופע ילדים וילדות במעורב. האימהות זועמות: "לא יכולות ליהנות מהשירות שמגיע לנו בתור משלמי מסים. אנחנו מגיל שלוש מפרידים את הילדים. זו הדרך שלנו, זה הצביון שלנו"

מופע לילדים חרדים (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)מופע לילדים חרדים (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)
אא

בעקבות פניית שדולת הנשים לעיריית חיפה והמשרד לפיתוח הנגב והגליל, בוטלה הצגת הילדים שתוכננה לעלות הערב (שלישי) בהפרדה מגדרית בין בנים לבנות. ההצגה, "הגיבורים שלנו", יועדה לילדים בגילאי 5-12, והיא תוכננה להיערך בשעה 16:00 לבנות ובשעה 18:00 לבנים במרכז קהילתי בשכונת קריית שמואל בעיר.

אלא, שבשל פניה שנעשתה מצד ארגוני הנשים ועיתון "הארץ" לעיריית חיפה, בשעה 16:01 הודיעה העירייה להנהלת המרכז הקהילתי לבטל את ההפרדה המגדרית, ולהכניס גם את הילדים הבודדים ששהו באותה עת מחוץ לאולם. להצגה שעלתה בשנית שעתיים לאחר מכן, נכנסו כמה בנות ואימותיהן.

למרות שבהזמנה להצגה הוצג במפורש גם הסמליל של המשרד לפיתוח הפריפריה, במשרד טענו היום כי הורו להכניס את כלל הילדים, זאת מכיוון ש"תמיכת המשרד באירועי תרבות, כמו בשאר הקולות-קוראים אותם מפרסם המשרד, נעשית באישור משפטי, ובמידה וישנן חריגות מהנהלים האירוע לא יתוקצב".

האימהות שנכחו במקום זעמו על חזרתה של העירייה מהודעתה המקורית, והגנו על רצונן בהפרדה מגדרית. "זה מעולה. לנו זה מצוין, אחרת לא היינו יכולים ליהנות מהשירות שמגיע לנו בתור משלמי מסים. אנחנו מגיל שלוש מפרידים את הילדים. זו הדרך שלנו, זה הצביון שלנו", אמרה אם שהגיעה עם שתי בנותיה בנות ה-5. לטענתה, אם האירוע היה נערך מלכתחילה באופן מעורב, "חצי מהנשים לא היו מגיעות. אני לא הייתי באה. הייתם מונעים מאתנו את החופש שלנו".

במכתב ששיגרה שדולת הנשים למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, ולראש העיר עינת קליש-רותם, נכתב כי "כפיית הפרדה מגדרית בקבלת שירות ציבורי היא פעולה אסורה, המנוגדת לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, עומדת בניגוד גמור לעיקרון השוויון ומהווה הפרה של חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים".

עוד כתבה השדולה כי "גם בפסיקת בית המשפט העליון נקבע כי יצירת הסדרי הפרדה כפויים בין המינים בהספקת מוצר או שירות היא אפליה אסורה. נוסף על כך, המלצות הצוות המשרדי לבחינת תופעת הדרת הנשים במרחב הציבורי קובעות כי אין לייצר או לאפשר הסדרי הפרדה בין גברים לנשים במקרים דומים. לאחרונה, בסיכום דיון שפרסם היועץ המשפטי לממשלה בנוגע להפרדה מגדרית באירועי תרבות במעורבות רשויות מקומיות, הותוו קווים מנחים לבחינת אירועים כאלה וניתן משקל מיוחד לאירועים המיועדים לקהל צעיר. במסגרת זו התייחס היועץ המשפטי לממשלה להיבטים שונים של האירוע וקבע בין היתר כי יש לשים לב ש'האירוע אינו מיועד ככלל לקהל של ילדים או משפחות (כמו פעילות או הפנינג בחגים ובחופשות), אלא מיועד באופיו לקהל בוגר'. עוד התייחס היועץ להיבט התשלום וההרשמה מראש וציין 'האם מדובר באירוע ללא תשלום הפתוח לקהל הרחב או באירוע שהשתתפות בו מותנית בהרשמה מראש או בקניית כרטיסים? אם מדובר בהרשמה או בתשלום הרי שמובן כי גוברת ההבנה לגבי ייחוד האירוע לקהל המעוניין במתכונת זו'".

עם זאת, נזכיר כי בסוף אוגוסט, על רקע הסערה שפרצה בעקבות ביטול ההפרדה המגדרית בהופעה לבני המגזר החרדי בעפולה, פרסם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, חוות דעת המתירה לרשויות מקומיות לערוך "בתנאים מסוימים" הפרדה מגדרית באירועי פנאי ובידור, ולא רק בטקסים דתיים. בחוות הדעת הודגש כי לא קיים קושי משפטי בקיום הפרדה כל עוד היא נעשית מרצון, וההצדקה לקיומה גוברת אם האירוע מיועד לקהל המעוניין בהפרדה.

תגיות:הפרדה מגדריתעיריית חיפהשדולת הנשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה