5 נקודות למחשבה

נקודה למחשבה לחג הסוכות: בואו נקים אוהל

מה הייתם אומרים אם הייתי מבקש מכם לעבור לגור באוהל למשך שבוע שלם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יש לי משימה לכל עם ישראל: חובה עליכם להקים אוהל ליד הבית שלכם. באוהל זה תאכלו, תשתו, ותישנו - מַאֲהָל זה חייב להיות בית קבע עבורכם למשך שבוע.

מה, לדעתכם, תהיה תגובת עם ישראל לבקשה שלי? במקרה הטוב, לא יתייחסו לדברים שלי ובמקרה הרע יסקלו אותי באבנים. גם אם ראש ממשלת ישראל יבקש זאת, האם לדעתכם מישהו יסכים להקשיב לו? האם בכוחו להעביר החלטה שכזו? ברור שלא. הוראה שכזו אינה יכולה לחייב עם שלם לציית לו!

אם כן, מישהו יכול להסביר לי, כיצד עם ישראל יושב כל שנה בסוכה במשך שבעה ימים, ומשתמש בה בכל השימושים הרגילים של בית: לאכול, לשתות ואף לישון. איך עם שלם מסכים לעשות זאת?! הרי ראינו מקודם שכל אדם בר דעת לא היה מקבל עליו חובה כזאת סתם כך, ללא סיבה מוצדקת.

ההיגיון מחייב להבין שכנראה היה בעבר מעין "אירוע היסטורי" משמעותי, שבעקבותיו עם ישראל החל לקיים את מצוות הסוכה מרצונו ובהסכמתו. בעקבות אותו "אירוע היסטורי" עם ישראל החל לגור שבעה ימים בסוג של בית ארעי. עם שלם לא היה מוכן לקחת על עצמו מצווה זו אלמלא התרחש אותו אירוע עוצמתי.

אם נתבונן, נגיע למסקנה, שרק אירוע גדול ומשמעותי - כמו התגלות אלוקית לעם שלם - יכולה לגרום לעם שלם להסכים ולקחת על עצמו הגבלות רבות, כגון לעשות ברית מילה לתינוק בן 8 ימים, עם מי להתחתן, מה לאכול, שמירת שבת, טהרת המשפחה, ברית מילה לתינוק בן שמונה ימים (!) ובניית סוכה. שהרי ללא אירוע משמעותי ועוצמתי שכזה, שחדר ללבבות של עם שלם, מי היה מוכן לקבל זאת על עצמו כל כך הרבה הגבלות?

איזה "אירוע היסטורי" עולמי היה בכוחו היה לשכנע עם שלם - אולי התגלות בורא עולם לכל עם ישראל במתן תורה? מה אתם אומרים?

תגיות:סוכותנקודה למחשבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה