חדשות בארץ

השר גלעד ארדן: "החברה הערבית מאוד אלימה"

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אמר כי האלימות הקשה בחברה הערבית נובעת בחלקה מקודים תרבותיים השוררים בה. הוא תקף את ראשי המגזר הערבי, שלדבריו מונעים מהציבור שלהם לשתף פעולה עם המשטרה. יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה: "טענות גזעניות"

ארדן (צילום: פלאש 90)ארדן (צילום: פלאש 90)
אא

על רקע האלימות במגזר הערבי, שגבתה בשבועות האחרונים קורבנות רבים בתוכו, ולאור הביקורת שמתחו חברי כנסת של הרשימה המשותפת על טיפולן של הממשלה והמשטרה בסוגיה, אמר הבוקר השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, כי "החברה הערבית היא חברה מאוד מאוד אלימה".

בראיון לרדיו ירושלים, אמר ארדן כי האלימות הרבה בחברה הערבית נובעת בחלקה מהקודים התרבותיים השוררים בה: "בתרבות שם, על הרבה מאוד סכסוכים שפה היו נגמרים בתביעה משפטית, שם שולפים סכין או שולפים נשק. אני לא אתן לברוח מהדיון הזה. כמו שלי יש אחריות להגדיל את כמות והיקף השוטרים שם ואת ההצלחות שלהם, גם לראשי המגזר יש אחריות להסתכל לציבור שלהם ולהגיד: 'אנחנו קוראים לכם לשתף פעולה עם המשטרה'".

בהתייחסו להתנהלותה של הממשלה בכלל, ושלו בפרט, מול האלימות במגזר הערבי, אמר השר: "אנחנו נמצאים בתוך תהליך היסטורי, שלא קרה מאז קום המדינה. שום שר ושום ממשלה לפניי לא השקיעו כל כך הרבה בהקמת תחנות משטרה ובגיוס שוטרים שמופנים לאכיפה במגזר הערבי. עד שהגעתי, היו שלוש תחנות משטרה ביישובים הערביים, בקדנציה הזו הוקמו כבר שבע תחנות, ויש תוכניות לעוד שמונה תחנות משטרה. בקדנציה הזו מונה לראשונה ערבי-מוסלמי בדרגת ניצב – ג'מאל חכרוש – שפועל בתוך החברה הערבית, לצערי לא בסיוע של ראשיה, אלא ההיפך".

"ודאי שיש לי אחריות, אבל קצב ההתקדמות תלוי גם בשיתוף פעולה. אין שיטור מבחוץ, אי אפשר להביא תוצאות כשאין שיתוף פעולה עם האוכלוסייה הנורמטיבית ושומרת החוק, שהיא רוב האוכלוסייה הערבית. ההנהגה שלה צריכה לעשות הכל שמה שהמשטרה מנסה לעשות יקרה יותר מהר", סיכם ארדן.

יו"ר הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה, הגיב בחריפות על דבריו של ארדן: "במקום לקחת אחריות על ביטחונם של כלל אזרחי המדינה, ארדן מעדיף להסתתר מאחורי טענות גזעניות ולזרוק את האחריות על הנרצחים. שוב הוא מתחמק מעובדות. מספר הנרצחים בחברה הערבית לפני אירועי אוקטובר 2000 היה זהה לממוצע הארצי. לאחר שהמשטרה הפקירה את הרחובות שלנו לארגוני פשע וכנופיות, מספר הנרצחים החל לעלות".

עודה הוסיף כי "הפשיעה בחברה הערבית היא לא תוצר של תרבות ערבית אלא גזענות ממשלתית. שר שרואה בנו אויבים ומסרב להגן עלינו מארגוני הפשע, המשיגים את רוב המוחלט של הנשק מהצבא. ארדן מוכרח להבין שאין מקום לגזענות החשוכה הזאת בשנת 2019. השר מפגין תרבות שלטונית שבטית בלי שמץ של תפיסת אזרחות. אנחנו נמשיך את המאבק לזכות הבסיסית ביותר של כל אזרח – הזכות לחיים וביטחון".

יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, חבר הכנסת אחמד טיבי, מסר כי הסיעה "מקיימת כעת התייעצויות בתגובה לדבריו אלה של השר ארדן, לרבות עצם קיום הפגישה איתו ביום חמישי. נוציא בהמשך הודעה בשם הסיעה כולה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אמש למעשי הרצח והאלימות בחברה הערבית, ואמר כי הוא מוקיע אותם: "שוחחתי עם השר לביטחון פנים ארדן ומ"מ המפכ"ל כהן, וסיכמנו על הקצאת כוחות נוספים והגברת האכיפה כדי להמשיך להיאבק בתופעת האלימות". נתניהו הוסיף וקרא להנהגת הציבור הערבי "לנהוג באחריות ולשתף פעולה עם הרשויות במטרה להביא לשינוי מהותי במצב". בצל מחאת המגזר הערבי נגד הרשויות, הוא פנה בקריאה להימנע מאלימות כל שהיא במסגרת מחאה זו: "על כולנו לפעול באחריות ובשיתוף פעולה כדי להילחם באלימות".

תגיות:גלעד ארדןאלימותאיימן עודה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה