סיפורים אישיים

מצמרר: הילד שחזר לחיק הוריו בזכות... כל נדרי

"ילד, מה אתה רוצה להיות: יהודי או גוי?! עולם הזה או עולם הבא?!" השאלה שהשיבה את הילד החטוף לחיק היהדות

אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

בספר 'דורש טוב', מובאים דבריו של הרב חזקיהו מישקובסקי על הימים הנוראים, שמספר סיפור מצמרר ששמע מאת הרב שניידר, בשם סבו הרב וולף זצ"ל.

היה זה בעיירה בגרמניה, בה כיהן כרב אחד מגדולי העולם היהודי, הרב בנימין צבי אוירבך, מחבר הספר "נחל אשכול". באחד הימים, ילד יהודי נחטף ונלקח למנזר. כאשר שבו הוריו לביתם נוכחו בהיעדרו. שאלו את פי המשרתת, והיא השיבה שאינה יודעת את מקום הימצאו. ההורים השבורים חקרו וביררו, ולבסוף נודע להם כי בנם שוהה במנזר.

ניגשו הורי הילד אל בית המשפט ותבעו את הכמרים. אלו האחרונים, בעמדם לפני השופטים, ברוב רשעותם השיבו: אין זו חטיפה כלל. הילד הגיע אלינו לאחר שהוריו זרקו אותו מביתו, בעודו רעב, צמא, רועד מקור, ומסכן כל כך. לקחנו אותו אל צל קורתנו מתוך חסד ורחמים. אדרבה, אם חפצים בו הוריו – ייקחהו, אך ישאלו קודם את פיו אם אכן רצונו בכך.

אך, במנזר הקדימו והעניקו לילד דברי ממתקים, מתנות, והרעיפו עליו מחמאות והבטחות. כך שכאשר נשאל אם רוצה להישאר במקום השיב בחיוב.

ההורים נותרו שבורים ורצוצים, לא יודעים את נפשם מרוב יגונם.

פרקליט מוכשר אליו ניגשו בצר להם, הציע להגיש תביעה חוזרת, וטען טענה הגיונית: "הרי דבר שכזה – ילד שאינו חפץ בהוריו – לא מצוי כלל. ודאי שהותו הממושכת הרחק מהם היא גרמה לו לשכוח אותם. החזירו אותו להוריו למשך שבועיים, ואז כאשר נשמע את בחירתו נוכל לדעת בבירור מה דעתו".

השופט הסכים להיגיון שבטענה, אך פסק שכדי להיזכר באהבת הורים לא נצרכת קירבה כה ממושכת. די בחמישה רגעים בהם יראה אותם, שלאחריהם יחליט אם רצונו בהם.

ההורים שבו מן המשפט שבורים ודאוגים. מה כבר אפשר לפעול בחמישה רגעים? כיצד יועילו להשיב את בנם אל חיקם?

הם ניגשו אל בעל ה'נחל אשכול', שהשיב להם: "אין צורך ביותר מכך. אני אלך להיפגש עם הילד במקומכם. ואתם - העתירו בעד הצלחתי, שיהא ה' בעזרי".

כך היה. ביום המיועד הגיע הרב ובא אל המנזר. את הילד העמידו בחדר בסוף המסדרון, ולא נתנו לאף אחד להיכנס במקום ה'נחל אשכול'. מראהו של הרב היה כמלאך אלוקים, והוא לבש טלית וקיטל לבן. נכנס, ומתחילת המסדרון התחיל לפזם את מנגינת 'כל נדרי' בנעימות, בערבות ובמתיקות. הצלילים טעוני הקדושה התפשטו במסדרון, נכנס הניגון באוזני הילד, נגע בלבו.

הילד התחיל לבכות, הוא נזכר ב'כל נדרי' בבית הכנסת, בלבושים הצחורים, באווירה רוויית ההוד. מוסיפים הזיכרונות לעלות ולרצד, נזכר בבית הוריו, באבא ובאמא, וכולו רועד. אזי ניגש אליו ה'נחל אשכול' ושאל: "אמור לי, ילד, מה אתה רוצה להיות – יהודי או גוי?! עולם הזה או עולם הבא?!"

"רב'ה", השיב הילד כשדמעות שוטפות את פניו, "יהודי אני! רוצה לחזור הביתה".

"אם כך, הב לי ידך, נלך הביתה", השיב הרב. צעדו השניים, עזבו את המנזר, ושב הילד אל מחצבתו.

הרב זמיר כהן בהרצאה מיוחדת על המתנה שביום הכיפורים, מהות התשובה, הרווח שבשדרוג לתשובה מאהבה וההלכות העיקריות של היום הקדוש בשנה:

יום כיפור כמעט כאן. נסגרים השערים, וכל דקה חשובה. הרב יצחק פנגר מעורר אותנו, ופונה אלינו בבקשה שתשנה לנו את החיים. אל תחמיצו!

כל נדרי – הלחן היהודי המפורסם ביותר בהיסטוריה

הצלצול של כל נדרי

תגיות:כל נדרייהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה