חדשות בריאות

פריצת דרך מפעימה: נכה משותק בארבע גפיו, הצליח ללכת בעזרת כוח המחשבה

שלד רובוטי ושבב שהושתל בראשו של צעיר צרפתי משותק - הובילו לפריצת דרך משמעותית בתחום הרפואי, כאשר הצעיר החל לפתע לצעוד - לעיניהם המשתאות של רופאים וחוקרים

הצעיר המשותק שזכה ללכת באמצעות כוח המחשבה (צילום: Fonds de dotation Clinatec )הצעיר המשותק שזכה ללכת באמצעות כוח המחשבה (צילום: Fonds de dotation Clinatec )
אא

שלד רובוטי ושבב שהושתל בראשו של צעיר צרפתי משותק - הובילו לפריצת דרך משמעותית בתחום הרפואי, כאשר הצעיר החל לפתע לצעוד - לעיניהם המשתאות של רופאים וחוקרים. 

תוצאותיו המדהימות ומרחיקות הלכת של המחקר על השלד הרובוטי והשבב המוחי - פורסמו בכתב עת מיוחד לנוירולוגיה, ובו הוצג המקרה דנן: הצעיר המשותק בן ה-30 נפצע בתאונה קשה לפני ארבע שנים, וחוט השדרה שלו ניזוק קשות וגרם לשיתוק בארבע גפיו. במשך שנתיים שכב הצעיר בבית החולים כשהוא מחוסר תקווה, עד אשר יעץ לו הצוות הרפואי להשתתף בניסוי מטעם אוניברסיטת גרנובל. 

 

"במסגרת הניסוי יושתל שבב מוחי בראשך, וישדר פקודות מהמוח לגפיים. כשהגפיים שלך יקבלו את הפקודה מהשבב - הן ינועו באמצעות השלד הרובוטי החיצוני שנלביש עליך", הסבירו לו הרופאים, והצעיר הסכים. 

שלא כמו פעמים רבות בעבר, בהן החיישנים של השבב חדלו מלעבוד וסיכנו את המושתל - הפעם הניסוי עבד, למרות שזוהי הפעם הראשונה שבה מערכת מחשבים אלחוטית מפעילה את כל ארבעת הגפיים ולא רק גפה אחת בו זמנית. 

לדברי הצעיר המשותק, טיבו שמו, במשך שנתיים מאז הפציעה שכח מה זה לעמוד או ללכת, והפעם הראשונה שבה צעד עם השלד הרובוטי הרגישה לו כמו הליכה על הירח. למרות שההליכה אינה אופטימלית, ותנועת הזרועות עדיין מוגבלת - פעילות השבב עומדת על 71% הצלחה בהעברת הפקודות מהמוח אל הגפיים. 

המדענים מתרגשים נוכח פריצת הדרך, ועם זאת, לדידם יעברו עוד הרבה מים בנהר לפני שהפיתוח יוכיח את עצמו במאת האחוזים. פרופ' עלי לואי- בנביד, נוירוכירורג העומד בראש צוות המפתחים, אומר כי תפקוד הרובוט רחוק מלהיות מושלם בשלב זה. "טיבו צריך להיות מחובר לרתמה בתקרה על מנת למזער את הסיכון שהוא ייפול בתוך השלד, והמשמעות היא שהמכשיר עדיין לא מוכן לעבור מחוץ למעבדה", הוא אומר בראיון ל-BBC. "זה רחוק מלהיות הליכה אוטונומית".

תגיות:כוח המחשבהנכהפריצת דרך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה